اخبار داغ

در همایش زیست فناوری و سلامت انسان مطرح شد؛

سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته

سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته
در همایش زیست فناوری و سلامت انسان مطرح شد که سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته در دنیاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ بهزاد قره یاضی ظهر امروز(شنبه) در همایش زیست فناوری، پیشرفت و سلامت انسان که در سالن جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: جامعه بشری به این نتیجه دست یافته که برای تامین امنیت غذایی و برای حفاظت از سلامت محیط زیست باید به طرف علم و فناوری حرکت کرد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,

وی افزود: استفاده و بکارگیری از مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته از جمله فناوری‌های نوین در رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود که در اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. 

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از فناوری بیوتکنولوژی مورد تاکید سران نظام به ویژه مقام معظم رهبری نیز است، حالا چرا ما موافق هستیم این است که محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک موجب افزایش تولید محصول می‌شود. 

وی ابراز کرد: همچنین محصولات تراریخته باعث افزایش تنوع زیستی نیز خواهد شد، محصولاتی که به عنوان تراریخته وجود دارد تبادل اطلاعات و ارائه قدرت و توانمند به ویژه توسط متخصصین، کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی است که سره را از ناسره تشخیص دهند.
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

مرجع ملی ایمنی زیستی ابراز کرد: براساس قانون؛ مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو است بنابراین باید از فناوری مهندسی ژنتیک برای بهره برداری و افزایش و حفاظت از تنوع زیستی حرکت کرد تا بتوان در زیر چتر فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین به امنیت غذایی و توسعه پایدار دست یافت. 

وی تاکید کرد: مهندسی ژنتیک می‌تواند هم در سلامت و هم در کفایت غذا به ما کمک کند بنابراین باید توجه ویژه به آن شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) قزوین هم در این همایش گفت: هر کشور قانون مختص به خود را برای ورود به محصولات تراریخته به بازار دارد که این قانونگذاری در این زمینه در هر کشوری متفاوت است. 

رامین حسینی افزود: سطح زیر کشت زیادی در جهان به محصولات تراریخته اختصاص دارد. 

وی به روش‌های مختلف برای شناساسیی محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: گیاهان تراریخته گیاهانی است که یک یا چندین ژن در آن وارد شده است و این ژن به آن موجود خصوصیت جدیدی می‌دهد. 

حسینی تصریح کرد: اساس تشخیص گیاهان تراریخته و غیر ترا ریخته قابل شناسایی است که بر اساس: DNA، پروتئین و مواد فولوژی قابل شناسایی و تشخیص است. 

وی یادآور شد: از چند دیدگاه می توان محصولات و گیاهان تراریخته را شناسایی کرد که میتوان به ردیابی کرده گیاهان تراریخته توسط تولیدکننده یا ارزیابی بذر توسط تولید کننده بذر و همچنینی نظارت و کنترل مسئولین امر اشاره کرد. 

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی نیز در این همایش گفت: محصولات تراریخته و اصلاح شده ژنتیکی محصولاتی هستند که با استفاده از روش‌ها ریز ناوری نوین ایحاد شده است. 

سمیرا کهک افزود: تولید گیاهان مقاوم به تنش‌های زیستی ، تولیدگیاهان متحمل به تنشهای غیر زیستی و تولیدگیاهان متحمل به علف کش را از اهداف و کاربردهای مهندسی ژنتیک ذکر کرد. 

وی اظهار کرد: سویا، کلزا، پنیه، ذرت ۴نوع از محصولات عمده تراریخته در دنیاست.

این مسئول به اهمیت محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش و حفاظت تنوع زیتسی، تولید داروها و واکسن‌های نو ترکیب گیاهان تولید و تامین‌ها و مواد معدنی از گیاهان، کاهش گازهای گلخانه ای و ارزیابی‌های ایمنی زیستی دقیق بر روی محصولات ترا ریخته پیش از ورورد به بازار را از مهمترین مزایای محصولات تراریخته برشمرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد نیز در این جلسه به سلامت محصولات تراریخته و قوانین و مقررات ایمنی زیستی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: هر تکنولوژی نوین که در جامعه ای ورورد پیدا می‌کند علاوه بر مزایایی که دارد احتمال وجود خطر و مضراتی نیز خواهد داشت که امری طبیعی است. 

فهیم دخت مختاری افزود: شاخصه‌هایی که براساس آن تکنولوژی نوین غذا تولید می‌شود باید ارزیابی و مورد سنجش قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: آنالیز ارزیابی و سنجش بر روی گیاهان و حیوانات تراریختته اهمیت زیادی دارد که باید توجه شود.
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه