اخبار داغ

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان:

حداقل ۱.۵درصد از جمعیت استان کرمان دارای بیماری اوتیسم هستند/لزوم توجه سازمان های دولتی به پوشش بیمه ای این بیماران

حداقل ۱.۵درصد از جمعیت استان کرمان دارای بیماری اوتیسم هستند/لزوم توجه سازمان های دولتی به پوشش بیمه ای این بیماران
رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان گفت : حداقل ۱.۵درصد از جمعیت استان کرمان دارای بیماری اوتیسم هستند و بسیاری از موارد هم تشخیص داده نشده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهین اسلامی رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان در گفتگو با راه آرمان با اشاره به این که شیوع بیماری اوتیسم در استان کرمان زیاد است ؛ اظهار داشت : اکنون از بیماری اوتیسم با عنوان بیماری های اختلالات طیف اوتیسم نام برده می شود و شیوع اختلالات طیف اوتیسم مشکلاتی را برای فرزندان و خانواده آن ها ایجاد کرده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

وی گفت : این بیماران مشکل درمانی دارند و هیچ گونه مشکل اخلاقی و اجتماعی برای جامعه ندارند و با توجه به افزایش آگاهی مردم در هر ۶۴ تولد تنها یک نوزاد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است .

,

روانپزشک کودک و نوجوان با بیان این که اختلالات طیف اوتیسم از بدو تولد و به صورت ژنتیکی منتقل می شود ، خاطر نشان کرد : این بیماری قابل تشخیص نیست مگر این که  علائم آن مشخص شود و معمولا از یک سالگی تشخیص داده می شود.

,

اسلامی توضیح داد : بیماری اختلالات طیف اوتیسم روابط بین فردی و درک عواطف انسانی را در خود بیمار و هم در اطرافیان آن ها دچار مشکل می کند و این بیماران نمی توانند با انسان ها تعامل و ارتباط برقرار کنند و کودکان اوتیسم برخلاف سایر کودکان با اسباب بازی های خود بازی نمی کنند .

,

وی با اشاره به این که میزان شیوع بیماری اختلالات طیف اوتیسم در کشور و استان کرمان زیاد است ،یادآور شد:کودکان اوتیسمی در حوزه تکلم دچار مشکل هستند ولی مشکل گفتاری جزوء ویژگی های اصلی این بیماران محسوب نمی شود .

,

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان اضافه کرد : یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم این بیماران اشکال در تعاملات اجتماعی است و این بیماران بازی ها و رفتارهای تکراری و محدود دارند .

,

روانپزشک کودک و نوجوان تاکید کرد : کودکان طیف اوتیسم در کنار مشکلات بیماری یکسری بیماری های همراه نیز دارند و حدود ۳۰درصد این کودکان بیماری تشنج دارند که پیک این تشنج در دوران سنی کودکی و نوجوانی است و با درمان مشکل تشنج این کودکان به بهبود رفتارها و اختلالات ناشی از بیماری اوتیسم بپردازیم .

,

اسلامی با بیان این که ۷۵ درصد کودکان اوتیسمی درجاتی از عقب ماندگی خفیف تا شدید را دارند ، افزود : در بچه های طیف اوتیسم عفونت های گوارشی و تنفسی شایع است و این بیماران در کنار این مشکلات یکسری ویژگی ها و توانایی های بالقوه جزیره ای دارند .

,

وی تشریح کرد : این بیماران از نظر حسی یکپارچگی همه انسان ها را ندارند و کاردرمانی بر روی این بیماران به همین دلیل انجام می شود تا یکپارچگی حسی آن ها درست شود .

,

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان عنوان داشت : تا کنون نزدیک به ۳۰۰ بیمار طیف اوتیسم به من مراجعه کرده اند و اکنون مراکزی هستند که این بچه ها را تحت پوشش دارند و در اکثر شهرستان های استان نیز انجمن های حمایت از بیماران اوتیسم راه اندازی شده است .

,

روانپزشک کودک و نوجوان توضیح داد : حداقل ۱.۵درصد از جمعیت استان کرمان دارای بیماری اوتیسم هستند و بسیاری از موارد هم تشخیص داده نشده است .

,

اسلامی در رابطه با علت بیماری اوتیسم بیان کرد: ژن های مختلفی در بیماری اختلالات طیف اوتیسم دخیل هستند و حدود ۱۵ درصد این بچه ها جهش ژنی دارند و این بدان معناست که در خانواده ها و نسل های قبلی آن ها اختلالات طیف اوتیسم وجود نداشته است .

,

وی ادامه داد : امروزه ثابت شده است که والدین بچه های طیف اوتیسم همانند سایر والدین بچه های عادی هستند ولی ممکن است بعد از این بیماری مشکلات اقتصادی زیادی به خانواده ها تامین شود و خانواده این بیماران دچار اختلالات عصبی و افسردگی شوند.

,

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان تشخیص زودرس بیماری اختلالات طیف اوتیسم را بسیار مهم دانست و اظهار داشت : تشخیص زودتر و مداخله و درمان این بیماری سبب می شود هزینه های درمان آن ها کاهش یابد و این بچه های به سمت نرمال سدن بروند .

,

اسلامی اذعان کرد : یکی از عوامل مهم بعد از تشخیص بیماری عوامل توانبخشی و درمانی است که مهم ترین آن ها گفتار درمانی و کاردرمانی است که باید مداوم و بدون تعطیلی انجام شود که هزینه بالایی دارد ولی اگر بیماری در سن پایین تشخیص داده شود هزینه های بیماری خیلی کمتر می شود زیرا پاسخ به درمان بهتر است .

,

روانپزشک کودک و نوجوان درمان های دارویی را بیشتر برای کنترل علائم این بیماری دانست و گفت : بیماران اوتیسمی مشکلاتی همچون پرتحرکی ، بی تابی ، مشکلات خواب و … دارند که با درمان های دارویی قابل کنترل می باشند و با رفع مشکلات مصرف دارو کاهش می یابد .

,

وی ادامه داد : امیدوارم دولت و سازمان های دولتی توجه ویژه به مسئله پوشش بیمه ای این بیماران داشته باشند زیرا آن ها برای درمان های توانبخشی خود طبق برآورد من در سال ۹۶ حدود ۴ میلیون تومان در هر ماه باید هزینه کنند و این هزینه درمان واقعا سرسام آور است بنابراین باید درمان های توانبخشی این بچه ها تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

,

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کرمان بیان کرد : در استان های مختلف انجمن های حمایت از اوتیسم شکل گرفته است ولی این انجمن ها نوپایی هستند و منابع مالی ندارند بنابراین دولت باید علاوه بر منابع مالی و انسانی این بیماران را حمایت کند .

,

اسلامی افزود : دولت با کمک به بیماران اوتیسمی می تواند از مشکلاتی که در آینده ممکن است این بچه ها روی سیستم اقتصاد هر جامعه ای وارد کنند جلوگیری نماید .

,

روانپزشک کودک و نوجوان با بیان این که نیازی به ساخت مدرسه مختص کودکان اوتیسم نیست،خاطر نشان کرد : آموزش تحصیلی این بیماران مهم است و باید این بچه ها در جریان کل جامعه دانش آموزی و اجتماعی باشند و در مدارس عادی درس بخوانند ؛ در مدارس نیز در کنار معلمین عادی باید یک معلم کمکی وجود داشته باشد تا به این بچه ها آموزش های جبرانی داشته شود.

,

وی با اشاره به این که شیوع اختلالات طیف اوتیسم در پسران تقریبا ۴ برابر دختران است، بیان کرد:حال ممکن است در دختران به دلیل این که علائم خفیف است ارجاع داده نشوند و احتمالا در آینده شیوع آن در دختران و پسران برابر خواهد شد .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه