اخبار داغ

کاهش ۲۰ تا ۳۵ درصدی مصرف آب کشاورزی با پروژه همکاری احیای دریاچه ارومیه

کاهش ۲۰ تا ۳۵ درصدی مصرف آب کشاورزی با پروژه همکاری احیای دریاچه ارومیه
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با اجرای پروژه همکاری احیای دریاچه ارومیه و استقرار کشاورزی پایدار، ضمن افزایش بهره وری، مصرف آب کشاورز ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، حمید ظهرابی در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی و استقرار کشاورزی پایدار در میاندوآب، اظهار کرد: حفظ محیط زیست در گرو اجتماعی کردن بوده و احیای دریاچه ارومیه نیز  با مشارکت آحاد مردم امکان پذیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

معاون سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه باید شیوه بهره برداری مردم از منابع موجود تغییر پیدا کند، افزود: مردم باید باور کنند که برای احیای دریاچه ارومیه شیوه بهره برداری آنها تغییر یابد و لازمه این امر نیز ارایه مشاوره های فنی، افزایش توانمندی در بخش کشاورزی و اجرای برنامه ها با مشارکت مردم است.

,

ظهرابی گفت: وضعیت محیط زیست کشور به دلایل متعددی از جمله نوع رفتار انسان ها و شیوه نادرست در بهره برداری از منابع آب و خاک مناسب نیست است.

,

وی تصریح کرد: در تخریب محیط زیست، ایران در رده بندی های جهانی دارای رتبه های اول و در مسایلی همچون مصرف درست انرژی، آب و فرسایش خاک نیز ایران در رتبه های پایین جهانی قرار دارد.

,

معاون سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست، اظهار کرد: در مسئله محیط زیست، نیاز است که از نظر فرهنگی و اجتماعی به آن توجه شود.

,

وی گفت: رابطه دولت با مردم و دولت با دولت در این باره هم مناسب نیست به طوری که دولت ها خود را مالک منابع می دانند و مردم هم این تفکر را دارند و در بهره برداری خود را رقیب دولت می دانند.

,

ظهرابی با بیان اینکه هر دستگاهی عنوان می کند که وظیفه خاص خود را انجام می دهد ولی به پیامد های آن توجه ندارد، افزود: باید شیوه های مدیریت اصلاح شود به طوری که ۵۰ سال است یک منطقه را حفاظت کرده و آن را مدیریت می کنیم تا گونه های حیات وحش در آن منطقه افزایش یابد در حالی هر سال شاهد کاهش آمار جمعیت حیات وحش در آن منطقه هستیم، اما در حالت طبیعی قرار است در مناطق حفاظت شده هر سال ۳۰ درصد جمعیت حیات وحش افزایش یابد در حالی که به علت مغایرت منافع مسوولان با منافع مردم این امر تحقق نمی یابد.

,

معاون سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: مشارکت دادن مردم و جوامع محلی در اجرای برنامه های زیست محیطی از برنامه های الویت دار سازمان حفاظت محیط زیست است و این کار در قالب برنامه مدیریت زیست بومی از تالاب ها شروع شده و روز به روز دامنه آن گسترده می شود.

,

وی افزود: در پروژه همکاری احیای دریاچه ارومیه و استقرار کشاورزی پایدار که در مدت کوتاهی اجرا شده به نتایج مطلوبی دست یافته ایم به طوری که در روستاهای هدف ضمن کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی، راندمان تولید نیز افزایش یافته و باید در سایر بخش ها نیز این مهم مورد توجه قرار گیرد.

,

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در این طرح با بکار گیری ۲۰۰ نفر از کارشناسان فنی برای انتقال تجربه های خود به کشاورزان، به احیای دریاچه ارومیه نیز کمک می کنند و در کنار آن توانمندی جوامع محلی مورد توجه قرار گرفته است .

,

وی با بیان اینکه در پنج سال اجرای این پروژه، جوامع محلی و کارشناسان به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته اند، گفت: با این طرح ضمن افزایش بهره وری، مصرف آب ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

,

ظهرابی اظهار کرد: در بخش کشاورزی آب بیشتر از ظرفیت منابعش مصرف می شود که با اجرای پروژه استقرار کشاورزی پایدار و تنوع زیست محیطی می توان با همکاری تمامی سازمان های مرتبط و مدیریت آب در سایر بخش ها از جمله صنعت و خانگی به اهداف مد نظر دست یافت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه