اخبار داغ

گزارشی از یک صنعت غریب با قدمتی طولانی؛

ظرفیت های پنهان گردشگری صنعتی در جنوب غرب کشور/ از هر 10 گردشگری که وارد ایران می شود چند شغل می توان ایجاد کرد؟

ظرفیت های پنهان گردشگری صنعتی در جنوب غرب کشور/ از هر 10 گردشگری که وارد ایران می شود چند شغل می توان ایجاد کرد؟
گردشگری صنعتی با قدمتی طولانی واژه ای غریب در ایران است و ظرفیت های ویژه استان بوشهر به عنوان قطب انرژی کشور به تنهایی می تواند صنعت گردشگری کشور را متحول کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ گردشگری قدمتی طولانی دارد و گردشگری سازمان یافته امروزه یک صنعت درآمدزا و با اهمیت شناخته در جهان شناخته می شود به صورتی که اقتصاد برخی کشورها بر پایه آن بنا شده است و درآمد آن چندین برابر مجموع صادرات نفتی ایران در سال می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

هر چند بر طبق آمار اعلام شده ایران در میان 10 کشور پرطرفدار جهان برای مقاصد گردشگری اعلام شده است اما نقش این صنعت چند وجهی با تاثیرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشور ما شایسته پتانسل بالقوه موجود نیست. با توسعه فعالیت های گردشگری زمینه های اشتغال زایی فراهم شده و از هر 10 گردشگر که وارد کشور میزبان می شود یک شغل ایجاد خواهد شد.

,

انواع مختلفی از گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، گردشگری تفریحی، گردشگری فرهنگی، گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، بوم گردشگری و بسیاری دیگری نشان از پیچیدگی های این صنعت دارد و داشتن برنامه ریزی مناسب و فراهم کردن زیرساخت های لازم را برای فعالیت در این عرصه یادآوری می کند.

,

صنعت گردشگری موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگها، نژادها، اقوام، سرزمینها، گویش‌ها و...را فراهم می‌کند و از نظر اقتصادی به عنوان یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شود و بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه، از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند.

,

1682442

, 1682442,

صنعت گردشگری با نرخ رشد 4 درصد در حال رشد است و  این صنعت به عنوان متنوع ترین و یکی از بزرگترین صنایع درآمدزای جهان پس از نفت و خودرو است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند و برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می ‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود.

,

تلاش هایی که برای رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت پس از نقلاب در ایران انجام شده است گردشگری را از مسائل مدنظر تصمیم گیران قرار داده است.

,

گردشگری صنعتی گونه ای از گردشگری است که در آن مقصد مورد نظر شامل مکان‌های صنعتی است و توسعه آن سال ها است از سوی کشورهای صنعتی جهان پیگیری می شود و در ایران اگر نگوییم مغفول شده است اما مورد کم توجهی قرار گرفته است. بازدید از میدان های نفتی و معادن، پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی، کارخانه های خودروسازی، فولادسازی، نیروگاه های تولید برق، سدها و... از نمونه های مثال زدنی در این رابطه هستند.

,

استان بوشهر میزبان برخی از صنایع استراتژیک کشور در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است و حجم عظیمی از این صنایع در عسلویه پایتخت انرژی کشور طرفیت بالقوه ای در این زمینه برای گردشگری صنعتی وجود دارد و اگر اندکی برنامه ریزی شود از دل محیط خشن و بی روح صنعت پتروشیمی و استخراج گاز در عسلویه و تاسیسات عظیم آن می‌توان یک منطقه زیبا و فرح بخش برای گردشگران صنعتی ایجاد کرد. اقداماتی در سال های اخیر برای رونق گردشگری صنعتی در عسلویه توسط مدیران استانی انجام شده است که هر چند ناکافی است اما اگر دنبال شود می تواند امیدواری ها را افزایش دهد.

,

با ایجاد و توسعه امکانات گردشگری در این بندر می توان به آینده روشن عسلویه در تبدیل شدن به قطب گردشگری جنوب کشور امیدوار بود و باید از نظر دور داشت که عسلویه می تواند به عنوان الگویی برای توسعه گردشگری در ایران تبدیل شود.

,

فرودگاه خلیج فارس در ۳۶ کیلومتری شرق عسلویه احداث و مورد استفاده قرار گرفته ‌است وجود فرودگاه در نزدیکی عامل مهمی در تسریع روند رشد گردشگری این بندر است اما مهمترین مسئله برای توسعه گردشگری صنعتی عسلویه عدم توسعه ماکز است و با توجه به اینکه یکی از مهمترین فاکتورها برای توسعه گردشگری در این منطقه ساخت تعداد بیشتری هتل و مکان اقامتی در این بندر است.

,

فروردین امسال بیش از 40 هزار توریست صنعتی به عسلویه سفر کردند که می توان شروع خوبی باشد. مباحث اقتصادی یک روی گردشگری اقتصادی است و منافع دیگری نیز از توسعه این صنعت عاید کشور می شود. مشاهده تاسیسات عظیم صنعت نفت و گاز و پتروشیمی موجب ارتقای سطح باورمندی ملی در ایرانیان می شود که در دوران تحریم ها علیه کشور اقدامات غرورآفرینی به دست متخصصان جوان کشور صورت گرفته است و خودباوری ملی به ویژه در نسل جوان ارتقا پیدا می کند که تاثیر خود را در زمینه های دیگر نشان می دهد و ضمن خنثی سازی تبلیغات منفی دشمنان ایران در خصوص ناتوانی متخصصان ایرانی هر بازدید کننده صنعتی خود مبلغ توانایی و اقتدار ملی می شود.

,

1682443

, 1682443,

صنایع نفت و گاز و پتروشیمی وابسته به علم و صنایع بیشماری هستند و گردشگری صنعتی می توان به آشنایی جوانان با مشاغل و حرفه ای جدید شود و نیروهای متخصص مورد نیاز کشور در سال های آینده تربیت خواهد شد. تشویق و الزام صنایع برای پایبندی به الزامات زیست محیطی برای ارائه ی چهره ای زیبا از صنایع نزد گردشگران از دیگر منافع حاصل از گردشگری صنعتی است که می تواند منافع زیست محیطی برای مناطق پیرامونی صنایع به همراه داشته باشد.

,

توسعه مناطق پیرامونی صنایع با گسترش مراکز اقامتی، تفریحی و آموزشی، اشتغال زایی و گسترش زیرساخت های ارتباطی به پیشرفت این مناطق منجر می گردد و بهره مندی ساکنین مناطق پیرامونی صنایع را به همراه دارد. اطلاع فعالین فرهنگ و هنر کشور از توانمندی های کشور به تولیدات فرهنگی و هنری منجر می شود که در یک زنجیره به هم پیوسته ضمن جذب بیشتر گردشگر صنعتی به عسلویه می تواند تقویت کننده حسن خودباوری و غرور ملی ایرانیان شود.

,

تبلیغات منفی جهانی علیه ایران توسط آمریکا و غرب با حضور گردشگران خارجی به چالش جدی کشیده شود و این گردشگران به عنوان سفیران انتقال دهنده صلح و دوستی ایرانیان و نشر توانمندی های و پیشرفت های ایران در سطح جهان عمل کنند ضمن اینکه اگر این گردشگران از کشورهای اسلامی باشند به انتقال روحیه خودباوری در کشورهای اسلامی می تواند کمک کند. رونق گردشگری صنعتی در عسلویه منجر به ورود علاقمندان به سرمایه‌گذاری یا توسعه روابط اقتصادی با کشورمان نیز فراهم آورد.

,

 در حال حاضر تورهای صنعتی از سوی برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی کشورمان برگزار می‌شوند که مخاطبان اصلی این تورها نیز بیشتر صنعتگران داخلی یا دانش‌آموزان هستند. اما آنچه ضروری به نظر می‌رسد تعریف بسته‌های سفرهای صنعتی هدفمند از سوی دفاتر خدمات مسافرتی برای جذب عموم گردشگران داخلی یا بین‌المللی علاقه‌مند به بازدید از این واحدها است و دستیابی به این مهم جز با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق صنعتی و در نهایت اطلاع‌رسانی ممکن نخواهد بود و اینها همه آن چیزی است که فقدانشان در راستای رونق این شاخه از گردشگری در کشورمان محسوس است.

,

در کنار تمامی مزایای توسعه گردشگری صنعتی عسلویه قابلیت‌های زیست محیطی و جاذبه‌های گردشگری دیگری نیزدر این منطقه وجود دارد از جمله «خلیج نای بند» از مناطق منحصر به فرد زیست و تکثیر آبزیان است که برای علاقه‌مندان به ماهیگیری و ورزش‌های آبی، می‌تواند جذاب و دیدنی باشد و جنگل‌های حرا نیز از جاذبه‌های معروف جنوب ایران بوده و در نوع خود قابل توجه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه