اخبار داغ

خالق و حامی طالبان و اتهام زنی به ایران

خالق و حامی طالبان و اتهام زنی به ایران
آمریکا که در شکل گیری و حمایت از طالبان نقش اساسی ایفا کرده است، در ادامه اجرای پروژه «ایران هراسی» ، در کنار حکومت های آل سعود، امارات و افراد مغرض ، ایران را به حمایت از این گروه متهم می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سابقه شکل گیری گروه های تندرو در افغانستان با حمله اتحاد جماهیر شوروی به این کشور باز می گردد که با حمایت سیاسی و اطلاعاتی آمریکا، پول نفت عربستان و امارات و با اجرا شدن توسط پاکستان وارد عرصه سیاسی افغانستان شدند و دامنه آن به نحوی تا امروز ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

گروه طالبان پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان و ادامه جنگ های داخلی مجاهدین برسر قدرت، در دهه هفتاد میلادی ظهور کرد که باز هم با حمایت همین کشورها پیشرفت کرد و تا حاکمیت در این کشور رسید.

,


به گزارش ایرنا، طالبان در سال 1994 میلادی برای اولین بار وارد شهرستان «اسپین بولدک» در استان «قندهار» شدند و پس از آن تا سال 2001 که آمریکا و با متحدان غربی خود به جرم پناه دادن به القاعده علیه حاکمیت این گروه حمله کردند، 95 درصد خاک این کشور را در اختیار داشتند.

,
,


آمریکا در سال 2001 پس از حمله اتباع عربستانی مرتبط با القاعده به برج های تجارت جهانی و «پنتاگون» (وزارت دفاع آمریکا) به طالبان به این دلیل حمله کردند که به القاعده متهم اصلی حمله به نیویورک پناه داده بودند.

,
,


این در حالی است که درهمان زمان هم طالبان به طور غیرمستقیم از حمایت آمریکا به پاکستان بهره می بردند و پاکستان، عربستان و امارات هم تنها سه کشوری بودند که حاکمیت طالبان را رسما اعلام کردند.

,
,


اینکه آمریکا در ایجاد و حمایت گروه هایی مانند القاعده، طالبان و داعش نقشی ایفا کرده است خود مقامات بلند پایه آن کشور هم به آن بارها اذعان کرده اند .

,
,


«هیلاری کلینتن» وزیر سابق امور خارجه آمریکا در زمان آخرین انتخابات ریاست جمهوری آن کشور که خود نیز یکی از نامزدها بود گفت که آمریکا در ایجاد القاعده و طالبان نقش داشته است.

,
,


در طرف دیگر ماجرا ، ایران نه تنها سابقه همکاری با طالبان نداشته بلکه در خزان سال 1377 خورشیدی که طالبان با گرفتن مزارشریف افغانستان از اتحاد شمال، دیپلمات های ایرانی و خبرنگار ایرنا را به شهادت رساندند تا مرز جنگ پیش رفتند و ایران آن زمان طالبان را دشمن خود اعلام کرد.

,
,


همچنین با حمله آمریکا در سال 2001 به افغانستان، ایران در بخش حمله نظامی آن کشور به شمال افغانستان برای سرکوب طالبان با آمریکایی ها همکاری کرد، اما هیچ نقطه و بخشی وجود ندارد که تاکنون ایران سابقه همکاری با طالبان داشته باشند.

,
,


«برایان هوک» رئیس بخش تحریم های آمریکا علیه ایران بتازگی مدعی شده است که ایران از طالبان حمایت تسلیحاتی می کند و هیچ سندی هم در این رابطه وجود ندارد.

,
,


به گفته سفارت ایران این اتهامات آمریکا تنها در راستای علمکرد ایران هراسی آن کشور در افغانستان برای آسیب زدن به روابط خوب دو کشور همسایه صورت می گیرد.

,
,


هم زمان با این ادعای مقامات آمریکایی شماری از افراد داخلی نیز با آمریکایی ها همدست شده و ایران را متهم می کنند.

,
,


سفارت جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای نوشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در بهترین وضعیت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود هستند و نباید اجازه داد در روند رو به رشد مناسبات بین دولت های دوست هیچ گونه خللی ایجاد شود.

,
,


در اطلاعیه افزوده شده است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل مراتب ناخرسندی خود را در خصوص این اتهامات با مراجع رسمی ذیربط در میان گذاشته و مجدانه پیگیر دریافت مستندات روشن در این رابطه شده است.
 

,
,
,

انتهای پیام /

, انتهای پیام /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه