اخبار داغ

وقتی برای ارتقا منطقه حفاظت شده شیرکوه دغدغه ای وجود ندارد!/ارتقا شیرکوه لقلقه زبان مسئولان تا نابودی کامل

وقتی برای ارتقا منطقه حفاظت شده شیرکوه دغدغه ای وجود ندارد!/ارتقا شیرکوه لقلقه زبان مسئولان تا نابودی کامل
گفته های گذشته و وعده های چندین ساله مسئولان در رابطه با منطقه حفاظت شده شیرکوه تمامی ندارد و گویا شیرکوه زمانی به منطقه ملی حفاظت شده تبدیل می شود که دیگر اثری از حیات وحش و گونه های نادر گیاهی در این منطقه نخواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، گونه‌های بی‌نظیر جانوری و گیاهی همواره یزد را در ردیف استان‌ها و مناطق مورد توجه مجامع جهانی مرتبط با محیط زیست قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

شهرستان تفت به جهت قرارگیری در مناطق ییلاقی و کوهستانی بویژه وجود ارتفاعات شیرکوه  به عنوان یکی از شهرستان های غنی استان یزد در گونه های متفاوت حیات وحش محسوب می شود.

,

شیرکوه بلندترین ارتفاع استان یزد را داراست و در بیشتر فصول سال پوشیده از برف است و یکی از منابع تأمین آب روستاهای اطراف تفت، یزد ومهریز است؛ شیرکوه به عنوان غنی ترین منطقه محیط زیستی شهرستان تفت گونه های مختلفی از حیات وحش را در خود جا داده و یکی از مهم ترین مناطق شکار ممنوع استان یزد است.

, تفت, یزد, مهریز,

اکنون 610 گونه گیاهی در آن شناسایی که از این تعداد، 91 گونه دارای ارزش حفاظتی ویژه هستند و از بین آنها، تعداد 83 گونه گیاهی اندمیک می باشد.

,

در واقع شیرکوه به عنوان قلب تپنده و شریان حیاتی استان کویری یزد، نقش مهمی در استمرار حیات و برقراری تعادل در وضعیت آب و هوایی ناپایدار منطقه ایفا می کند و حیات زیستمندان استان وابسته به این ارتفاعات ارزشمند است.

,

 اما در دهه‌های اخیر، شرایط طوری رقم خورد که دوستداران مطلع و آگاه محیط‌زیست این روزها دائم در حال هشدار نسبت به تخریب محیط زیست و انقراض برخی گونه‌ها هستند.

,

 

,

*صدور 200 هزار تومانی مجوز شکار

, *صدور 200 هزار تومانی مجوز شکار, *صدور 200 هزار تومانی مجوز شکار,

به گونه ای که اخیراً صدور مجوز 200 هزار تومانی محیط زیست یزد به شکارچیان صدای فعالان محیط زیست را درآورد.چراکه در دو روز گذشته مراتع و مزارع اطراف روستای شواز تفت، آماج شلیک های شکارچیان مجوز دار شده است.

,

محیط زیست استان یزد با دریافت تنها 200 هزار تومان مجوز شکار را برای شکارچیان صادره کرده است و شکارچیان تنها ظرف 48 ساعت اثری از کبک های باقیمانده از خشکسالی باقی نگذاشتند.

,

, ,

 

,

*پاسخ عجیب مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد

, *پاسخ عجیب مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد, *پاسخ عجیب مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در این رابطه گفت: در راستای بهره برداری پایدار و خردمندانه از پرندگان وحشی قابل شکار و صید و همچنین کمک به جوامع محلی که معیشت آن ها وابسته به یک بهره برداری سنتی از حیات وحش است با رعایت کلیه قوانین و مقررات شکار و وصید نسبت به صدور مجوز فقط برای گونه های خشکی زی و غیرحمایت شده در استان یزد اقدام شد البته هزینه مجوز ها به مقدار قابل توجهی نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

, در راستای بهره برداری پایدار و خردمندانه از پرندگان وحشی قابل شکار و صید و همچنین کمک به جوامع محلی که معیشت آن ها وابسته به یک بهره برداری سنتی از حیات وحش است با رعایت کلیه قوانین و مقررات شکار و وصید نسبت به صدور مجوز فقط برای گونه های خشکی زی و غیرحمایت شده در استان یزد اقدام شد,

متاسفانه در دهه های اخیر صدور مجوز های شکار از یک طرف و شکار غیر مجاز گونه های مختلف توسط سودجویان از طرف دیگر، حیات وحش شهرستان تفت را با تهدیدات جدی روبرو کرده است.

,

, ,

 

,

*شیرکوه باید به منطقه ملی حفاظت شده ارتقا یابد

, *شیرکوه باید به منطقه ملی حفاظت شده ارتقا یابد, *شیرکوه باید به منطقه ملی حفاظت شده ارتقا یابد,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تفت اظهار کرد: شهرستان تفت از مناطق چهارگانه پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده محیط زیست، پارک ملی و اثر نادر طبیعی محروم  است.

,

محمدرضا خواجه افزود: هر منطقه حفاظت شده می بایست چند سال به صورت منطقه شکار ممنوع نامگذاری شود و سپس در صورت شرایط مناسب و پتانسیل شهرستان به منطقه ملی حفاظت شده ارتقا یابد.

,

وی تاکید کرد: منطقه شیرکوه با مساحت 50هزار هکتار از سال 1379 به عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شده است اما برای حفاظت از منطقه شیرکوه و حفظ گونه های موجود حیات وحش، این منطقه باید به منطقه ملی حفاظت شده ارتقا یابد که این موضوع در حال سیر مراحل قانونی برای ارتقا به یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست یعنی منطقه حفاظت شده است.

,

, ,

 

,

*ارتقا شیرکوه لقلقه زبان مسئولان

, *ارتقا شیرکوه لقلقه زبان مسئولان, *ارتقا شیرکوه لقلقه زبان مسئولان,

اما موضوع ارتقا شیرکوه به یک منطقه ملی حفاظت شده در چندین سال گذشته تنها به لقلقه زبان مسئولان تبدیل شده است و به نظر می رسد گفته های گذشته و وعده های چندین ساله مسئولان در رابطه با منطقه حفاظت شده شیرکوه تمامی ندارد و گویا شیرکوه زمانی به منطقه ملی حفاظت شده تبدیل می شود که دیگر اثری از حیات وحش و گونه های نادر گیاهی در این منطقه نخواهد بود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه