اخبار داغ

معاون میراث فرهنگی زنجان خبرداد؛

از ساماندهی محوطه معبد داش کسن تا نمایش اشیاء تاریخی مکشوفه در موزه زنجان

از ساماندهی محوطه معبد داش کسن تا نمایش اشیاء تاریخی مکشوفه در موزه زنجان
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: محوطه معبد داش کسن در حال ساماندهی بوده و نمایش مکشوفه از طارم نیز در موزه زنجان در معرض عموم قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  مهرداد عسگریان امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: به منظور حفاظت از اثر ارزشمند تاریخی و همچنین سهولت بازدید و انتقال اطلاعات لازم به گردشگران، عملیات مرمت و ساماندهی محوطه  معبد داش کسن به اجرا در آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی افزود:با ساخت 10 ویترین و استند های نمایشی، نزدیک به هزار قطعه سنگ حجاری شده موجود در ابعاد مختلف جابجا و از میان آنها سنگهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی به منظور حفاظت اصولی و سهولت بازدید گردشگران در استند های مخصوص طراحی شده جانمایی و مستقر شد.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: با اجرای دیواره سنگی این اثر در مقابل آسیب های ناشی از نزولات جوی نیز محافظت شد.

,

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: همچنین با نصب دوربین مدار بسته تحت وب و استقرار پنل خورشیدی علاوه بر تامین نیاز حفاظتی، نور محوطه نیز تامین شده است.

,

عسگریان ادامه داد: معبد داش کسن یکی از آثار ارزشمند دوره ی ایلخانی است که به عنوان تنها معبد بودایی به جا مانده از آن دوران از شهرت جهانی بر خوردار است.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در هشت ماهه اول سال جاری، 19 شی تاریخی فرهنگی توسط مردم به اداره کل تحویل شده است.

,

, ,

معاون میراث فرهنگی زنجان ادامه داد:این اشیا که بیشتر در شامل اسناد تاریخی فرهنگی دوره ی قاجار و معاصر است،در غنای آثار موجود در موزه ها و همچنین کمک به مطالعات تاریخی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

,

عسگریان افزود: اشیاء اهدایی  بعد از تنظیم صورتجلسه کارشناسی و ثبت در دفتر اسناد و اموال فرهنگی سازمان ثبت شد.

,

وی گفت: این اشیاء شامل کوزه سفالی (قرون میانی اسلامی ) چرخ ریسندگی با قدمت 80 سال،باروت دان 2 عدد قرون میانی اسلامی،دوربین برنجی یک چشمی دوره قاجار،اسناد خطی دوره قاجار مربوط به مصالحه نامه در زنجان واهدا دو عدد چاقو از استاد کار چاقوساز به موزه صنایع دستی است.

,

 این مقام مسئول اعلام کرد: به منظور صیانت از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، این اداره کل آمادگی دارد تا اشیاء تاریخی و فرهنگی در اختیار افراد و خانواده ها را به نام ایشان ثبت و به نمایش عمومی قرار دهد.

,

 معاون میراث فرهنگی زنجان خاطرنشان کرد: تعدادی از اشیا تاریخی حاصل از کاوش های علمی گورستان  جیران تپه طارم در موزه باستان شناسی زنجان به نمایش در آمد.

,

عسگریان افزود:اشیاء به دست آمده حاصل دو فصل کاوش های باستان شناسی انجام گرفته در این محوطه تاریخی می باشد.

,

, ,

وی بیان داشت:محوطه تاریخی گورستان جیران تپه یکی از محوطه های عصر آهن (هزاره اول پیش از میلاد، همزمان با حکومت مادها) است، که از لحاظ ارزش های مطالعاتی جز مناطق با ارزش به حساب می آید.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: اشیا به نمایش در آمده شامل ظروف سفالی پایه دار،کف تخت،ظروف خاکستری،مهره های سنگی گچی وابزار مفرغی از جمله انواع سر سنجاق و دستبند مفرغی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه