اخبار داغ

۲ راهی غلط آقای رئیس جمهور/ مردم نه تعهدات FATF را می خواهند، نه گرانی

۲ راهی غلط آقای رئیس جمهور/ مردم نه تعهدات FATF را می خواهند، نه گرانی
در حالی آقای رئیس جمهور مردم را در دوراهی غلط FATF و گرانی قرار دادند که مردم در گذشته هم در دوراهی برجام و تحریم قرار گرفته بودند، ولی الان هم برجام داریم و هم تحریم، گرانی و مشکلات عدیده اقتصادی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "بدون همکاری با بانک های خارجی مشکل اقتصاد ما حل می شود، اما 20 درصد گران‌تر. حالا یک نفر نمی آید بگوید اگر fatf باشد 20 درصد ارزان تر می شود و اگر نباشد 20 درصد گران تر. نمی شود شعار بدهیم و آثار شعارمان را ترجمه نکنیم. وقتی می گوییم برجام باشد باید دلیل بیاوریم و وقتی می گوییم برجام نباشد نیز باید ترجمه کنیم که به چه علت نمی خواهیم باشد نکته مهم این است که باید بپرسیم زندگی گران می خواهید یا ارزان؟"

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشکل اقتصاد, fatf , برجام ,

متنی که در بالا خواندید، بخشی از سخنان امروز آقای حسن روحانی رئیس جمهور در وزارت راه و شهرسازی و در نشست هم اندیشی با مسئولان بخش‌های مختلف این وزارتخانه بود.

, حسن روحانی,

صحبت های امروز حسن روحانی یادآور روزهایی است که او به اتفاق تمام کابینه اش تلاش می کرد تا کشور را به سمت امضای برجام هدایت کند و با چنان قوتی، از اهمیت برجام سخن می گفت که حتی مشکل آب خوردن مردم را نیز به برجام ارتباط می داد.

,

روحانی از همان ابتدای دولت یازدهم کلید حل مشکلات کشور را در مذاکره با امریکا و کشورهای غرب می دانست و معتقد بود با برجام چرخ زندگی مردم خواهد چرخید.

,

اصرار روحانی و کابینه اش به امضای برجام موجب شد تا سرانجام با دادن امتیازهای فراوان از سوی کشورمان و البته خاموش شدن چرخ سانتیریفیوژها برجام امضا شود ولی گذشت زمان ثابت کرد که رئیس جمهور محترم بیش از حد به برجام خوش بین بود.

,

ماحصل این برجام بسیار مهم برای آقای رئیس جمهور و مردم به اذعان رئیس کل وقت بانک مرکزی ، "تقریباً هیچ" شد و امروز که چند سال از امضای آن می گذرد امریکا براحتی آنرا زیر پا گذاشته و تحریم های متعددی را به بهانه های مختلف علیه کشورمان وضع می کند.

,

با وجود این تجربه ی تلخ اما ظاهراً هنوز آقای رئیس جمهور به کمک کشورهای غربی امید دارد و بنا ندارد با اصلاح سیاست های داخلی و بهبود اقتصادی به حل مشکلات معیشت مردم روی آورد.

,

آقای روحانی اینبار از FATF استفاده کرد تا این سیگنال را به جامعه دهد که اگر FATF تصویب نشود بازهم باید شاهد گرانی باشیم! همانطور که در بالا اشاره کردیم، رئیس جمهور معتقد است اگر FATFتصویب نشود باید خدمات بانکی را 20 درصد گران تر دریافت کنیم! و در نتیجه زندگی مان گران تر خواهد بود.

,

اما رئیس جمهور درحالی با اطمینان از گرانی 20 درصدی بدون تصویب FATF سخن می گوید که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس به صراحت گفت که نه من و نه رئیس جمهور نمی توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به CFT مشکلات مان حل شود.

,

صحبت های امروز روحانی نشان میدهد که او بازهم بنا دارد کشور را در دو راهی قرار دهد؛ او این سیگنال غلط را به جامعه منتقل کرده که یا باید FATF را بپذیریم و زندگی ارزان داشته باشیم یا با رد این لایحه، خدمات گران تر را بگیریم!

,

رئیس جمهور اینبار هم به جای حل مشکلات با تکیه به توان داخلی، مردم را در دو راهی FATF و گرانی قرار داده و تلاش دارد با تغییر فضای روانی جامعه به هدف خود برسد.

,

اما دولت باید بداند که مقصر اول و آخر گرانی هایی که این روزها مردم را گرفتار کرده، خودشان هستند و لاغیر! ولی حال که ایشان مجدد گره گشای مشکلات کشور و حل گرانی ها را در خارج از کشور و پیوستن به FATFمی دانند باید به این سوال پاسخ دهند که آیا تضمین میدهند با پذیرش FATF ارتباط کشورمان با بانک های خارجی برقرار و مشکلات اقتصادی حل شود؟

,

البته آقای ظریف قبلاً پاسخ این سوال را داده و گفته بودند که نه من و نه رئیس جمهور نمی توانیم تضمین دهیم که با CFT مشکلات کشورمان حل شود.

,

بنابراین از همین جا و البته با استناد به تجربه کشورهای عضو، می توانیم حدس بزنیم که با FATF  هم افزایش هزینه های مبادلات بانکی با بانک های خارجی را خواهیم داشت.

,

سوال دیگر از آقای روحانی این است که آیا تضمین میدهند که با پذیرش FATF دیگر هزینه های مالی و معنوی کشور با تعهداتی که میدهیم، افزایش نداشته باشد؟

,

اما تجربه گذشته نیز نشان میدهد که حتی اگر تضمین دوم را هم بدهند ولی باز نمیتوان به آن دلخوش کرد چراکه قبلاً‌ آقای روحانی گفته بودند، با برجام تمام مشکلات حتی آب خوردنمان حل می شود ولی نشد!

,

قرار بود با برجام هزینه های کشور کم شود ولی سوالی که تمام مردم از آقای رئیس جمهور دارند این است که چرا الان هم برجام داریم هم گرانی ها را ؟؟

,

آقای روحانی تضمین میدهید که بعد از پذیرش FAFT دیگر گرانی نداشته باشیم؟ دیگر جوان بیکار نداشته باشیم؟ دیگر بین سفره های مردم،‌سفره خالی نداشته باشیم؟

,
منبع: تسنیم
, منبع: تسنیم]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه