اخبار داغ

انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه با تکمیل تونل زاب/میاندوآب بیشترین سهم را در احیای دریاچه ارومیه دارد

انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه با تکمیل تونل زاب/میاندوآب بیشترین سهم را در احیای دریاچه ارومیه دارد
در آیین افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» بر لزوم احیای دریاچه ارومیه و نقش جوامع محلی در این زمینه تاکید شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، امیر عباس جعفری، امروز در آیین افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه در میاندوآب که در محل نمایشگاههای بین المللی و دائمی میاندوآب دایر شده است، در جمع شرکت کنندگان در نمایشگاه، اظهار کرد: برای انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه تونلی به طول ۳۵ کیلومتر احداث می شود که تاکنون ۲۵ کیلومتر از این تونل ایجاد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، با اشاره به اینکه تاکنون برای اجرای این پروژه ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: با اتمام این طرح ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از زاب به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.
جعفری، با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه به صورت یکباره نبوده است، گفت: دریاچه ارومیه به تدریج در طول ۲۰ سال گذشته (از سال ۷۴ تا ۹۲) هر ساله به طور میانگین ۴۰ سانتیمتر تراز آن کاهش یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی، تصریح کرد: در اولین جلسه هیئت وزیران در دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسید و بر اساس این مصوبه دولت، ستادی به منظور احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و مطالعات مربوط به احیای این دریاچه انجام و در نهایت ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۲۷ راهکار کار خود را آغاز کرد.
وی، با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این راهکار ها بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در راستای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، افزود: از این مبلغ ۸۰ میلیارد ریال برای بخش فرهنگی و اجتماعی در آذربایجان غربی صرف شده است.
جعفری، به اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: انسدادچاه‌های غیرمجاز، رهاسازی آب از سدهای استان به پیکره دریاچه و اتصال رودخانه زرینه رود میاندوآب به سیمینه رود به طول ۲۵ کیلومتر از جمله این اقدامات است.
وی، افزود: در بخش محیط زیست نیز مالچ پاشی برای جلوگیری از ریز گردها و گرد و غبار های نمکی و استفاده از سیستم های آبیاری نوین و جلوگیری از توسعه باغ ها و توسعه کاشت محصول های کم آب بر در بخش کشاورزی از دیگر برنامه هایی است که طی پنج سال گذشته در این استان اجرا شده است‌.
جعفری، تصریح کرد: بر اساس برنامه پنج ساله نیز  باید ۴۰ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی کاهش یابد که این موضوع با تخصیص اعتبارات و نهادینه کردن سیستم های آبیاری نوین تحقق می یابد.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی، افزود: تاکنون در سطح آذربایجان‌غربی ۳۲ درصد کاهش مصرف آب صورت گرفته است و در بخش آب و فاضلاب نیز بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب حاصل از پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری به دریاچه انتقال داده شده است.
وی به نقش سمن ها و مردم در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۰ دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

*هدف اصلی از ترویج کشاورزی پایدار بازگرداندن حیات به دریاچه ارومیه است
هم چنین در این مراسم رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در سخنانی اظهار کرد: باید ضمن اصلاح روش های مدیریتی، در کنار هم قرار گرفته و برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کنیم و وضعیت گذشته را تغییر دهیم.
اسمعیل کریم زاده، با بیان اینکه هدف اصلی از ترویج کشاورزی پایدار بازگرداندن حیات به دریاچه ارومیه است، افزود: شاید نتوانیم به تراز ۳۰ میلیارد مترمکعب برسیم ولی باید بتوانیم تراز اکولوژیک را در دریاچه محقق کنیم تا دریاچه به شرایط احیا برسد.
وی، با اشاره به اینکه تغییر شرایط اقلیمی، استفاده نادرست از منابع آبی در حوزه های مختلف از جمله مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت باعث خشکی تالاب ها به ویژه دریاچه ارومیه شده است، گفت:باید در بررسی دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه همه عوامل مختلف در نظر گرفته شود.
وی، با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای کاهش مصرف آب، تصریح کرد:اگر نسبت به لایروبی انهار اقدام و آب بدون هدر رفت وارد مزرعه شود، ۱۵ الی ۲۰ درصد آب از طریق تبخیر و تعرق هدر نخواهد رفت.

, *هدف اصلی از ترویج کشاورزی پایدار بازگرداندن حیات به دریاچه ارومیه است,
,
,
,
,

*مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه

, *مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه,

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: یکی از راه هایی که می تواند به احیای دریاچه کمک کند مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه، استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی است.
پرویز آراسته، افزود: کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، آگاه سازی مردم، توانمند سازی جوامع محلی و ایجاد فرصت های شغلی جدید به ویژه در قشر زنان روستایی، از نتایج‌ مثبت اجرای پروژه های مربوط به احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی و شرقی است.

,
,

*میاندوآب بیشترین سهم را در احیای دریاچه ارومیه دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری میاندوآب، نیز در این مراسم گفت: ۶۰ درصد آب شرب آذربایجان شرقی و ۴۹ درصد آب دریاچه ارومیه از طریق ۲ رودخانه زرینه رود میاندوآب و سیمینه رود میاندوآب تامین می شود و بر این اساس میاندوآب بیشترین سهم را در احیای دریاچه ارومیه دارد.
ناصر سلمان زاده، افزود: در راستای اهداف پروژه احیای دریاچه ارومیه، علی رغم کاهش هشت درصدی حق آبه بخش کشاورزی، مسدود کردن بیش از ۶۴۰ حلقه چاه غیر مجاز و اجرای طرح “بِهْ کاشت”با کاهش عملکرد بخش کشاورزی در این شهرستان مواجه نبودیم.
وی، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بیشترین فشار را از این بابت متحمل شده است، گفت: حمایت مسوولان از کشاورزان منطقه و سوق دادن سرمایه گذاران به ایجاد اشتغال روستایی جدید در سایر بخش ها به غیر از کشاورزی مهم ترین نیاز است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
گفتنی است نمایشگاه «دستاوردهای پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» امروز با حضور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران و مسوولانی از شهر های استان آذربایجان شرقی و غربی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی میاندوآب گشایش یافت.
این نمایشگاه در ۱۰ غرفه به مدت سه روز دایر و بازدید از آن همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۲ شب برای عموم آزاد است.

, *میاندوآب بیشترین سهم را در احیای دریاچه ارومیه دارد,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه