اخبار داغ

فرماندار شهرستان خنداب مطرح کرد؛

خنداب نیازمند احداث کارخانه تولید کشمش به ظرفیت ۲۰ هزار تن است/تولید در خنداب صادرات از ملایر

خنداب نیازمند احداث کارخانه تولید کشمش به ظرفیت ۲۰ هزار تن است/تولید در خنداب صادرات از ملایر
فرماندار شهرستان خنداب گفت: با توجه به بعد مسافت خنداب و ملایر که در حدود ۲۰ کیلومتر است، متأسفانه از گذشته بیشتر محصولات کشاورزی خنداب با برند ملایر صادر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالرضا حاج علی بیگی فرماندار شهرستان خنداب در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: در شهرستان خنداب سالانه ۳۰ هزار تن کشمش از حدود یک‌صد هزار تن انگور تولید می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

حاج علی بیگی با اشاره به ۶۵۰۰ هکتار باغ انگور در این شهرستان افزود: حدود چهار هزار هکتار از شش هزار و پانصد هکتار باغ انگور شهرستان عملیاتی است و نگهداری و برداشت محصولات نیاز به نیروی کار دارد. بنابراین بیشترین نرخ از افراد شاغل شهرستان خنداب در این حوزه مشغول به کارند.

,

, ,

وی بابیان اینکه تا پیش از سال ۹۷ تنها یک کارخانه کشمش پاک‌کنی و بسته‌بندی در خنداب وجود داشت، تصریح کرد: از سال ۹۷ خوشبختانه از تمهیداتی که از محل اشتغال روستایی در نظر گرفته شد دومین کارخانه تولید کشمش با ظرفیت ۳۰۰۰ تن افتتاح شد.

,

خنداب نیازمند احداث کارخانه تولید کشمش به ظرفیت ۲۰ هزار تن است

, خنداب نیازمند احداث کارخانه تولید کشمش به ظرفیت ۲۰ هزار تن است, خنداب نیازمند احداث کارخانه تولید کشمش به ظرفیت ۲۰ هزار تن است,

حاج علی بیگی عنوان کرد: همچنین دو هفته قبل کلنگ سومین کارخانه این شهرستان در روستای آقداش به زمین زده شد. ظرفیت موجود با احتساب  کارخانه‌ای که در دست احداث است حدود ۹ هزار تن است درحالی‌که ظرفیت مناسب حداقل دو برابر ظرفیت موجود است. بنابراین باید برای حدود ۲۰ هزار تن دیگر از انگور این شهرستان کارخانه ایجاد شود.

,

وی بابیان ظرفیت‌های این شهرستان، خنداب را محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری دانست و اظهار کرد: در حوزه صنایع تبدیلی، تولید کنسانتره میوه این امکان و ظرفیت در شهرستان خنداب وجود دارد که سرمایه‌گذار را جذب کند؛ از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم همچنین از محل اشتغال روستایی می‌توانیم تسهیلاتی را پرداخت کنیم زیرا سرمایه‌گذاری در این شهرستان با توجه به ظرفیت بالای تولید سوددهی بسیار خوبی دارد.

,

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد در حوزه صنایع تبدیلی خنداب

, سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد در حوزه صنایع تبدیلی خنداب, سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد در حوزه صنایع تبدیلی خنداب,

فرماندار شهرستان خنداب سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه صنایع تبدیلی را بالغ‌بر ۸ میلیارد عنوان کرد و گفت: در حوزه صنایع تبدیلی دو کارخانه‌ای که یکی در سال ۹۷ احداث و افتتاح شد و کارخانه جدید، حدود ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد از این میزان یک و نیم میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت‌شده است.

,

وی تسهیلات اشتغال روستایی را در بهسازی باغات مؤثر دانست و افزود: با توجه به ظرفیت شهرستان خنداب که باغ سردرختی و تاکستان انگور است، در بهسازی باغات هم اقداماتی انجام‌شده که حدود ۷۰ پرونده برای تسهیلات اشتغال روستایی در دستور کارداریم؛ به این وسیله تعدادی از باغات از شیوه سنتی به شیوه داربستی تبدیل می‌شود.

,

تولید در خنداب صادرات از ملایر

, تولید در خنداب صادرات از ملایر, تولید در خنداب صادرات از ملایر,

حاج علی بیگی ایجاد پایانه صادرات کشمش را در شهرستان خنداب ضروری عنوان کرد و گفت: متأسفانه در سال گذشته کشاورزان خیلی متضرر شدند اما امسال قیمت‌ها، قیمت‌های خوبی بود اما متأسفانه بیشتر پایانه‌های خرید و صادرات کشمش در شهرستان ملایر است، این ظرفیت بایستی در شهرستان خنداب ایجاد شود.

,

, ,

وی افزود: با توجه به اقدامات و هماهنگی مابین مجموعه حاکمیتی و مجموعه فرمانداری شهرستان انجام شد موفق شدیم قیمت کشمش را در سطحی قرار دهیم که کشاورزان متضرر نشوند.

,

این فرماندار تصریح کرد: با توجه به بعد مسافت خنداب و ملایر که در حدود ۲۰ کیلومتر است، متأسفانه از گذشته بیشتر محصولات خنداب با برند ملایر صادر می‌شود. با هماهنگی با رئیس گمرک کشور در آینده این بنا راداریم که یک پایانه صادراتی کشمش را بعدازاینکه ظرفیت تولید و بسته‌بندی تکمیل شد پایانه‌ای را برای صادرات کشمش را در شهرستان خنداب داشته باشیم.

,

حاج علی بیگی با اشاره به اینکه آمار چندان دقیقی از صادرات کشمش شهرستان خنداب در دست نیست اما عموماً کشمش تولیدی در سطح کشور صادر می‌شود بیان کرد: ولی می‌شود قاطعانه گفت که در حدود ۷۰ درصد کشمش تولیدی شهرستان خنداب هم مشمول این قاعده است. بنابراین بیش از ۲۵ هزار تن از کشمش تولیدی این شهرستان صادر می‌شود.

,

وی نبود صنایع تبدیلی و کارخانه‌های تولید کشمش را دلیل ایجاد نقش واسطه‌گری و دلالی در این میان عنوان کرد و افزود: فقدان صنایع تبدیلی کار را به این سمت برده که کشاورز مجبور است محصول خود را به‌واسطه ها بفروشد تا واسطه این کشمش را به کارخانه برساند.

,

نقش پررنگ دلالان در بازار کشمش

, نقش پررنگ دلالان در بازار کشمش, نقش پررنگ دلالان در بازار کشمش,

فرماندار خنداب با ابراز تأسف از نقش پررنگی که دلالان در این حوزه ایفا می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه کارخانه‌های ما تکاپوی نیاز شهرستان را ندارد، طبیعتاً دلالان نقش مؤثری دارند اما امسال اقداماتی انجام‌شده که توانستیم تا حدودی نقش دلالان را مهار کرده و آثار مخرب آن‌ها را در بازار کشمش کم کنیم.

,

حاج علی بیگی چاره‌اندیشی برای خرید کشمش را مهم دانست و تصریح کرد: خرید کشمش به‌صورت تضمینی وجود ندارد، چراکه خرید تضمینی برای کالای استراتژیک کشور در نظر گرفته می‌شود و کشمش برای کشور چندان استراتژیک نیست. فرماندار خنداب اضافه کرد: اگر قیمت پایه‌ای برای کشمش در نظر گرفته شود درنهایت کمک چندانی نمی‌کند و تنها در مواقعی که احتمال ضرر برای باغداران وجود دارد و در شرایط سخت دولت می‌تواند پیش‌بینی‌هایی داشته باشد و از طریق تعاونی روستایی کشمش را به‌صورت تضمینی خریداری کند تا دست دلالان هم کوتاه شود.

,

وی خاطرنشان کرد: راهکار دیگری هم وجود دارد که شرکت‌های تعاونی تولیدکننده‌های کشمش در سطح شهرستان فعال شود و تعاونی‌ها توسعه پیدا کنند و در موضوع بسته‌بندی و صادرات ورود کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه