اخبار داغ

یادداشت؛

پیاده‌سازی تئوری حجاریان در تبریز

پیاده‌سازی تئوری حجاریان در تبریز
دانشجویان اصلاح‌طلب دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست پرسش و پاسخ با مسعود پزشکیان تئوری حجاریان را عملیاتی کردند تا هزینه‌ی جدایی از دولت را بپردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، دیروز در نشست دانشجویان دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی با نایب رئیس مجلس، یکی از تشکل‌های نزدیک به جبهه اصلاحات اظهارات تند و گزنده‌ای را علیه مسعود پزشکیان مطرح کرد. اگر کسی شناختی از دو طرف ماجرا و عُلقه‌های سیاسی و جناحی‌شان نداشته باشد تصور می‌کند دو طیف سیاسیِ کینه‌ای روبروی هم قرار گرفته‌اند، گو اینکه پزشکیان و انجمنی‌ها در یک جبهه تعریف می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

دو زیست سیاسی، سازشگر، ستمگر و عناوینی از این دست، شعارهایی بود که انجمنی‌ها به نایب رئیس مجلس اطلاق کردند. نکته مهم ماجرا اینجاست که چرا انجمنی‌ها اینگونه تند پزشکیان را به چالش کشیدند؟

,

جواب سئوال را باید در تئوری‌های پدرخوانده‌های این طیف جستجو کرد. سعید حجاریان تز جدیدی ارائه داده که ماحصل آن بازسازی جبهه اصلاحات است و در این تز می‌گوید: "تاکتیک‌ اصلی اصلاحات، سازماندهی نیروها از پایین‌ است. این روش در گسترش‌ احزاب، سازمان آهنین، بسیج‌ توده‌ای و انواع سازمان‌های مردم‌نهاد متجلی می‌شود و حتی بعضی مواقع می‌توان به نافرمانی مدنی فکر کرد."

,

پزشکیان دیروز چوب نایب رئیسی و حمایت بی‌چون چرا از دولت را خورد. تز حجاریان چیزی جز اتخاذ مواضع تند علیه ساختارهای رسمی کشور نیست. در این شیوه، برای احیای سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان، اتخاذ مواضع تند ضروری به نظر می‌رسد. حتی اگر این موضع تند بر علیه، آدمی مثل پزشکیان باشد که سلوک سیاسی‌اش کاملاً بر محور اصلاحات چرخیده است. 

,

فاصله گذاری با دولت تنها نکته اختلاف پزشکیان با انجمنی‌ها (شما بخوانید اصلاح‌طلبان افراطی) است. اصلاح‌طلبان به ضرورت فاصله گذاری با دولت رسیده‌اند اما پزشکیان هنوز به دولت و تدابیرش امیدوار است حداقل در عمل این را نشان داده که سر بزنگاه‌ها در قامت یک حامی ظاهر می‌شود.

,

و نکته اصلی اینکه؛ آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند بدون هزینه از روحانی عبور کنند؟ اساساً اصلاح‌طلبان با چالش ذهنی مردم چه خواهند کرد؟ مردم هنوز نقش بی‌بدیل اصلاح‌طلبان در بروی کار آمدن حسن روحانی و تَکرار ریاست جمهوری او را به یاد دارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه