اخبار داغ

بیم‌وامید کشت محصولی بی‌نظیر در سیستان و بلوچستان؛

حاصل دسترنج کشاورزان قطب تولید چای ترش کشور در جیب دلالان/ عدم وجود صنایع تبدیلی بلای جان کشاورزان جنوب شرق کشور

حاصل دسترنج کشاورزان قطب تولید چای ترش کشور در جیب دلالان/ عدم وجود صنایع تبدیلی بلای جان کشاورزان جنوب شرق کشور
شهرستان دلگان در حالی رتبه نخست تولید چای ترش در کشور را به خود اختصاص داده که حاصل دسترنج کشاورزان این منطقه به علت نبود صنایع تبدیلی به جیب دلالان می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور است که به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با وجود پتانسیل ها و ظرفیت های مهمی که در عرصه های اقتصادی، تجاری، دامداری، آثار باستانی، کشاورزی و غیره دارد، توانسته به عنوان تنها رویشگاه چای ترش در کشور شناخته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون،,

چای ترش یا همان مکی یکی از بی نظیرترین محصولات خاص کشاورزی استان است که به صورت گسترده در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان همچون فنوج، دلگان و نیکشهر کشت می شود به گونه ای که توانسته در سه دهه اخیر رونق قابل ملاحظه ای یابد و جای خود را در بین محصولات صادراتی این منطقه از کشورمان باز کند.

,

این محصول با ارزش همه ساله از اواخر فروردین ماه کشت و برداشت آن از اواخر آبان ماه در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان آغاز می شود، کشت و کار گیاه چای ترش در ایران تنها در استان سیستان و بلوچستان و تا حدودی هم در رودبار جنوب استان کرمان است که در صورت حمایت، این محصول می تواند به یکی از محصولات مهم صادراتی ایران تبدیل شود.

,

ناگفته نماند که دم کرده چای ترش منجر به کاهش فشار خون، خنک ‌کننده بدن، رقیق و تصفیه ‌کننده خون، کنترل‌ کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام ‌بخش است و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌ شود، چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌ آید و حتی به عقیده برخی از کارشناسان تغذیه چای ترش جایگزین مناسبی برای چای های معمولی است.
 

,
,
, ,

در همین راستا اردشیر شهرکی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه استان رتبه نخست تولید چای ترش را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: عمده مناطق کشت چای در این خطه از کشور، شهرستان های دلگان، نیکشهر، ایرانشهر، چابهار و مهرستان می باشد.
,
, عصرهامون ,
 
,
به گفته این مسئول، کار برداشت چای ترش از سطح 650 هکتار از زمین های کشاورزی این استان در آبان ماه آغاز و در آذرماه به اتمام می رسد که در همین راستا از هر هکتار مزارع چای ترش 800 کیلوگرم محصول برداشت می شود به گونه ای که پیش بینی ها حاکی از آن است که 520 تن چای در استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
,
 
,
شهرکی ادامه داد: چای ترش سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، فلاونوئیدها و ویتامین C است که در رفع بسیاری از بیماری ها خصوصا کاهش فشار خون و در نتیجه افزایش طول عمر موثر می باشد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در ادامه بیان کرد: کمک به کشاورزان و ساخت مراکز فرآوری این محصول می تواند کمک شایانی به اقتصاد این منطقه کند و در کنار تامین 100درصد نیاز داخلی برای ما ارزآوری داشته باشد.
 
, ،,
,
,
 
, ,
 
,
اشتغالزایی 300 نفر در مزارع کشت چای ترش
مجتبی شجاعی فرماندار شهرستان دلگان هم در این خصوص افزود: به صورت کلی متوسط برداشت چای در هر هکتار چیزی در حدود 600 تا 700 کیلوگرم است و با توجه به این موضوع پیش بینی می شود تا پایان زمان برداشت این محصول در دلگان بیش از 120 تن چای ترش برداشت شود. 
, اشتغالزایی 300 نفر در مزارع کشت چای ترش,
,
 
,
وی از اشتغالزایی 300 نفر به صورت مستقیم در کار کشت چای ترش خبر داد و گفت: در گذشته چای ترش به عنوان یک محصول وارداتی و بیشتر از کشور عربستان وارد ایران می شود اما طی سالهای اخیرا کشت آن در برخی نقاط ایران گسترش یافته و حتی اگر از این محصول استراتژیک حمایت شود می توانیم یکی از صادرکنندگان چای مکی به جهان باشیم.
,
 
,
فرماندار دلگان ادامه داد: به دلیل اینکه سیستان و بلوچستان دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و چای ترش نیز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد می توانیم این محصول را به صورت گسترده در جنوب استان کشت کنیم، این چای به دلیل داشتن رنگ قرمز به  چای قرمز نیز شهرت دارد. 
 
,
,
, ,

شجاعی با بیان اینکه چای ترش از خانواده گیاه ˈپنیرکˈ است، ادامه داد: بیشترین سطح کشت این محصول در ایران مربوط به سیستان و بلوچستان است و در این استان نیز شهرستان دلگان بالاترین میزان تولید را داراست. 
,
, ،,
 
,
فرماندار شهرستان دلگان در پایان با بیان این مطلب که چای ترش در سیستان و بلوچستان از بازار مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان کشاورزان سیستان و بلوچستان مجبور هستند تا محصولاتشان را به نازل ترین قیمت به صورت کیلویی 70 هزار ریال به دلالان بفروش برسانند اما همین چای ترش در سایر نقاط کشور از کشاورزان کیلویی 200 هزار ریال خریداری که این مهم باعث شده تا کشت این محصول دارای محبوبیت نباشد.
 
انتهای پیام/
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه