اخبار داغ

غم گرانی در طولانی ترین شب سال/ سهم قشر کم درآمد از بازار؛ تقریبا هیچ!

غم گرانی در طولانی ترین شب سال/ سهم قشر کم درآمد از بازار؛ تقریبا هیچ!
در میان گرانی ها در آستانه شب یلدا آجیل و به خصوص پسته بیشترین سهم گرانی را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  در حالی که بیش از یک هفته تا شب یلدا مانده اما اقلام خوراکی گرانی خاصی را متوجه خود شده اند به گونه ای که قیمت تخم مرغ در بازار به ۹۰۰ تومان و مرغ نیز کیلویی به ۱۱ هزار تومان می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این در حالی است که طی چند روز گذشته مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر از ثابت بودن قیمت تخم مرغ و افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت ۴۰ درصدی دان مرغ می دهند.

,

*قیمت مرغ افزایش ۱۵ درصدی دارد

, *قیمت مرغ افزایش ۱۵ درصدی دارد,

احمد دهقان، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش داشته است، می گوید: دولت نرخ جدیدی برای مرغ منجد اعلام کرده و درروزهای آینده در بازارتوزیع مرغ منجد آغاز خواهد شد.

,

وی، می افزاید: میزان توزیع مرغ منجمد در بازار معلوم نیست اما هرچه که انبارها توان داشته باشند تا زمان کاهش قیمت مرغ در بازار توزیع انجام می شود.

,

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در خصوص علل افزایش قیمت مرغ در بازار، بیان می کند: دان مرغ از جمله ذرت افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته و واردات نهاده های دامی نیز به علت افزایش قیمت ارز با مشکل مواجه شده است.

,

*تولید کاهش، قیمت ها افزایش یافت

, *تولید کاهش، قیمت ها افزایش یافت,

البته فضل الله قریشی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: آذربایجان غربی در مسئله تولید مرغ و جوجه ریزی برتری داشته و قادر است تمام مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کند.

,

وی، می افزاید: این استان علاوه بر تامین مایحتاج داخلی خود اقدام به ارسال جوجه به آذربایجان شرقی، اصفهان و حتی تهران نیز می کند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، عنوان می کند: اما آذربایجان غربی در بخش تولید تخم مرغ دارای زیرساخت های اولیه و قوی نبوده و به همین دلیل قادریم تنها ۳۵ درصد مایحتاج مردم استان را تامین کنیم.

,

*واردات ۶۵ درصد تخم مرغ مورد نیاز

, *واردات ۶۵ درصد تخم مرغ مورد نیاز,

وی، ابراز می کند: ۶۵ درصد مابقی مایحتاج استان از آذربایجان شرقی و دیگر استان ها وارد شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

,

قریشی، در خصوص علت گرانی تخم مرغ و مرغ در بازار می گوید: افزایش قیمت نهاده های دامی از مهم ترین علل گرانی مرغ و تخم مرغ است که در پی این افزایش، تولیدکننده قادر به افزایش جوجه ریزی و در نهایت افزایش تخم گذاری نیست.

,

البته مسئله گرانی ها تنها مختص بازار مرغ و تخم مرغ نیست بلکه امسال گوشت قرمز نیز افزایش قیمت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

,

*گوشت هم از سفره شب یلدا حذف می شود

, *گوشت هم از سفره شب یلدا حذف می شود,

یکی از خریداران گوشت در قصابی های ارومیه، می گوید: گوشت هر روز در حال گران شدن است به گونه ای که این هفته گوشت گوسفندی ۵۵ هزار تومان و گوشت گوساله ۶۱ هزار تومان به فروش رسیده است.

,

وی، ادامه می دهد: مسئله تنها در این نیست. با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به شب یلدا هستیم طبق رسومات قدیمی مردم آذربایجان نسبت به پخت کوفته و نشست دورهمی عادت دارند اما با این وضعیت گرانی ها دیگر مردم قادر به خرید گوشت برای انجام مهمانی و یا دورهمی نخواهند بود و شاید برخی تنها قادر به خرید مقدار کمی گوشت برای مصرف خانواده کوچکتر باشند.

,

*تاخت و تاز گرانی در بازار پسته

, *تاخت و تاز گرانی در بازار پسته,

بانویی در یکی از آجیلی فروشی های شهر مشغول خرید است. او که ظاهری مرفه دارد، می گوید: شب یلدای سال گذشته پسته را کیلویی ۵۰ هزار تومان خریدم اما امسال همین پسته به ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان رسیده که نشان از افزایش حداقل ۴ برابری دارد.

,

وی، ادامه می دهد: مسئله گرانی تنها مختص بازار پسته نیست بلکه بادام هندی، آجیل ۴ مغز، بادام و حتی بادام زمینی نیز گرانی را شاهد است.

,

این بانوی خریدار، تصریح می کند: قانون بازار این است، وقتی تقاضا برای کالایی زیاد باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد! به نظر طبیعی است که قیمت‌ها در ایام خاص گران‌تر باشد اما امسال گرانی ها از همان اوایل تابستان متوجه بازار شده و این روزها نمود بیشتری دارد.

,

این در حالی‌است که تنها قشر خاصی از مردم در شرایط بد بازار قادر به خرید هستند. عده‌ای هم که توانایی خرید ندارند با هر مشقتی صورت خود را سرخ نگاه داشته و حفظ آبرو می‌کنند.

,

*افزایش ۱۰۰درصدی قیمت میوه

, *افزایش ۱۰۰درصدی قیمت میوه,

زن میانسالی که در حال خرید میوه شب یلدا است، می‌گوید: قیمت‌ها به‌قدری بالا رفته که برای خرید چند کیلو میوه خوب باید تمام پولت را بدهی.

,

وی، ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی فروشندگان با سوءاستفاده از شب یلدا میوه‌های نامرغوب خود را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

,

این شهروند نیز می‌گوید: در چنین شب‌هایی هندوانه و دیگر میوه‌های مورد نیاز با حداکثر افزایش قیمت به فروش می‌رسند و مردم هم بنا به آداب و رسوم شب یلدا مجبورند این قبیل میوه‌ها را با هر قیمتی که هست خریداری کنند.

,

وی، همچنین در خصوص قیمت هندوانه یا «چیلله قارپزی» می‌گوید: یلدای امسال با این افزایش قیمت در انواع میوه و آجیل برای برخی از افراد به ماتم تبدیل شده است.

,

وی معتقد است برخی از افراد کم درآمد و کارگران در این میان چیزی جز شرمساری نداشته و خجالت‌زده خانواده‌های خود هستند.

,

*مشکلی برای عرضه میوه شب یلدا نداریم

, *مشکلی برای عرضه میوه شب یلدا نداریم,

رئیس اتحادیه بارفروشان ارومیه، با بیان اینکه بازار میوه شب یلدا مشکلی از لحاظ تامین مایحتاج مردم ندارد، ابراز می کند: قیمت هر کیلو هندوانه ۱۰ هزار تا ۲۸ هزار ریال است.

,

قاسم عزتی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در خصوص میوه شب یلدا، می گوید: مشکلی از جهت تامین میوه شب یلدا نداریم و از چند روز گذشته هندوانه نیز از شهرهای جنوبی وارد میدان میوه و تره بار ارومیه شده است.

,

وی، می افزاید: مرکبات و انواع میوه و سبزیجات در بازار به وفور وجود داشته و هیچ مشکلی از این جهت نداریم البته قیمت مرکبات نیز به دلیل سال باروری بودن باغات مرکبات مناسب است.

,

رئیس اتحادیه بارفروشان ارومیه، با بیان اینکه قیمت هر کیلو پرتقال به صورت میانگین ۲۵ هزار ریال است، ادامه می دهد: در مسئله تامین سیب در بازار مشکل وجود دارد چراکه کشاورزان تمایل به فروش سیب نداشته و سیب مورد نیاز بازار از مراغه و شهرهای اطراف تامین می شود.

,

وی، در خصوص هندوانه شب یلدا نیز اظهار می کند: در چند روز گذشته هندوانه وارد بازار شده و در صورت مراجعه به میدان تره بار شاهد ورود روزانه چندین تریلر هندوانه به میدان خواهید بود.

,

*بیشترین قیمت هر کیلو هندوانه ۲۸ هزارریال

, *بیشترین قیمت هر کیلو هندوانه ۲۸ هزارریال,

عزتی، بیان می کند: هر کیلو هندوانه از ۱۰ هزار ریال تا ۲۸ هزار ریال به فروش می رسد که علاوه بر فروش اقدام به ذخیره سازی این محصول نیز می کنیم.

,

وی: تاکید می کند: هندوانه های مورد نیاز از شهرهای جنوبی کشور از جمله میناب و بندرعباس تامین می شوند.

,

رئیس اتحادیه بارفروشان ارومیه، همچنین خاطرنشان می کند: افزایش قیمت کرایه ماشین های باربری حدود ۱۰۰ درصد وجود داشته و این عامل در قیمت هندوانه به صورت مستقیم تاثیر گذار بوده و موجب افزایش قیمت می شود.

,

البته قیمت هندوانه در سال گذشته حداکثر ۱۸ هزار ریال بود که امسال طبق اظهار رئیس اتحادیه بارفروشان به ۲۸ هزار ریال  به صورت عمده به فروش می رسد.

,

حال با نگاهی اجمالی به وضعیت بازار و گفته‌های مردم و مسئولین متوجه تفاوت قیمت‌ها می‌شویم و این در حالی است که مردم به‌ویژه قشر کم درآمد جامعه از سر‌سام‌آور بودن قیمت‌ها و بازارهای مختلف آجیل و میوه در مناطق مختلف گلایه‌مندند.

,

و این داستان در حالی تکرار می‌شود که همه مسئولان از علل آن آگاه هستند اما گویا تدبیری که پایانی بر این گرانی‌ها در ایام خاص از جمله شب یلدا و شب عید داشته باشد نیست و مردم همچنان در خریدها آن را لمس می‌کنند، در حالی که مسئولان سخن از کاهش قیمت‌ها و یا ثبات آن می‌گویند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه