اخبار داغ

جاده‌های بجستان همچنان قربانی می گیرد؛

جان مردم بازیچه بی‌تدبیری مسئولان راه سازی

جان مردم بازیچه بی‌تدبیری مسئولان راه سازی
آمار کشته های جاده های بجستان، روز به روز در حال افزایش است و متاسفانه اقدامی از سوی مسئولان برای کاهش این روند صعودی را شاهد نیستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ جاده‌ها و راه‌ها یکی از زیرساخت‌های مهم درحوزه گردشگری و محور توسعه هر کشوری هستند و جاده‌ایمن باعث سفر ایمن می‌شود،  اگر جاده‌ها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نباشند باعث کاهش ورود گردشگر به یک منطقه خواهند شد. گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است، با توسعه فعالیت‌های گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و رونق اقتصادی منطقه را به دنبال دارد. امروزه جاده‌ها و محورهای ارتباطی زمینی از مهم‌ترین شاخص‌های ایجاد توسعه‌یافتگی محلی و منطقه‌ای شناخته می‌شوند و هرچه کیفیت و تعداد راه‌های مواصلاتی یک منطقه بیشتر باشد تأثیر مستقیمی بر ضریب توسعه‌یافتگی آن منطقه خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

با وجود ابراز رضایت مردم بجستان از فعالیت‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان اما جمعی از همشهریان از وضعیت آسفالت جاده‌های مواصلاتی ناراضی و در این خصوص دلی پردردی دارند که همکاری هرچه بیشتر مسئولان را برای عملی شدن خواسته‌های مردم و پیشرفت منطقه می‌طلبد. بجستان با وجود قرار داشتن در جنوب خراسان رضوی و نقطه ورودی خراسان رضوی از هفت استان کشور جاده‌های مناسبی ندارند. ۳۰۰ سانحه رانندگی از ابتدای امسال تاکنون در جاده‌های بجستان گناباد که فقط ۴۵ کیلومتر بیشتر ندارد رخ‌داده که ۸ نفر کشته و ۲۴۰ نفر مصدوم شده‌اند.

,

 

,

دوطرفه بودن این محور مواصلاتی ازیک‌طرف و افزایش تردد خودروهای سنگین از سوی دیگر عامل افزایش تعداد تصادفات به وقوع پیوسته در این مسیر بوده است. نبود روشنایی در محور گناباد بجستان با وجود مجتمع‌های دامداری و معادن و قرار داشتن چندین روستا اطراف این محور ( که تردد را در این جاده افزایش می‌دهد)  یکی دیگر از ایراداتی است که باعث افزایش بروز حوادث ناگوار در این محور شده است.  بااین‌وجود دو بانده شدن جاده گناباد بجستان یکی از مطالبات جدی مردم است.

,

, ,

یکی از اهالی روستای کامه: به گفته اهالی این روستا  قدمت آن به حدود ۱۵۰سال برمی‌گردد و از توابع بخش مرکزی شهرستان بجستان است در گفت‌وگو با صبح توس  در رابطه با جاده این روستا اظهار کرد: پروژه این جاده در دولت‌های مختلف مورد بی‌مهری مسئولان وقت قرارگرفته است. استارت پروژه آسفالت جاده این روستا طی سالیان گذشته چندین بار زده‌شده و بعد از مدتی متوقف‌شده است و در حال حاضر هنوز حدود یک کیلومتر به کامه خاکی مانده است. در مرحله اول حدود سال۸۵ با پیگیری شورای و نماینده وقت مهدی‎زاده کار آسفالت شروع و مرحله دوم آن در سال‌های ۹۲-۹۳ با پیگیری مجدد شورا و نماینده وقت رجایی آغاز و در پی آن با همکاری پیمانکار وقت و اداره راه بجستان در سال ۹۴ این مرحله تمام شد.

, صبح توس ,

 

,

وی ادامه داد: سومین مرحله این پروژه امسال با پیگیری بنایی،  نماینده مردم بجستان و گناباد در مجلس شورای اسلامی و فرماندار کلید خورد. در حال حاضر مسیر یک کیلومتر به سمت کامه بسته و نیاز به همت مسئولان دارد تا حداقل خاکی این مسیر بازشده و امکان استفاده از این چهار کیلومتر آسفالت به نحو احسنت میسر گردد.

,

 

,

علی ۴۵ساله از اهالی این روستا نیان(روستای نیان در ۳۲کیلومتری جنوب غربی بجستان قرار دارد ) ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت آسفالت جاده این روستا به خبرنگار صبح توس گفت: نیان روستایی کوهستانی و در دل کوه قرارگرفته است، بخشی از آن پلکانی که این خود حاکی از پتانسیل‌های گردشگری بالای آن است و نیاز است تا کمی به این روستا توجه کرد،  اما  جاده مواصلاتی این روستا به بجستان کمی دسترسی را به آن برای گردشگران سخت کرده است و هرکسی قصد سفر به روستا را داشته باشد قبل از هر چیز در مورد راه سخت و پرپیچ‌وخم آن تأمل می‎کند.

, صبح توس,

 

,

وی ادامه داد:  راهی که هنوز بعد از گذشت سالیان طولانی ۱۲کیلومتر آن بدون آسفالت و غیراستاندارد است. پیمانکاران و مسئولان اداره راهداری ۶ سال است برخلاف قول‌های متعدد هنوز پروژه مطلوب سازی جاده را به اتمام نرسانده‌اند و کار را نیمه‌تمام رها کرده‌اند. وضعیت نامناسب جاده عبور و مرور را برای ساکنان این منطقه دشوار کرده است، مشکل اصلی کودکان این روستا و خانواده‌ها فاصله زیاد تنها مدرسه آن‌ها که دارای ۶ پایه در یک کلاس است با این روستاست که حدود یک کیلومتر با روستا فاصله دارد و مشکلات زیادی برای رفت‌وآمد کودکان به همراه دارد و خانواده‌ها برای ادامه تحصیل دانش آموزان در بجستان علاوه بر نگرانی‌های حاصل از مشکلات رفت‌وآمد به دلیل وضعیت بد راه هزینه‌های زیادی را نیز برای آن متحمل می‌شوند.

,

 

,

علی نبود امکانات کافی که در رأس آن نبود جاده مناسب  را  عاملی برای مهاجرت دانست و اذعان کرد:  اکثر اهالی روستا به دلیل مشکلات و کمبود امکانات این روستا به شهرها مهاجرت کرده‌اند. مردم نیان در همه صحنه‌های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و انتخابات حضور فعالی داشته‌اند امیدواریم مسئولان برای برطرف کردن کمبودها تلاش کنند.

,

 

,

خانمی از سنجدک درباره روستا و مشکلات جاده عنوان کرد: سنجدک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجستان واقع در ۲۵کیلومتری این شهرستان و از مرتفع‌ترین روستاها است. از این مسافت در حال حاضر ۱۸کیلومتر آن یعنی حدفاصل بجستان تا مطرآباد آسفالت است اما از مطرآباد تا سنجدک به فاصله ۷ کیلومتر با وجود درخواست‌های زیاد به اداره راه و فرمانداری همچنان خاکی است و متأسفانه هیچ فکری به حالش نمی‌شود و مردم روستا از این بابت نگران‌اند. روستای ما باوجود قرار گرفتن در بین کوه‌ها، به یک روستای خوش آب‌وهوا تبدیل‌شده است و نیاز است تا مسئولان کمی نیز به این روستاها که زمینه توسعه گردشگری دارد توجه کنند همچنین با توجه به اینکه طی سالیان گذشته سنجدک یکی از روستاهایی بوده که بیشترین حجم سیل در آن اتفاق افتاده مردم شاهد خرابی آب نمای جاده‌ها و همچنین تخریب جاده بوده‌اند.

,

 

,

, ,

دانشجو ۲۲ ساله بجستانی به مشکلات جاده بجستان بردسکن پرداخت و عنوان کرد:  جاده بجستان تا بردسکن جاده‌ای که تعداد زیادی از مردم  بابت بی‌کیفیت بودن آن کشته می‌شوند، جاده مرگ است، امروز دیگر زمان جاده‌های دوطرفه نیست خودروها پیشرفت کرده است و اما هنوز  این جاده در استانداردهای ۲۰  سال بسر می‌برد.

,

 

,

این دانشجوی سبزواری ادامه داد: من آمار دقیقی از تلفات جاده بجستان بردسکن ندارم، ولی همین کافی است بدانید در کمتر از ۱۲  ساعت و در دو تصادف این جاده در روزهای آخر سال گذشته  منجر به فوت ۷  نفر شد شاید درک این برای مسئولان سخته ولی منی که این صحنه‌ها را دیدم واقعاً متأثر شدم.  ما تا کی باید تاوان این جاده‌ها غیراستاندارد را باجان بدهیم، جان مردم ارزشمندتر  از این‌هاست. مسئولان  در رده‌های بالا باید در اولویت‌بندی اعتبارات بازنگری کنند ما مردم بجستان هواپیما نمی‌خواهیم فقط یک جاده امن و سالم برای تردد تا تلفات و کشته‌هایمان را به حداقل و انشا الله صفر برسانیم.

,

 

,

, ,

این‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات و مطالبات مردم در رابطه با جاده‌های مواصلاتی است.  یک عزم ملی و اراده جمعی برای کاهش سوانح جاده‌ای در این محورها لازم است. ان شاالله روزی شاهد آن باشیم که تلفات جاده‌ای بجستان به صفر رسیده باشد و این محقق نخواهد شد جز باتدبیر و سیاست‌گذاری مسئولان استان و کشور.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه