اخبار داغ

مدرس دانشگاه و دانشجوی جامعه شناسی سیاسی:

نقش دانشگاه ها در فرایند توسعه بسیار پایین آمده است

نقش دانشگاه ها در فرایند توسعه بسیار پایین آمده است
مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی گفت: علیرغم اینکه دانشگاه ها در کشور تفاوت هایی با هم دارند اما دانشگاه های تازه تاسیس بیشتر از این آسیب رنج می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سجاد بهزادی در گفتگو با خبرنگار سپاس اظهار داشت: وظیفه اصلی آموزش عالی تربیت نیروهایی متخصص به منظور کمک به توسعه کشور و در راستای تحقق اهداف آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس ,

وی گفت: یک سوال جدی پیش روی ما اساتید قرار دارد، بسیاری از دانشگاه ها در کشور و منطقه ای که اکنون ما در آن زیست می کنیم و به عنوان مهد صنعت و انرژی کشور شناخته می شود، چه قدر جایگاه شان اثربخش و در امر توسعه کانون توجه است؟

مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی افزود: در پاسخ به این سوال باید بدون ملاحظه گفت دانشگاه های ما سال هاست دانش تولید نیستند و بیشتر مدرک محور شدند و پویایی علمی و اثر بخشی در حوزه های مختلف را از دست داده اند.

,
,
,

وی ادامه داد: علیرغم اینکه دانشگاه ها در کشور تفاوت هایی با هم دارند اما دانشگاه های تازه تاسیس بیشتر از این آسیب رنج می برند.

,

بهزادی خاطرنشان کرد: آنها در راستای استقلال مالی و تهیه امکانات فیزیکی، سال ها به یک بنگاه اقتصادی تبدیل می شوند و بیشتر اساتید و دانشجویانی را می خواهند که با این سیاست همراهی کنند و سپس به فکر رسالت اصلی خود هستند.
وی تصریح کرد: البته من توسعه دانشگاه ها در کشور و در شهرستان های کوچک استان بوشهر مانند جم را از آن جهت که فضایی برای کنش گری مدنی و اجتماعی و حضور در عرصه های عمومی محسوب می شود را ارج می نهم اما شوربختانه این موضوع نیز معطوف به هدف نیست و دیگر دانشگاه ها کانون اندیشه محوری و طرح دغدغه های مهم نیستند.

,
,

دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی اضافه کرد: مثلا اگر در روز دانشجو سال جاری، دانشگاه های استان و به خصوص شهرستان جم برنامه ای که در شان و منزلت دانشگاه باشد ارائه نمی دهند، معلول علت های فراوان است. رؤسای دانشگاه ها هم گویی سکوت و سکون را بر جنبش و پویایی ترجیح می دهند و زمینه فعالیت های دانشجویی را فراهم نمی کنند.
سجاد بهزادی با بیان اینکه دانشگاه ها دیگر عامل نیستند و با ساختاری منفعل مانند روز را و شب را سپری می کنند افزود: اگر از دانشگاه های جنوب استان و جم سوال شود در توسعه صنعتی و دغدغه های صنعت پیرامون تا کنون چه اثرگذاری داشته اند چه پاسخی دارند جز تولید مدرک و ناتوانی فنی در فارغ التحصیلان خود.

مدرس دانشگاه های جم ادامه داد: ضرورت نهادینه کردن تفکر و عمل و برنامه‌ریزی با دیدگاه راهبردی و پویا برای دانشگاه ها بیشتر از هر زمان احساس می شود، دانشگاه های کوچکی که در شهرهایی مانند جم قرار دارد به منظور پیداکردن جایگاه خود در بین دانشگاه های مهم تر باید کلاس محوری را تنها بخشی و نه همه رسالت خود بدانند.

,
,
,
,

وی افزود: این امر نیازمند مدیریت سیستمی و دانش بنیان است که با جسارت لازم به افکار دانشجو عمق دهد و دانشگاه را نماد کنش گری فعال سازد و نه کارکردهایی عافیت طلبانه.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه