اخبار داغ

رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران خبرداد

تولید 10 میلیون تن فولاد مازاد بر نیاز کشور

تولید 10 میلیون تن فولاد مازاد بر نیاز کشور
رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران با اشاره به تولید حدود 25 میلیون تن فولاد در کشور تا پایان سال گفت: این در حالی است که حدود 10 میلیون تن از این میزان مازاد بر نیاز است بنابراین باید به فکر صادرات آن بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهرام سبحانی امروز در نشست خبرگزاری گفت: در 8 ماهه ابتدای امسال 14 میلیون و 232 هزار تن انواع محصولات فولادی، میلگرد، تیرآهن و نورد در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: بیشترین افزایش تولید با 22 درصد مربوط به تولید میلگرد بوده و همچنین ورق‌های نورد گرم 9 درصد و ورق‌های نورد سرد 5 درصد رشد تولید داشته‌اند. 

,

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان داشت: در محصولات میانه فولاد 9 میلیون و 258 هزار تن بیلت و بلوم تولید شده که در مقایسه با سال گذشته 23 درصد افزایش رشد داشته است و اسلب نیز 7 میلیون و 382 هزار تن تولید شده که 11 درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته بوده و در مجموع در این دو مورد 18 درصد رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم. 

,

سبحانی اظهار داشت: در بخش آهن اسفنجی در 8 ماهه ابتدای امسال 17 میلیون 363 هزار تن تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش تولید داشته‌ایم. 

,

وی با اشاره به صادرات فولاد بیان داشت: در 6 ماهه اول تقریبا در همه واحدها رشد صادرات داشته‌ایم اما در 6 ماهه دوم این مقوله دچار دستخوش شد که امیدواریم با تمهیداتی که واحدها خواهند داشت رشد صادرات خود را ادامه دهند. 

,

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: اگر امسال موفق به تولید 25 میلیون تن فولاد شویم حدود 9 الی 10 میلیون مازاد بر مصرف داخلی فولاد خواهیم داشت زیرا در حال حاضر مصرف سالانه فولاد کشور بین 15 تا 16 میلیون تن است.

,

* بدون صادرات باید مازاد تولید را انبار کنیم 

,

وی افزود: ایران بزرگترین تولید کننده فولاد در منطقه و دوازدهمین تولید کننده بزرگ در جهان است. 

,

سبحانی بیان داشت: در 8 ماهه ابتدای امسال که محدودیت‌های صادراتی چندانی براثر تحریم‌ها وجود ندارد 5 میلیون و 373 هزار تن محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن بیلت و اسلب صادر شد و پیش‌بینی می‌شود این صادرات تا پایان سال به 7 میلیون و 800 هزار تن برسد. 

,

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی انتظار می‌رود شرایط صادرات تسهیل شود گفت: در غیر این صورت میزان مازاد تولید  باید در انبارها ذخیره شود.

,

سبحانی بیان داشت: وی با بیان اینکه میزان واردات هم به شدت کاهش یافته است، کاهش واردات فولاد می‌تواند عاملی برای افزایش تولید باشد ضمن اینکه به دلیل قیمت ارز اصلا واردات به صرفه نیست. 

,

وی گفت: این در حالی است که تا چند سال پیش بخشی از نیاز فولاد کشور از طریق واردات تامین می‌شد.

,

* 3.5 میلیارد دلار صادرات و 3 میلیارد دلار مصرف ارز داریم

,

سبحانی با اشاره به تعرفه‌گذاری از سوی عراق و افغانستان برای واردات فولاد ایران گفت: این تعرفه برای صادرکنندگان فولاد ایران مشکلاتی را ایجاد کرده و سبب می‌شود که بازارهای همسایه از دست ایران خارج شود. 

,

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان اینکه ذهنیت غلطی در ذهن مسئولان کشور در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان فولاد ایجاد شد مبنی بر اینکه فولادی‌ها ارز را به اقتصاد کشور باز نمی گردانند، بیان داشت: برخی تصور میلیاردها دلار صادرات فولاد را دارند در حالی که از ابتدای امسال 7 میلیون و 800 هزار تن صادرات داشته‌ایم با محاسبه نرخ 450 دلاری صادرات مجموع ارز صادراتی 3 میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد شد و متوسط هزینه‌های ارزی برای تولید فولاد سالیانه 3 میلیارد دلار است. 

,

سبحانی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اروپایی‌ها به علت مشکل نقل و انتقالات مالی قرارداد خرید خود با ایران را تمدید نکرده‌اند، گفت: اگر به دلیل مشکل نقل و انتقالات مالی کسی فولاد نمی‌خرد این موضوع راه‌حل دارد. 

,

* برای نقل و انتقال مالی در دوران تحریم راهکار داریم

,

وی افزود: ممکن است برخی خریداران خارجی به دلیل تحریم‌های آمریکا در صورتی که سهامدار آمریکا باشند یا تولید کننده برخی محصولات مورد نیاز آمریکا باشند محدودیت‌هایی را در واردات محصولات فولادی از ایران ایجاد کرده باشند اما بطور کلی برای هر گونه مشکل در خصوص نقل و انتقالات مالی و بانکی راهکار وجود دارد. 

,

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در مورد قیمت پایه صادراتی فولاد بیان داشت: رایزنی‌ها در این رابطه انجام شده و این مطلب که شیوه قیمت‌گذاری برای محصولات صادراتی غلط بود مطرح شده است، توصیه ما این است که به شرکت‌های بزرگ اعتماد شود و اظهار نامه گمرک ملاک قیمت گذاری قرار گیرد. 

,

وی با اشاره به جلسه شب گذشته فولادی‌ها با بانک مرکزی گفت:  در این جلسه با ارائه اسناد نشان دادیم که ارز را به کشور وارد کرده‌‌ایم و نیازهای خود را از این محل تامین کرده‌ایم.

,

به گزارش فارس نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از 17 تا 20 دی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه