اخبار داغ

یک منتقد سینما:

نمایش پیوند میان اقوام در دفاع مقدس در فیلم «سرو زیر آب» قابل تقدیر است

نمایش پیوند میان اقوام در دفاع مقدس در فیلم «سرو زیر آب» قابل تقدیر است
یک منتقد سینما با بیان اینکه در فیلم «سرو زیر آب» هوشمندی‌هایی وجود دارد، گفت: این‌که سعی شده به کردهای ملی بها داده شود، همچنین انتخاب اسامی ایرانی و پررنگ کردن پیوند میان ادیان، اقوام و ملیت در دفاع مقدس جای تقدیر دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، حجت‌الاسلام مصطفی یوسف‌زاده ظهر امروز در مراسم اکران و نقد فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر که در سینما هویزه مشهد برگزار شد، گفت: برای من به‌عنوان یک مخاطب سینما آقای باشه‌آهنگر به دو دلیل فیلم‌ساز مهم و مورد احترامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

این منتقد سینما افزود: دلیل اول اینکه کارنامه این کارگردان را وقتی بررسی می‌کنیم شاهد هستیم که ایده‌های نابی که کمتر ساخته شده را برای سینمای دفاع مقدس و جنگ انتخاب می‌کند.

,

وی ادامه داد: تحلیلی که بعضی‌ها از آن استفاده می‌کنند که به‌نظرم بد هم نیست این است که فیلم‌های باشه‌آهنگر، فیلم‌های ضدجنگ است به این معنا که به میدان جنگ نمی‌پردازد و معضلات و مشکلات بعد جنگ که برای خانواده شهدا و همسران شهدا به‌وجود آمده را مطرح می‌کند، مهارت باشه‌آهنگر این است که با اینکه فیلم ضدجنگ می‌سازد ایده‌هایش را به ضد خود بدل نمی‌سازد زیرا گاهی بسیاری از روشنفکران این کار را انجام دادند و فیلم‌های ضدجنگ ساختند‌، ولی عملا به ضد خودشان تبدیل شد.

,

یوسف‌زاده اضافه کرد: همچنین من معتقد هستم فیلم‌های وی از جهتی یک مورد مطالعاتی خوب است زیرا تصویر نسبتاً درست و دقیقی از ایثار و جلوه‌های ایثارگرانه زمان جنگ را نشان می‌دهد.

,

این منتقد سینما تصریح کرد: از همان سال ۷۸ که فیلم «نیمه گمشده» را نشان می‌دهد، فیلم را در یک بستر عاشقانه که در آبادان ساخته شده و وحیده خانم را نشان می‌دهد که در کنار شوهرش می‌ایستد و داستان رابطه این دو، محفلی برای داستان‌گویی است.

,

وی اظهار کرد: این کارگردان یک فیلم اکران‌نشده به‌نام «نبات داغ» در کارنامه خود دارد که چون خودم هم آن را ندیدم نمی‌توانم نظر بدهم، این فیلم هیچ‌وقت روی پرده نیامد و رنگ پرده سینما را ندید.

,

یوسف‌زاده با بیان اینکه در فیلم بعدی باشه‌آهنگر به‌نام «فرزند خاک» هم زنان نقش خوبی دارند، یادآور شد: شخصیت لیلا و مینا از شخصیت‌های زن ماندگار این فیلم بودند، به‌یاد دارم در زمانی که این فیلم اکران شد شبکه‌های اجتماعی وجود نداشتند و یکی از دوستان در وبلاگ خود نوشت «ما فرزند خاک را غریبانه سه نفری در سینمای پرستو دیدیم»، در آن زمان حمایت خوبی برای این فیلم انجام نشد ولی باشه‌آهنگر در آن فیلم شخصیتی را که از زن به‌عنوان یک اوج در سینمای دفاع مقدس می‌سازد و شخصیت‌سازی می‌کند، واقعا بی‌نظیر است.

,

این منتقد سینما با اشاره به اینکه فیلم بعدی این کارگردان «بیداری رویاها» است که دارای یک ایده بسیار بکر و چالشی بوده، بیان کرد: هنگامه قاضیانی در این فیلم در نقش رخشانه ایفای نقش می‌کند، رخشانه با برادرشوهرش ازدواج می‌کند اما زمزمه‌های بازگشت شوهرش مطرح می‌شود و ادامه فیلم کشمکش‌های درونی این زن با موقعیتی که برایش ایجاد شده، است.

,

وی با اشاره به اینکه فیلم «ملکه» نیز دارای ایده جالبی است، اظهار کرد: زن‌ها در این فیلم نقشی نداشتند و در حالیکه در فیلم «سرو زیر آب» شخصیت‌های زن بسیار قابل توجه است که همین موضوع باشه‌آهنگر را مهم و قابل احترام می‌سازد.

,

یوسف‌زاده در انتقاد به فیلم «سرو زیر آب» گفت: این فیلم دارای ایده بسیار جذاب و خوبی است اما نکته‌ای که به‌نظرم این فیلم خیلی خوب نبود در خصوص ایده این فیلم است که دو برادر به‌نام‌های جهانبخش و جهانگیر که در معراج شهدا کار می‌کنند است.

,

وی تشریح کرد: جهانبخش معتقد است که ما شهدای گمنام بسیاری داریم و می‌توان این شهدا را به خانواده شهدای چشم‌انتظار داد تا زجر و عذاب کمتری بکشند ولی برادرش با این کار مخالف است و در فیلم شاهد چند دیالوگ کلیدی از زبان جهانگیر برای حقیقت‌جویی جهانبخش هستیم.

,

یوسف‌زاده افزود: در ادامه فیلم توسط سرگرد متوجه می‌شویم که جهانبخش بدون اطمینان، پیکر شهیدی به خانواده تحویل داده و اکنون یک خانواده لرستانی مدعی هستند که پیکر مربوط به شهید آنان بوده، در اینجا نخستین کشمکش در پرده اول بسیار درست شکل گرفته است و شخصیت‌ها به‌خوبی معرفی می‌شوند، فضاسازی درستی در فضایی ۸ یا ۹ هزار متری در یک کنداکشن شکل گرفته و باشه‌آهنگر توانسته به‌خوبی فضاسازی کند، تا جایی که جهانبخش قبول می‌کند اشتباه کرده و جبران می‌کند.

,

این منتقد سینما گفت: در ادامه متوجه می‌شویم که جهانگیر در یک مرگ شهادت‌گونه در منطقه همّی به همین سرنوشت دچار شده و برادرش با بدن سوخته او همان کاری را می‌کند که با پیکر سایر شهدا می‌کرده است.

,

وی متذکر شد: در داستان‌گویی و شکل‌گیری درام فیلم توسط باشه‌آهنگر و پسرش یک اشتباه رخ داده، تا اینجا اگر من تهیه‌کننده بودم تمام توانم را برای ساختن یک ایده بکر و ایده نو به‌خصوص برای شهدای اقلیت به کار می‌گرفتم.

,

یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: چیزی که حافظه سینمایی من می‌گوید در فیلم اخراجی‌های ۲، جایی که منافقین با دوربین از اسرا فیلم می‌گیرند، وقتی می‌بینند بر گردن رامین پرچمی صلیب است، سوال می‌کنند تو چرا داری طرفداری می‌کنی؟ که در جمله‌ای کلیشه‌ای پاسخ می‌دهد «مسلمون که نیستم ولی ایرانی که هستم».

,

این منتقد سینما با بیان اینکه نمونه دیگر در فیلم «اشنوگل» هادی حاجتمند نیز وجود دارد، اضافه کرد: چنین نمونه‌هایی حداقل در ذهنم وجود دارد که در سینمای جنگ و دفاع مقدس، برای شهدای اقلیت به‌خصوص شهدای زرتشتی فیلم داشته باشیم که همانند باشه‌آهنگر ایده درست و جانانه‌ای برایش انتخاب شده باشد.

,

وی یادآور شد: ایرادی که به فیلم وارد است از تمام‌شدن پرده اول که ایده‌سازی شکل می‌گیرد و در جایی که جهانجش سرخود به پشت تنگه می‌رود تا با نبش قبر اشتباه خودش را جبران کند، باشه‌آهنگر به‌قدری در زمینه دراماتیک دچار اشتباه شده و شاخ و برگ‌های اضافی داده که ماجرای دو برادر را فراموش می‌کنیم و جهانگیر حذف می‌شود و بعد در بخش‌هایی از فیلم به او پرداخته می‌شود، انگار که یک پای ما یزد و دیگری در منطقه لرستان است.

,

یوسف‌زاده تصریح کرد: شاخ و برگ‌هایی که باشه‌آهنگر انتخاب می‌کند برای انجام یک هارمونی در درام فیلم است که البته غلط است، چرا که باشه‌آهنگر مجذوب این فیلم شده و در نهایت جهانگیر به‌خاطر نرسیدن خبری از همسرش، به شهادت سیده و با آمدن جنازه سوخته‌اش چنین اتفاقی رخ دهد، کارگردان فراموش کرده که باید در پرده دوم و سوم داستان‌های ریز را درست شکل بدهد تا به سرانجامی برسد.

,

این منتقد سینما ادامه داد: برای مثال در پرده اول که سرگرد حسینی می‌گوید تو آمده‌ای پیکرها را از اینجا ببری، بیننده منتظر یک کشمکش است ولی این امر اتفاق نمی‌افتد، یا ستاره اسکندری به‌عنوان همسر سیاوش آبادانی لر در عمل چه نقشی در فیلم دارد؟! این شخصیت بدون دیالوگ، فقط عکس شهیدی در دست دارد، بار اول تماشای فیلم، توقع داشتم که همسر شهید صحبت و مخالفتی کند اما فقط از شهادت همسرش مات و مبهوت بود.

,

وی با اشاره به اینکه گودرز، برادر سیاوش آبادیان لر نقش خیلی پررنگی داشت، بیان کرد: او با کنش و لهجه خاص خود، سعی دارد از ماجرا جلوگیری کند، دوباره فیلم «بیداری رویاها» تداعی می‌شود که انگار دوست ندارد ماجرای برادرش حل شود و بعد در پرده دوم کاملا در تزلزل است.

,

یوسف‌زاده اظهار کرد: در پرده آخر فیلم که جهانگیر شهید شده، ما متوجه می‌شویم که جهانجش می‌خواهد با پیکر برادرش همان کاری را کند که با همه انجام داده و در پایان فیلم هم مانند یک نماد و شبیه سرو زیر آب قرار است جهانگیر را از زیر آب آن هم در دل کویز یزد در بیاورد و قبر مستطیلی تمیز و قشنگی دیده شود که این چیز عجیبی است.

,

این منتقد سینما با انتقاد از اینکه انگار که برای یک دکمه داستان تعریف شده و لباس دوخته شده است، افزود: در حالیکه باشه‌آهنگر در فیلم «بیداری رویاها» داستان می‌گوید و در پس قصه معنایی می‌آفریند، حالا زنی که شوهرش را در دفاع مقدس از دست داده با بازگشت او دچار فروپاشی و کشمکش‌های درونی می‌شود و کاملا این کار درست است.

,

وی اضافه کرد: به نظر من کارگردان مجذوب ایده می‌شود و البته اشتباهش این بوده که در ایده‌های قبلی از فیلمنامه‌نویس‌های قدری استفاده کرده است، اما اینجا تصمیم گرفته خود و فرزندش دست به‌کار شوند.

,

یوسف‌زاده با بیان اینکه البته هوشمندی‌هایی هم در فیلم وجود دارد، خاطرنشان کرد: این‌که سعی شده به کردهای ملی بها داده شود، همچنین نام سیاوش آبادیان با توجه به عقبه‌ای که در اسطوره‌شناسی وجود دارد، گذشت سیاوش از آتش، شهادت آتش‌گونه جهانگیر و دیگر شخصیت‌های فیلم مثل گودرز و جهانبخش، انتخاب اسامی ایرانی، و همچنین پررنگ کردن پیوند میان ادیان، اقوام و ملیت در دفاع مقدس جای تقدیر دارد و هوشمندی درستی است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه