اخبار داغ

انتقال بازار پرندگان قزوین همچنان در ابهام/ سخنگوی شورای شهر: گرانی، سد راه انتقال بازار پرنده‌فروشان شده است

انتقال بازار پرندگان قزوین همچنان در ابهام/ سخنگوی شورای شهر: گرانی، سد راه انتقال بازار پرنده‌فروشان شده است
سخنگوی شورای شهر قزوین گفت: هم اکنون انتقال بازار پرنده فروشان به خارج از بازار سنتی قزوین با مشکل گرانی مغازه‌های مکان جدید رو به رو است که این مشکل در حال بررسی و حل شدن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛یک سال از زمانی که اولین صحبت‌ها از انتقال بازار پرندگان به عنوان یکی از مشاغل مزاحم شهری به خارج از شهر مطرح شده است، می‌گذرد اما همچنان این موضوع در پیچ و خم مصوبات شهری بر زمین مانده و اقدامی عملی برای اجرایی شدن کامل این طرح صورت نمی‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,

سال گذشته که شاهد شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در استان قزوین بودیم که تلفات زیادی در طیور را به دنبال داشت این طرح با جدیت مطرح و سریعا به تصویب رسید، اما در سال جاری با وجود اعلام فضای درنظر گرفته برای انتقال این بازار و پیشرفت 90 درصدی ساخت و ساز آن، اما این طرح هنوز عملیاتی نشده است.

بازار پرنده فروشان که محل عرضه انواع طیور از جمله انواع پرندگان زینتی و پرنده‌های معمولی و خانگی، کبوتر، جوجه، مرغ و خروس است سال‌ها است در قلب بازار سنتی قزوین قرار دارد، این موضوع ممکن است با جاذبه‌هایی برای خریداران و حتی گردشگران همراه بوده و امکان دسترسی آسان برای خریداران را فراهم کند.

اما وجود این پرنده‌ها در بازار همواره مورد اعتراض مغازه داران سایر اصناف موجود در بازار، شهرداری، اداره بهداشت و حتی همشریان قزوینی قرار گرفته است.

غیربهداشتی بودن در درجه نخست اعتراضات قرار دارد، چراکه روزانه افراد بسیاری برای خرید لوازم مورد نیاز خود در این بازار تردد می‌کنند از این جهت امکان انتقال بیماری‌های واگیر دار مشترک طیور و انسان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

علاوه بر بیماری‌های واگیر دار خود پرندگان نیز مشکلات بهداشتی مختلفی را به همراه دارند که فضولات، مرگ و میر از جمله آنها هستند، با توجه به اهمیت موضوع انتقال بازار پرنده فروشان مدت‌ها است در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفته و رایزنی‌هایی با صنف پرنده فروشان صورت گرفته است.

اوایل اردیبشهت ماه سال جاری بود که مدیرعامل سازمان مشاغل شهری شهرداری قزوین با اعلام خبری عنوان کرد بازار پرنده فروشان به دو راهی همدان به سمت بلوار تاکستان، جنب پایانه مسافربری غرب منتقل می‌شود. 

وحید مقدم سلیمی در بازدید از بازار در دست احداث پرنده فروشان می‌افزاید: این بازار در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع و در سه طبقه احداث می‌شود، طبقه اول به مساحت ۲ هزار متر مربع، طبقه دوم به مساحت هزار و ۷۰۰ متر مربع و زیر زمین نیز به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع است. 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

وی اضافه می‌کند: در این مجموعه تعدادی از داروخانه‌های دامپزشکی، درمانگاه حیوانات خانگی، محل قرنطینه و کنترل پرندگان پیش بینی شده است و در طبقه زیر زمین علاوه بر پارکینک محل فروش ماهی‌های زینتی و آبزیان آکواریومی خواهد بود. 

مقدم سلیمی عنوان می‌کند: فضای در دست احداث مناسب ترین، دسترس‌ترین و به لحاظ فاصله از بهترین مکان‌ها است و این مجموعه هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد و به زودی افتتاح می‌شود. 

طرحی که بر زمین مانده!
اما تا پایان اردیبهشت هیچ خبری از افتتاح بازار جدید پرندگان نبود و در تاریخ 31 اردیبهشت ماه سال جاری بود که جلسه ساماندهی بازار پرندگان قزوین با حضور معاون سیاسی استانداری قزوین، مدیرکل مدیریت بحران، مدیرکل دامپزشکی، سرپرست دفتر شهری، مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان و بخش خصوصی در استانداری برگزار شد.

علیرضا آشناگر، در این جلسه با بیان اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی برای کاهش هزینه‌های تحمیلی به جامعه می‌گوید: وجود مکانی در داخل شهر که کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان است هیچ توجیهی ندارد و مهمترین وظیفه شهرداری انتقال سریع این مکان به فضایی مناسب است.

وی می‌افزاید: وقتی تاکید داریم که شهرداری به مسائل اجتماعی بیشتر توجه کند منظورمان چنین طرح‌هایی است که برای مردم مشکل‌ساز نشود و باید در این زمینه با جدیت بیشتری ورود کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین تصریح می‌کند: اینکه بخش خصوصی آمادگی دارد در تامین مکانی مناسب برای انتقال بازارپرندگان مشارکت کند، کار ارزشمندی است و ما هم حمایت لازم را انجام می‌دهیم تا این کار صورت گیرد.

آشناگر اذعان می‌کند: برای تعیین تکلیف مجتمع پیش بینی شده برای بازار پرندگان ابتدا موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شده و توافق لازم برای نحوه همکاری شهرداری صورت گیرد و سپس با تعیین سه کارشناس رسمی دادگستری قیمت واحدها مشخص شود.

شهرداری برای جابجایی بازار پرندگان با همکاری نمی‌کند 
رئیس اتحادیه پرنده فروشان قزوین در خصوص این بلاتکلیفی به ایرنا می‌گوید: در خصوص جابه‌جایی پرنده فروشان، شهرداری با ما همراهی نمی‌کند، با توجه به جانمایی مکان، قیمت‌هایی که اعلام می‌شود، مورد قبول پرنده فروش‌ها نیست. 

اکبر آقاجانی می‌افزاید: با کلی چانه‌زنی در قیمت‌ها توانستیم رقم پیشنهاد شده را به هفت میلیون و 500 هزار تومان کاهش دهیم که بازهم هیچ پرنده فروشی موافقت نکرد.
,
,
,
,
,
, طرحی که بر زمین مانده!,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شهرداری برای جابجایی بازار پرندگان با همکاری نمی‌کند ,
,
,
,
 
,
, ,

وی یادآور می‌شود: هم اکنون 40 تا 50 واحد صنفی پرنده فروشی در بازار قزوین وجود دارد که برخی در رسته فروش قناری، کبوتر و تزیینی و برخی دیگر در خصوص مرغ گوشی و تخم‌گذار فعالند. 
 
با وجود اهمیت موضوع و تاکیداتی که خود مسئولان استان به انتقال بازار پرندگان دارند اما تا به امروز این انتقال انجام نشده، در راستای بررسی و ساماندهی بازار پرنده فروشان نائب رئیس و سخنگوی شورای شهر قزوین اخیرا از این محل بازدید کردند تا با در نظر داشتن حمایت و متضرر نشدن این صنف راه حلی برای این مشکل در نظر گرفته شود؛ برای اطلاع از چگونگی وضعیت موجود نتیجه را از سخنگوی شورای شهر قزوین جویا شدیم.

سیده منیره قوامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: به دلیل مشکلات بهداشتی و امکان انتقال بیماری‌های مشترک طیور با انسان منتقل کردن بازار پرنده فروشان از بازار سنتی قزوین به مکانی مناسب مدت‌هاست که محل بحث و بررسی و در دستور کار شهرداری قرار دارد. 
,
,
,
,
,
,  صبح قزوین,
 
,
, ,

وی ادامه داد: به همین منظور با هماهنگی و توافق با نمایندگان پرنده فروشان مکانی مناسب در خارج اما نزدیک به شهر برای بازار پرنده فروشی در نظر گرفته شده و بازارچه‌ای مطابق با سلیقه و امکانات لازم پرنده فروشان ساخته شده است، اما خود پرنده فروشان حاضر به انتقال مغازه‌های خود به آن مکان نیستند. 

سخنگوی شورای شهر قزوین ابراز کرد: بالابودن قیمت دلیل مخالفت پرنده فروشان بازار قزوین برای انتقال است، صاحبان این صنف اظهار می‌کنند که توان خرید مغازه با قیمت مطرح شده از طرف مالک را ندارند. 

وی عنوان کرد: شهرداری برای مالک بازارچه جدید پرنده فروشان تخفیفات خاصی را در نظر گرفته بود، هم اکنون این مشکل در حال بررسی است و در این راستا باید تیم کارشناسی برای قیمت گذاری تشکیل شود تا یا با مالک به توافق برسند. 

عضو شورای شهر قزوین در پایان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و مشکلات بهداشتی بازار پرندگان در مرکز شهر و بازار سنتی قزوین حتی اگر امکان انتقال به محل ساخته شده ممکن نباشد باید سایر راه حل‌ها همچون در نظر گرفتن مکانی دیگر مورد بررسی قرار گیرد. 
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه