اخبار داغ

مدارس دولتی، رایگان اما پر هزینه!

مدارس دولتی، رایگان اما پر هزینه!
با وجود اینکه مدارس دولتی بر اساس رایگان بودن در بین مردم شناخته شده اند اما در سال های اخیر این مدارس اقدام به اخذ مبالغ بالا به بهانه های گوناگون از والدین می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی بیش از ۵۶۶ هزار دانش آموز در حال تحصیل در ۴ هزار و ۹۵۱ واحد آموزشی دولتی و غیر دولتی دارد که در ۲۳ هزار و ۷۶۶ کلاس درس در حال تحصیل هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در ۱۰ سال گذشته گرایش به مدارس غیر دولتی یا ثبات مانده یا درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده است رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی یکی از علل این گرایش است، اما تحصیل در این مدارس برای دانش‌آموزان استان چندان هم بی‌هزینه نیست.

,

علاوه بر هزینه‌هایی که در ابتدای سال با عنوان کمک به مدرسه و البته به شیوه‌ای نیمه‌اجباری از والدین دریافت می‌شود، آنان در طول سال هم متقبل هزینه‌های متعددی می‌شوند. مبالغی که در مجموع منجر به تحمیل هزینه‌های جدید در سبد خانوار می‌شود.

,

*هزینه های متعدد برای مراسمات مختلف

, *هزینه های متعدد برای مراسمات مختلف,

رضایی یکی از والدین هزاران دانش آموز آذربایجان غربی است که از هزینه های دریافتی در مدارس دولتی گلایه مند است او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: پسرم در مقطع اول متوسطه در حال تحصیل است‌ حدود ۳ ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و تا‌کنون نزدیک به ۱۰ مراسم مختلف برای دانش‌آموزان در مدرسه گرفته‌اند مراسمی که هزینه‌هایشان را از والدین می‌گیرند و بین ۵ تا ۲۰ هزار تومان برای هر مراسم هزینه پرداخت می‌شود.

,

وی، می افزاید: این مراسمات هزینه های گزافی را برای خانواده ها در پی دارد به گونه ای که برخی از خانواده هایی که توانایی تحمل این هزینه ها را ندارند به عمد باعث غیبت فرزند خود در مدرسه می شوند تا در این مراسمات حاضر نشده و هزینه را پرداخت نکنند.

,

این پدر، تاکید می کند: علاوه بر هزینه های تحصیلی روزانه دانش آموز هزینه چاپ و تکثیر ورقه های امتحانی نیز برعهده دانش آموز است و علاوه بر این در برخی از موارد حتی هزینه تعمیر لوازم مدرسه، آب، برق و حتی گاز را نیز به نسبت از والدین دریافت می کنند.

,

وی، تصریح می کند: در ابتدای سال نیز هزینه هایی در خصوص حق ثبت نام دریافت شده است اما گویا این هزینه دریافت شده کافی نبوده اگر تمایل به پرداخت هزینه برای تحصیل فرزندم داشتم نسبت به ثبت نام آن در مدارس غیردولتی اقدام می کردم که کیفیت آموزش نیز بالاتر است.

,

رضایی، ادامه می دهد: نمود مدارس دولتی از ابتدا بر رایگان بودن بوده است اما امروز این مدارس هزینه های بالاتری از مدارس غیردولتی را گرفته اند دولت و آموزش و پرورش علت این اقدام را عنوان کنند و اگر قادر به آموزش دانش آموزان به صورت رایگان نیستند مدارس دولتی را حذف کنند تا خیال والدین نیز راحت شود.

,

*کارت‌خوان در مدارس دولتی: آموزشگاه یا بنگاه؟

, *کارت‌خوان در مدارس دولتی: آموزشگاه یا بنگاه؟,

برخی ازمدارس در سال جاری با اتفاق جدیدی به پیشواز دانش آموزان و والدین رفته اند به گونه ای که هر کدام از دانش آموزان متوسطه این بار به جای پول درخواست کارت بانکی از پدر خانواده داشته اند.

,

کارت‌خوانی شدن مدارس دولتی حکایت از آن دارد که پرداخت پول در ازای دریافت خدمات آموزشی باید عادی‌سازی شود. در این صورت می‌توان سیاست بنگاهی کردن مدارس را با چالش کمتری پیش برد.

,

وجود یک کارت‌خوان‌ در دفتر مدارس پرداخت پول را برای خدماتی که طبق قانون رایگان و اجباری است٬ عادی می‌کند. دانش‌آموز٬ معلم و والدین دانش‌آموزان دیگر می‌دانند که هر خدمتی هزینه‌ای دارد که شخصاً و در چند نوبت باید پرداخت کنند.

,

اما «محمدی» از دیگر والدین دانش آموزان ارومیه است او در گفت و گو باخبرنگار اروم نیوز، می گوید: چند روز گذشته وقتی فرزندم از مدرسه بازگشت با بیان اینکه از مدرسه خواستار حضور من در مدرسه شده اند کارت بانکی من را نیز خواست.

,

وی، ابراز می کند: وقتی علت این مسئله از او جویا شدم با بیان اینکه جهت دادن کارنامه ماهیانه معاون مدرسه تاکید کرده است که والدین کارت بانکی را به همراه داشته باشند.

,

این مادر، می گوید: وقتی به مدرسه مراجعه کردم از هر پدر یا مادر حاضر در دفتر مدرسه مبلغ بیش از ۶۰ هزار تومان را خواستند این در حالیست که در ابتدای سال نیز از مبلغ را پرداخت کرده بودیم البته وقتی کم بودن پول نقد بهانه می شد کارت بانکی را درخواست می کردند.

,

وی، تاکید می کند: البته مسئله به اینجا ختم نمی شود دستگاه کارتخوان نیز در دفتر مدیر نبوده بلکه سرایدار مدرسه با پرسیدن رمز کارت از فرد اقدام به اخذ مبلغ در محلی غیر از دفتر و در غیاب والدین می کند.

,

*تنها مدارس خاص مجاز به دریافت هزینه از والدین هستند

, *تنها مدارس خاص مجاز به دریافت هزینه از والدین هستند,

البته این مسائل در حالی در مدارس دولتی رخ می دهد که بارها مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی و معاون سابق امور متوسطه آموزش و پرورش این مسئله غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده بودند.

,

ابراهیم محمدی، در گفت گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: تمامی هزینه هایی که در مدارس استان اخذ می شود بر اساس ضابطه و قانون بوده و تنها مدارسی که می توانند از اولیا پول اخذ کنند مدارس استعدادهای درخشان، شاهد و نیز مدارس غیردولتی است.

,

وی، ادامه می دهد: در سایر مدارس عادی، هیئت امنایی و نمونه دولتی هزینه هایی از والدین دریافت می شود که از بابت کلاس های جبرانی و تقویتی بوده و آن هم نه در هنگام ثبت نام بلکه باید پس از آغاز سال تحصیلی انجام گیرد.

,

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، با اشاره به هزینه دریافت شده در زمان ثبت نام در مدارس دولتی، ابراز می کند: در زمان ثبت نام در مدارس دولتی عادی تنها هزینه ای که دریافت می شود پول بیمه و کتاب بوده و آن هم به دلیل ثبت نام یکپارچه دانش آموزان در سامانه بوده و باری از دوش اولیا برداشته می شود، اما با این حال با وجود این که ۴ هزار و ۹۵۱ واحد آموزشی در کل استان فعالیت دارند حتی اگر یک درصد این مدارس هم تخلفی انجام دهند عدد قابل توجهی بوده و موجب نارضایتی مردم می شود که به یقین مورد بازرسی و نظارت قرار می گیرند.

,

آنچه در این خصوص قابل تامل است، این موضوع است که مدرسه محل کسب علم و پرورش اخلاق است و تبدیل آن به مرکز داد و ستد، امری پسندیده نیست و مشاهده چنین رفتاری توسط دانش‌آموزان تبعات نامطلوب پرورشی و تربیتی دارد و به شکلی غیر مستقیم فرهنگ دلالی و سودجویی را از همان سال‌های ابتدایی به دانش‌آموزان یاد می‌دهد.

,

البته نباید از این موضوع غافل شویم که مدیران مدارس نیز در منگنه فشارهای مالی و مدیریت اقتصادی مدارس گیر کرده‌اند و بسیاری از آنان در مقابل تامین هزینه‌های رایج مدرسه، کمر خم کرده و برای رهایی از این تنگنا، چاره‌ای جز دست به دامن شدن به روش‌های مختلف تامین هزینه‌ها ندارند؛ چراکه دانش‌آموزان و والدین آنها هنگام ثبت‌نام در مدارس انتظاری جز تامین همه امکانات و ملزومات آموزشی برای یک سال تحصیلی ندارند و مدیران نیز برای عقب نماندن از قافله نظام آموزشی و اجرای مطلوب آن، به راه‌های مختلفی متوسل می‌شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه