اخبار داغ

هنرمند بیجاری:

بی مهری مسئولان در حق هنرمندان تمامی ندارد/ مسئولان، سکان ادارات مرتبط با فرهنگ و هنر را به افراد متخصص بسپارند

بی مهری مسئولان در حق هنرمندان تمامی ندارد/ مسئولان، سکان ادارات مرتبط با فرهنگ و هنر را به افراد متخصص بسپارند
لیلا عباسی هنرمند خوشنویس دیار گروس با اظهار گلایه از بی مهری مسئولان نسبت به قشر هنرمندان از آنها خواست سکان ادارات فرهنگ و هنر را به دور از هرگونه سیاسی بازی به افراد نتخصص بسپارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کُردتودی، هنر چشمه ای است که هیچ ملتی بی آن سیراب نمی گردد و هیچ ملتی از آن بی نیاز نیست، هنر خزانه عظیمی است که انسانهای والا از روزی آن روح و جان خود را صیقل می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

به طور یقین افراد هنرآفرین و هنرمند ماندگارند و با جان خریدن رنج و مشقت و آزادگی و متانت و سر نهادن زندگی بر این مسیر آثاری خلق می کنند که نگاه به آنها خستگی جان و تن را می خرد.

,

 

,

شهر بیجار گروس از دیرباز خاستگاه مردان و زنانی بوده است که در آسمان علم، ادب و فرهنگ و هنر ایران زمین خوش درخشیده اند ، به گواه تاریخ مردمان اصیل و نجیب این خطه از کردستان پرورنده بزرگانی بوده اند که در دوران پر التهاب این کشور در عرصه های گوناگون ملی و میهنی با ابراز رشادت و فداکاری نقش چشمگیری داشته اند.

,

 

,

در عصر یک روز پاییزی با حضور در گالری اردیبهشت حوزه هنری انقلاب اسلامی شهر بیجار در کنار پنجره ای که قامت درختان سر به فلک کشیده تهی از هرگونه لباس سبز بود با یکی از هنرمندان این دیار که در خانواده ای هنرمند و هنر دوست متولد شده است  به گفتگو نشسته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

,

 

,

بانوی گرامی لطفا از بیوگرافی خودتان برای خوانندگان ما بگوئید؟

,

 

,

لیلا عباسی هستم متولد سال 1350 شهر بیجار گروس ، دارای مدرک کارشناسی هنرهای تجسمی از دانشگاه شهید باهنر تهران ، سابقه 21 سال خدمت در آموزش و پرورش بیجار را دارم ، دارای دو فرزند و از سال 1370 شروع به خوشنویسی کردم.

,

 

,

خانم عباسی چطور شد به هنر خوشنویسی رو آوردید و تا کنون چه مقام های کسب کردید ؟

,

 

,

سوالی پرسیدی که اگر بخواهم جواب کامل به شما بدهم یاید حداقل دو ساعت بنویسید.خوشنویسی پیشینه چند هزار ساله در کشور ما دارد و بهترین آثار خوشنویسان کتابت قرآن و کلام وحی است ، با توجه به اینکه تمامی اعضای خانواده ام به نحوی با هنر در ارتباط هستند منم هم از همان دوران راهنمایی علاقه ای زیادی به خوشنویسی داشتم و یکی از آرزوهایم کتابت نهج البلاغه بود.

,

 

,

به طور رسمی از سال 1370 این هنر را شروع کردم و اولین استادم هم از خوشنویسان برجسته ایران استاد علی اکبر فریدونی است و اولین سرمشقی که با آن نوشتن این هنر را آموختم "ادب آداب دارد".

,

 

,

از چه سالی به صورت تخصصی به این هنر پرداختید؟

,

 

,

سال 1372 در رشته هنر دانشگاه شهید باهنر تهران قبول شدم  و از آن سال به طور تخصصی در رشته شکسته نستعلیق نزد استاد محمد حیدری شروع به کار کردم و سال 74 موفق به اخذ مدرک مدرسی از انجمن خوشنویسان ایران شدم .

,

 

,

در بالاتر فرمودید یکی از آرزوهای هر هنرمندی کتابت قرآن و کلام وحی است، در این راستا چه آثاری خلق کرده اید؟

,

 

,

بله ،کارهای تخصصی خودم را از سال 78 با قطعه نویسی اشعار عرفانی و قرآنی شروع کردم و در سال 1378 به تشویق استاد نصرالله افچه ای کار کتابت نهج البلاغه را آغاز کردم و تا سال 82 ادامه داشت، از آن سال تا پایان سال 86 به خاطر پاره ای از مشکلات هیچ کار مهم دیگری انجام ندادم و از سال 86 کارکتابت صحیفه سجادیه را آغاز کردم و تا سال 88  به پایان رساندم.

,

 

,

همانطور گفتم سابقه 21 سال خدمت در آموزش و پرورش بعنوان معلم هنر دارم و از سال 91 بعد از بازنشستگی کتابت شاهنامه را آغاز کردم و قسمت اعظم آن به پایان رسیده و امیدوارم تا دو سال آینده کار کتابت این اثر هنری زیبا هم به پایان برسد.

,

 

,

, ,

 

,

در زمینه هنر خوشنویسی تا کنون چه افتخاراتی کسب کرده اید؟

,

 

,

از سال 1375 که موفق به اخذ مدرک مدرسی خط شکسته از انجمن خوشنویسان شدم به حمد خدا تا کنون موفقیت های زیادی کسب کرده ام که به تعدادی از آنها اشاره می کنم، رتبه اول خوشنویسی مسابقات دانشجویی در سال 1372، رتبه اول خوشنویسی در مسابقات دانشجویی کشوری در سال 1372 در مازندران، دریافت لوح تقدیر در نمایشگاه بسم الله ارسباران تهران در سال 1375 و کسب رتبه اول خط شکسته در هشتمین نمایشگاه بین المللی بانوان قرآن پژوه در سال 1389 در تهران.

,

 

,

باتوجه به سابقه درخشان شما در این هنر والا تا کنون در چند نمایشگاه شرکت کرده اید؟

,

 

,

 تا کنون افتخار شرکت در 9 نمایشگاه در سطح شهرستان، استان و ملی را در کارنامه هنری خودم ثبت کرده ام و مهمترین آنها نمایشگاه گروهی در فرهنگسرای تهران، موزه رضا عباسی ، دانشگاه شهید باهنر تهران،جشنواره امیر نظام گروسی و خشنویسان بیجار و نمایشگاه انفرادی با عنوان یادواره دکتر شریعتی و نمایشگاه بین المللی جهان اسلام در کاخ سعدآباد است.

,

 

,

, ,

 

,

خانم عباسی با توجه به علاقه شما به هنر خوشنویسی و کتابت چند اثر مهم آیا با مشکلی رو به رو بوده اید؟

,

 

,

ای کاش هیچوقت این سوال را نمیپرسیدی ، مشکلاتی که بیان شود و هیچ مسئولی از آن احوال نپرسد همان بهتر که مطرح نشود.

,

 

,

بی مهری مسئولان که شامل تمام هنرمندان می شود بزرگترین مشکلی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

,

 

,

با ارزش ترین کار هنری بنده کتابت نهج البلاغه است که برای چاپ آن با بی مهری مسئولان رو به رو شدم، این اثر هنری بنده مورد تایید اساتید درجه یک هنر خوشنویسی در کشور قرار گرفت اما به دلیل بالا بودن هزینه چاپ که از عهده خودم خارج است تا کنون هیچکدام از مسولان با توجه به پیگیری های متعدد برای چاپ آن اقدام نکرده اند و همچنان خاک می خورد.

,

 

,

وضعیت هنر در شهرستان هنرپرور بیجار چگونه ارزیابی می کنید و انتظار شما از مسئولان برای بهبود این وضعیت؟

,

 

,

علیرغم پتانسیلهای بالقوه،متاسفانه هنر در سطح شهرستان وضعیت مطلوبی  ندارد و از مسئولین انتظار داریم در تاسیس دبیرخانه ای دائمی برای تمام رشته های هنری با ساز وکار تعریف شده.اقدام نمایند.

,

 

,

برپایی نمایشگاه ها وجشنواره های هنری متعدد،کنسرت های مختلف موسیقی، اجرای تاترو... باحضور هنرمندان نام آور به منظور تشویق وترغیب جوانان به آموختن هنرهای اصیل ایرانی- اسلامی

,

 

,

تاسیس دبیرستان هنر با برند و نام هنرمندان برجسته بیجاری که در سطح ملی و فرا ملی تراز اول هستند نظیر استاد محمدباقرآقامیری،استاد فرهاد اصلانی و دیگر هنرمندان.

,

 

,

سپردن سکان ادارات مرتبط با فرهنگ وهنر به متخصصین این امر و جلوگیری از مداخلات سیاسی جناحی در مقوله هنر ودستگاههای مرتبط با آن در شهرستان.

,

 

,

سخن پایانی شما هنرمند فرهیخته؟

,

 

,

یادآوری اینکه هنر پدید آوردن معرفت و شناخت حکیمانه زیبایی و زبان مشترک انسانها در نسل های مختلف و زمینه ساز اتحاد و پیوند عواطف پاک آدمی است. پس شایسته است که مسئولین هنرمندان را دریابند.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه