اخبار داغ

رنج‌ بی پایان عشایر؛

کوچ سواد از میان کوچ‌نشین ها!/ ۴۰ درصد از عشایر آذربایجان‌غربی بی‌سواد مطلق هستند

کوچ سواد از میان کوچ‌نشین ها!/ ۴۰ درصد از عشایر آذربایجان‌غربی بی‌سواد مطلق هستند
عشایر از مسائل مختلفی رنج می‌برند که نداشتن فرصت تحصیلی و خدمات اندک در این حوزه تنها گوشه‌ای کوچک از مشقت‌های کوچ نشینان با عزت سرزمین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، بیش از ۳ درصد جمعیت آذربایجان غربی و ۹ درصد جمعیت عشایر کل کشورا را عشایر تشکیل می دهند و ۶۰ هزار هکتار از مراتع استان در اختیار این قشر قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این قشر با توجه به شرایط زندگی خود همواره در فصول مختلف با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می کنند، که با توجه به اهمیت و تاکید مسئولان بر مسئله آموزش، همچنان بیش از ۴۰ درصد از عشایر استان بی سواد بوده و حدود ۶۰ درصد آن‌ها بهره مند از سواد نه چندان بالا هستند.

,

اما این قشر علاوه بر زندگی سخت عشایری و ییلاق و قشلاق های فصلی در مسئله حفظ امنیت مرزهای استان مرزی و حساس آذربایجان غربی نقشی اساسی دارند.

,

*راه های سخت گذر

, *راه های سخت گذر,

یکی از عشایر آذربایجان غربی که فردی میانسال است و دستان پینه بسته وی نشان از روزهای سخت و پر مشکلی دارد، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: شرایط عشایران استان چندان مساعد نبوده و در شرایط برفی و بارانی وضعیت زندگی به شدت وخیم بوده و گل و لای خاشاک زندگی را طاقت فرسا و مشکل دار می کند.

,

وی، با اشاره به دشواری مسیر رفت و آمد عشایر در کوه‌ها و دشت‌ها، می‌افزاید: راه‌های دسترسی به محل‌های اسکان عشایر ناهموار است. در اکثر راه‌ها رفت و آمد عشایر با زحمت و مشقت همراه است. اصلاح و بهبود راه‌ها تا حدودی در رفع این سختی‌ها موثر است که اراده و همت مسئولان را می‌طلبد.

,

«احمد کارگر»، با بیان این‌که هزینه‌های نگهداری و پرورش دام‌ها افزایش یافته، تصریح می‌کند: مهم‌ترین منبع تولید گوشت سالم کشور دام‌ عشایر است. خشکسالی، علوفه مورد نیاز برای تغذیه دام‌ها را کمتر و دسترسی به آن را سخت‌تر کرده است.

,

وی، بیان می کند: هر چند دولت در راستای توانمندسازی عشایر وام‌هایی را برای عشایر در نظر می‌گیرد اما عشایر همیشه برای دست و پا کردن وثیقه در تنگنا هستند، به همین دلیل عملا از این وام‌ها محروم می‌مانند.

,

*عشایر تشکیل دهنده ۳٫۵ درصد جمعیت آذربایجان غربی

, *عشایر تشکیل دهنده ۳٫۵ درصد جمعیت آذربایجان غربی,

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: کشور ما هنوز هم در جنگ اقتصادی بوده و عشایر همیشه در سنگر تولید فعالیت می کنند به طوری که بیش از ۲۸ درصد دام سبک در کشور ما مربوط به عشایر است.

,

وی، می افزاید: جمعیت عشایر آذربایجان غربی ۳ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل داده و بیش از ۲۵ درصد تولیدات دامی این استان، ۴۵ هزار تن گوشت قرمز، ۳ هزار تن پشم و مو مربوط به عشایر استان آذربایجان غربی است.

,

زینال زاده، در ادامه با اشاره به اینکه ۹ درصد جمعیت عشایر کشور در استان هستند، اظهار می کند: ۶۰ هزار هکتار از مراتع نیز در اختیار عشایر این استان است.

,

*تعلیم بیش از ۹۱ هزار نفر از عشایر

, *تعلیم بیش از ۹۱ هزار نفر از عشایر,

وی، با اشاره به وضعیت باسوادی عشایر استان، تصریح می کند: از کل افراد تحت تعلیم که ۹۱هزار ۵۲۹ نفر است، ۵۶ هزار و ۳۹۱ نفر باسواد مرد و زن مربوط به عشایر استان  است.

,

وی، ادامه می دهد: متوسط باسوادی عشایر آذربایجان غربی ۶۱ درصد بوده و خدا را شاکریم که در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است.

,

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی، می افزاید: استان ما در تولید صنایع دستی شاخص است و حدود ۴۲ درصداین تولیدات مربوط به عشایر بوده که ۱۰ درصد از کل تولیدات عشایری کشور را تشکیل می دهد.

,

وی، با اشاره به بحث تشکل‌ها، خاطرنشان کرد: در استان ما یک اتحادیه با ۱۰ شرکت تعاونی وجود دارد که بیش از ۲۵ هزار نفر از خانوار عشایری استان در آن عضو هستند.

,

زینال زاده، ابراز می کند: ۲۳ مورد صندوق خُرد زنان وجود دارد که بیش از ۵۰۰ نفر از بانوان عشایر در این صندوق ها عضو بوده و از خدمات آن‌ها استفاده می کنند.

,

* بی سوادی ۴۰ درصد از عشایر آذربایجان غربی

, * بی سوادی ۴۰ درصد از عشایر آذربایجان غربی,

استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به جایگاه ویژه عشایر در کشور و همچنین عشایر آذربایجان غربی، می گوید: اعتباری که جهت هزینه برای عشایر به حساب فرمانداری های شهرستان ها واریز می شود باید تنها صرف عشایر به معنای کوچ کنندگان استان شود.

,

وی، با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه گردشگری مناطق عشایری آذربایجان غربی، می افزاید: متاسفانه با وجود طبیعت بکر و قابلیت های زیاد گردشگری که در مناطق عشایری آذربایجان غربی وجود دارد ما نتوانستیم از این ظرفیت ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده خوبی بکنیم.

,

محمدمهدی شهریاری، عنوان می کند: متاسفانه ۴۰ درصد از جمعیت عشایر استان ما بی سواد بوده و ضروری است دستگاه های اجرایی متولی، ضمن شناسایی افراد بازمانده از تحصیل در میان عشایر استان، زمینه سواد آموزی آنان را نیز فراهم کنند و در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشند.

,

وی، بیان می کند: پایین بودن شاخص سواد آموزی در آذربایجان غربی متاسفانه موجب شده که علی‌رغم ارتقای استان در برخی از شاخص ها بویژه در حوزه فناوری اطلاعات، شاخص های سوادی این حوزه نیز پایین نشان داده شود که این موضوع برای استان ما جایگاه خوبی ندارد.

,

با این تفاسیر واضح است که اهتمام و توجه لازم به امر آموزش، اولین و اساسی ترین گام توسعه محسوب می شود.

,

این مسئله به حدی روشن است که کشورهای در حال توسعه نیز به خوبی دریافته اند که سرمایه گذاری در امر آموزش علی رغم اینکه ثمرات خود را به زودی در معرض بهره برداری قرار نمی دهد، اما غفلت از آن سنگین ترین خسارات را به ساختار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور وارد خواهد آورد.

,

از طرف دیگر، هنگامی که اهمیت کشاورزی و به تبع آن نقش عشایر، کشاورزان و دامپروران در توسعه کشور را در نظر بگیریم، آموزش عشایر نیز به عنوان ضرورتی انکارنشدنی و اجتناب ناپذیر، خود را می نمایاند.

,

بنابراین اگر به امر آموزش با عنایت به زمینه های مورد نیاز و منطبق با نوع معیشت عشایری توجه کافی و درخور شود، می توان امیدوار بود که چرخ توسعه در مسیری هموارتر و با سرعتی بیشتر پیش رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه