اخبار داغ

دولت همچنان نظاره گر؛

شیر تو شیر بازار لبنیات/ وقتی سرانه مصرف لبنیات هرروز چکه می‌کند!

شیر تو شیر بازار لبنیات/ وقتی سرانه مصرف لبنیات هرروز چکه می‌کند!
در حالی که مردم از قیمت شیر و لبنیات گلایه مندند، مدیران واحدهای تولیدی محصولات لبنی از منصفانه بودن قیمت‌ها و نبود گرانی در بازار خبر می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، لبنیات به عنوان یکی از مهمترین و با ارزش ترین ارکان سبد غذایی مردم محسوب شده که استفاده از آن، از ضرورت های یک جامعه سالم است ولی افزایش قیمت ها و نگرانی مردم از وجود روغن پالم در این نوع محصولات موجب کاهش سهم این گروه با ارزش در سبد غذایی مردم شده است.

البته در ماه های اخیر شاهد افزایش تدریجی قیمت لبنیات در بازار بودیم به گونه ای که با هر بار مراجعه به لبنیاتی ها یا مراکز توزیع کننده شاهد افزایش قیمت ها می شوی.

این در حالی است که بسیاری از مردم در پی این گرانی ها مصرف لبنیات خود را کاهش داده و حتی با کاهش قیمت‌ها در کشور شاهد کاهش قیمت ها در بازار لبنیات نمی شویم.

آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی دامداری در استان قادر است روزانه بیش از ۱۰ هزار تن شیر تولید کرده و به چرخه مصرف برساند.

طبق گفته مسئولان این میزان تولید بیش از نیاز استان بوده و به دیگر استان های متقاضی صادر می شود.

*شیر گاومیش؛ کیلویی ۶ هزار تومان!

یکی از مشتریان لبنیاتی در ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: طی ماه گذشته شیر را به قیمت یک هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می کردیم اما در ماه جاری به یک باره قیمت‌ها به ۲ هزار و ۴۰۰ هزار تومان رسید که تقریبا افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی را داشته است.

وی، می گوید: در ماه گذشته قیمت روغن حیوانی ۲۵ هزار تومان بود اما امروز حداقل قیمت ۴۵ هزار تومان است و این در حالی است که کره از مبلغ ۱۴ هزار تومان به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است.

این خریدار محصولات لبنی، ادامه می دهد: شیر گاومیش در ماه های گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود که اکنون به قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ به فروش می رسد و این محصولات به تدریج از سبد غذایی خانوار در حال حذف شدن هستند.

در همین راستا به سراغ مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه ارومیه می رویم تا میزان تولید این واحد و شرایط قیمت ها و تاثیر آن بر مواد را جویا شویم

*افزایش ۶۰ درصدی قیمت شیر خام نسبت به سال گذشته

احمد محمدپور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه اظهارنظرها در خصوص گرانی شیرو فرآورده های لبنی بی انصافی بوده و مسئولان می توانند این مسئله را از نزدیک بازبینی کنند، می گوید: شیر ممتاز و اعلای مصرفی در کارخانه امروز با قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری شده و با هزینه های حمل و نقل به قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان به دست کارخانه می رسد.

وی، با بیان ایکه لاستیک اتومبیل های حمل شیر نیز از سوی شرکت رایگان در اختیار رانندگان قرار گرفته، می افزاید: البته برخی از شیرهای کم چرب و با پروتئینی کمتر نیز به قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می شود که باید نسبت به استانداردسازی این شیر اقدام کنیم که این مسئله نیز هزینه های بسیار بالایی را به ارمغان می آورد.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، عنوان می کند: حدود ۸ تن از شیر مصرفی در کارخانه جهت تولید لبنیات از داخل استان تامین شده و مابقی از استان‌های دیگر وارد می شود.

وی، تاکید می کند: یک واحد دامداری در سلماس برترین تولید کننده شیر اعلا در استان بوده و به همراه این واحد ۵۰ درصد شیر مورد نیاز از استان تامین شده و مابقی از استان های دیگر، که در صورت در نظر نگرفتن این واحد ۳۰ درصد داخل استان بوده و باید ۷۰ درصد را وارد کنیم.

محمدپور، ابراز می کند: شیر خام در مهر ماه به قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان و آبان ماه ۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می شد که آذرماه نیز تا به امروز افزایش ۵۰ تومانی را به خود اختصاص داده که این مسئله نیز باعث افزایش قیمت شیر و فرآورده های لبنی می شود.

وی، با تاکید بر اینکه نسبت به ماه گذشته ۸ درصد در بحث لبنیات افزایش قیمت داشته ایم، می گوید: اما نسبت به سال گذشته در بحث شیر خام ۶۰ درصد افزایش قیمت و در تولیدات لبنی نیز ۲۵ درصد افزایش داریم.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، در پاسخ به اینکه تفاوت قیمت ۳۵ درصدی چگونه جبران می شود، اظهار می کند: تنها کارگران هستند که سختی های این مسئله را تحمل کرده و از مزایای اضافی بی بهره می مانند شاید در مواقعی حتی با پرداخت حقوق کارگران نیز مشکل داشته باشیم اما سعی در حل آن داریم.

*ابایی از حسابرسی نداریم

محمد پور، با بیان اینکه تنها قیمت ظروف مصرفی در شیر های شیشه ای ۹۳۰ تومان هزینه جانبی دارد، ادامه می دهد: از افرادی که ادعای پایین بودن قیمت ظروف یکبار مصرف و تهیه آن به قیمت پایین دارند خواهشمندیم نسبت به معرفی این واحدها به کارخانجات اقدام کنند چراکه ما از پرداخت هزینه های جانبی عاجز مانده ایم.

وی، ابراز می کند: دولت با در اختیار قرار دادن شیرخام رایانه ی و هزینه های کارمزد نسبت به حمایت از تولیدکنندگان اقدام کند تا بتوانیم در خصوص قشر کارگری و مطالبات آنان نیز شرمنده نبوده و هزینه های شیر نیز کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، بیان می کند: طی نامه کتبی به استانداری آذربایجان غربی خواستار اعزام یک تیم حسابرسی خبره به شرکت جهت رسیدگی به نبود افزایش قیمت های ناعادلانه شده ایم و ابایی از این مسئله نداریم.

*تامین ۱۰۰ درصد نیاز استان از دامداری های صنعتی

فضل الله قریشی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: آذربایجان غربی دارای ۳۷۱ واحد صنعتی دامداری است که این واحدها دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۴۰۰ راس گاو و قادر به تولید سالانه ۳۷۲ هزار تن شیر هستند که با این حساب حدودا روزانه بیش از ۱۰ هزار تن شیر تولید می شود.

وی، ادامه می دهد: بیش از ۱۰۰ درصد نیاز شیر استان از گاوداری ها تامین شده و شیر مازاد به استان های دیگر صادر می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، بیان می کند: حدود ۲۰ درصد کل شیر تولیدات استان صنعتی بوده و در اختیار واحدهای صنعتی لبنیاتی قرار می گیرد.

وی، بیان می کند: علت افزایش قیمت شیر افزایش قیمت نهاده های دامی است که در سال های اخیر به تدریج در حال افزایش بوده اما افزایش قیمت نهاده ها موجبات افزایش قیمت شیر را فراهم کرده که شرایط بهتری را برای دامداران به ارمغان آورده است.

قریشی، تاکید می کند: امسال نسبت به گذشته دامداران در حال سپری کردن شرایط بهتری هستند و شاید امسال از ضرر و زیان دور شده و به حد مطلوب رسیده اند.

وی، عنوان می کند: دامداری های استان قادر به تامین گوشت و شیر مورد نیاز استان هستند و با افزایش قیمت گوشت نیز دامداران شرایط بهتری را تجربه کرده اند.

*مصرف کننده قربانی افزایش قیمت لبنیات

در هر صورت رسیدن به استانداردهای جهانی در زمینه مصرف شیر و لبنیات در گرو تکمیل یک زنجیره از سیاست‌گذاری و فرهنگسازی تا حلقه های مرتبط با بازار مصرف است به طوریکه وجود حلقه مفقوده در هر بخش می‌تواند سرانه مصرف را تحت تاثیر قرار دهد.

سیاست‌گذاری اصولی در این حوزه و نظارت هر چه بیشتر دستگاه‌های مرتبط بر کیفیت و کمیت تولید لبنیات از یک سو و توجه به قیمت گذاری مناسب و فراهم آوردن شرایط برای تسهیل در دسترسی مردم به لبنیات از سوی دیگر هرکدام مقوله ای است که سرانه مصرف در این حوزه را می تواند بالا و پایین کند، موضوعی که نباید از دید متولیان امر دور بماند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه