اخبار داغ

از تحقق حرف تا عمل حمایت از تولید داخلی؛

سیاست ولنگار دولت در حمایت از کالای ایرانی/ تولید ملی معطل آئین نامه ها و بخشنامه ها

سیاست ولنگار دولت در حمایت از کالای ایرانی/ تولید ملی معطل آئین نامه ها و بخشنامه ها
سال ۱۳۹۷؛ سالی که با توجه به منویات مقام معظم رهبری به سال «حمایت از کالای ایرانی» مزین شد؛ در گزارش زیر میزان تحقق شعار سال توسط دولت و مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان ؛ سال ۱۳۹۷ را سپری می کنیم، سالی که با توجه به فرمایش و سخنان مقام معظم رهبری به سال«حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است.تعیین این شعار نشان از آن دارد که توجه به مسائل اقتصادی کشور در اولویت قرار دارد؛حمایت از تولیدات داخلی باید به عنوان یک گلوگاه مهم و اثر گذار مورد توجه مردم، مسئولین و دولت قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان ,

تولید ملی و کالای ایرانی به معنای بکار گرفتن تمام استعدادهای بالقوه در جهت فعلیت بخشیدن به توانایی‌های داخل است؛ ملتی که به توان داخلی خود متکی باشد هیچ زمان توسط اقدامات دشمنان از بین نخواهد رفت؛ همچنین حمایت از کالای ایرانی ارتباط معنی داری با اقتصاد مقاومتی دارد؛یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی این است که باید صاحبان تولیدات داخلی را حمایت کرد.

,

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری آنچه که برای تحقق شعار سال باید مورد توجه قرار می گرفت؛ تغییر نگرش میان دولت و مردم است تا آحاد مردم به خرید کالای ایرانی تشویق شوند.برخی از کارشناسان معتقدند اگر شعار سال و تدبیر رهبر انقلاب با همت مردم محقق شود، بسیاری از مشکلات کشور در حوزه اقتصادی که عموما از فشار بیرون و دشمنان انقلاب ناشی می شود؛ برطرف خواهد شد.

,

مسلما مصرف کنندگان برای استفاده از کالا، اقلامی را انتخاب می کنند که مرغوب باشند؛ لذا تولید کنندگان باید در تولید کالا  کیفیت را به عنوان اصل اول تولید مد نظر قرار دهند تا مصرف کننده تشویق به استفاده از کالای ایرانی شود؛ در کنار این مسئله دولت و مسئولین باید جهت برآورده ساختن نیازهای اولیه در زمینه تأمین مواد و مسائل ادرای تولید کنندگان همت مضاعف داشته باشند؛ که رفع این مسائل عرضه کننده را به امر تولید راغب می کند.

,

هموار کردن مسیر تولید و اولویت قرار دادن حمایت از کالای داخلی باید توسط نهادهای دولتی و همچنین وضع قوانین مربوط به آن توسط مجلس شورای اسلامی انجام  شود؛ حال با باقی ماندن بیش از سه ماه تا پایان سال از تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و میزان تحقق این شعار در سال ۱۳۹۷ جویا شده ایم.

,

, ,

شیخی:سیاست ولنگار دولت مانع اصلی حمایت از تولید داخلی است/به دلیل فقدان تنظیم بازار حمایت همزمان از مصرف کننده و تولید کننده نشده است

, شیخی:سیاست ولنگار دولت مانع اصلی حمایت از تولید داخلی است/به دلیل فقدان تنظیم بازار حمایت همزمان از مصرف کننده و تولید کننده نشده است , شیخی:سیاست ولنگار دولت مانع اصلی حمایت از تولید داخلی است/به دلیل فقدان تنظیم بازار حمایت همزمان از مصرف کننده و تولید کننده نشده است ,

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی کشور در گفتگو با راه آرمان ؛ ضمن ابراز تأسف از اینکه حمایت از کالای ایرانی در سطح مطلوبی انجام نشده است، گفت: در واقع دولت و مجلس تمایلی به انجام این کار نداشته است  و تا زمانی که بند قانونی ورود کالا  وجود داشته باشد؛ این مسئله مانع رشد تولید داخلی می شود و این مسئله ضربه شدیدی به تولید داخلی می زند.

,

وی با بیان اینکه سیاست های ولنگار و روزمره دولت  مانع اصلی حمایت از تولید داخلی بوده است، ابراز کرد: دولت در خصوص حمایت ازکالای ایران برداشت غلطی دارد و فکر می کند که در شرایط نا برابر شعار منسوخ غربی «رقابت» را می تواند پیاده کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دولت باید حمایت همه جانبه از خلق تشکل های اقتصادی تا حمایت های فنی، بازاریابی، تعرفه های پولی، فرهنگی داشته باشد و رسانه های را اجبار کند که از تولید داخلی با تعرفه های بسیار پائین حمایت و مردم را به خرید از کالای ایرانی تشویق و ترغیب کنند.

,

شیخی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل فقدان وجود تنظیم بازار نتوانسته ایم آنچنان که باید و شاید همزمان از مصرف کننده و تولید کننده حمایت کنیم و این فقدان تنظیم بازار ضربه سنگینی است.

,

وی گفت: اگر تنظیم بازار نباشد نیرو آسیب می بیند،مصرف کننده در زمان کمبود ضرر می کند، تولید کننده با محصول زیاد ضرر می کندغ در هر دو صورت این ضربه های دو جانبه هزینه های حمایت از مصرف کننده و تولید کننده دولت را بالا می برد که این مسئله از دست دادن هزینه های پایگاه های اجتماعی دولت را در پی دارد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد:نارضایتی که در شرایط حاضر از قوه مجریه و مقننه وجود دارد دلیل عمده اش این است که دولت نه توان اداره بخش تولید کننده و مصرف کننده را دارد و نه قدرت مدیریت هزینه های خود را دارد؛ همه این عوامل به بازار آسیب رسانده اند.

,

, ,

زاهدی:کارآمدی تولید ملی با تصویب قانون نظام جامع آموزش مهارتی

, زاهدی:کارآمدی تولید ملی با تصویب قانون نظام جامع آموزش مهارتی, زاهدی:کارآمدی تولید ملی با تصویب قانون نظام جامع آموزش مهارتی,

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان ؛ با اشاره به شعار سال «حمایت از کالای ایرانی» و بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مستقیما در این خصوص درگیر نبوده است، گفت: کمیسیون های صنعت ومعدن، برنامه،بودجه و محاسبات ، انرژی و اقتصادی در خصوص حمایت از کالای ایرانی فعالیت داشته اند.

,

وی ادامه داد: در کمیسیون رفع موانع تولید مجلس شورای اسلامی مصوباتی ارائه شده است که رضایتمندی تمامی نماینده پشت این مصوبات بوده است همچنین امیدواریم بقیه کمیسیون ها بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

,

زاهدی با اشاره به اینکه صنایع خودرو سازی ما باید ساماندهی شود، ابراز کرد:حمایت از صنایع کوچکی که در آنها رکود وجود دارد باید مد نظر قرار گیرد و در این زمینه کمیسیون اقتصادی مجلس اقدامات خوبی انجام داده است.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با توجه به به برنامه ششم توسعه آموزش مهارتی را گنجانده ایم، عنوان کرد: سال قبل نیز قانون نظام جامع آموزش مهارتی را در مجلس تصویب کردیم و این قانون به دولت ابلاغ شده است و پیگیر هستیم که آئین نامه آن نیز ابلاغ شود.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چنانچه موضوع آموزش مهارتی در کشور به جریان بیافتد؛ اتفاقات بزرگی در عرصه تولید و کارآمدی نظام اداری ما رخ خواهد داد.

,

, ,

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر:فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی به نفع کشور و فرزندان ما است

, حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر:فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی به نفع کشور و فرزندان ما است, حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر:فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی به نفع کشور و فرزندان ما است,

حجت الاسلام و المسلمین نصر الله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان ؛ در خصوص اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس در تبیین شعار سال«حمایت از کالای ایرانی» گفت: معتقدیم چنانچه بخواهیم کشور به سمتی سوق داده شود که انگیزه مردم در حمایت از کالای داخلی بالا رودغ این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه این باور را در بین مردم فرهنگ سازی کنیم.

,

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی به نفع کشور و فرزندان ما است، ابراز کرد: این مسئله را در قالب طرحی فراهم و وظایفی را برای دستگاه ها ایجاد کردیم؛ از جمله آموزش و پرورش که بتوانند از خرید کالای ایرانی حمایت کنند.

,

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر با اشاره به اینکه موضوع «همیار تولید کننده» از جمله مسائلی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس پیش بینی شده است، اظهار کرد: به این منظور آموزش و پرورش در بین کلیه مدارس و دانش آموزان فراخوان می دهد و افرادی را به عنوان همیار تولید کنندگان داخلی در داخل منازل کالای ایرانی را به خانواده ها تشریح می کنند.

,

این مقام مسئول با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: این امر رویکرد کاملا درون خانواده را به وجود می آورد؛ بنابراین بچه ها متوجه والدین نسبت به کالای ایرانی و اولویت قرار دادن آن در خانواده می شوند.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: صدا وسیما باید تمامی تبلیغات شهری و غیر شهری خود را با رویکرد حمایت از کالای ایرانی دنبال کند و تلاش بر این باشد که در فضای رسانه ای این موضوع در اولویت باشد.

,

, ,

امیری خامکانی:وضع قوانین در حوزه انرژی جهت حمایت از تولید داخل /اگر قانون اصلاح انرژی اجرایی شده بود با مشکلات کمتری در عرصه سوخت رو به رو بودیم

, امیری خامکانی:وضع قوانین در حوزه انرژی جهت حمایت از تولید داخل /اگر قانون اصلاح انرژی اجرایی شده بود با مشکلات کمتری در عرصه سوخت رو به رو بودیم, امیری خامکانی:وضع قوانین در حوزه انرژی جهت حمایت از تولید داخل /اگر قانون اصلاح انرژی اجرایی شده بود با مشکلات کمتری در عرصه سوخت رو به رو بودیم,

حسین امیری خامکانی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان ؛ گفت: مجلس در این دوره قوانین خوبی را جهت حمایت از تولید داخلی وضع کرده؛ از جمله قانون حمایت از تولید داخل، صنعت برق،  اصلاح الگوی مصرف انرژی و قوانین دیگر تا خلاء قانونی برای حمایت از تولید داخل وجود نداشته باشد.

,

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که مهم است آیین نامه های اجرایی این قوانین می باشد که دولت باید ابلاغ نماید که این قوانین ابلاغ میشود ولی اجرا نمیگردد و گاهی این آئین نامه ها تحت عنوان مقررات دست و پا گیر می شود.

,

وی  با تأکید بر اینکه مجلس و کمیسیون انرژی در زمینه تولید داخل ورود خوبی داشته است،عنوان کرد: برای اجرای قوانین گاهی چند نامه برای دولت ارسال می کنیم که چرا اجرا نمی کنید؛ به عنوان مثال برای قانون اصلاح الگوی انرژی که اگر عملیاتی شده بود امروز با مشکلات کمتری در عرصه سوخت رو به رو بودیم.

,

امیری خامکانی اظهار کرد: در حکم انرژی مجلس به دولت که در خصوص توسعه انرژی های تجدید پذیر به خوبی عمل نکرده بود؛ ابتدا نامه ایی را با امضا رئیس مجلس به دولت ارسال و سپس گزارشی نیز در این زمینه تهیه و در صحن علنی قرائت شد که آن را برای قوه قضائیه ارسال کردیم .

,

, ,

حسن پور:ضرورت برند سازی کالای ایرانی در ۱۰۰ روز پایانی سال

, حسن پور:ضرورت برند سازی کالای ایرانی در ۱۰۰ روز پایانی سال , حسن پور:ضرورت برند سازی کالای ایرانی در ۱۰۰ روز پایانی سال ,

شهباز حسن پور عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورا ی اسلامی در گفتکو با راه آرمان با بیان اینکه از ابتدای سال اقدامات گسترده ای در زمینه حمایت از کالای ایرانی آغاز شد، گفت: قبل از سال یک اقدام بسیار ارزشمند از طریق صدا و سیما انجام شد؛ آن هم راه اندازی شبکه ایران کالا بود.

,

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:این شبکه در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری  در زمینه معرفی کالای ایرانی است.

,

وی ابراز کرد: در کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلام نیز در ابتدای سال نشست های تخصصی در این زمینه برگزار شد؛ توجه ویژه و خاص به تولید کنندگان ایرانی مد نظر کمیسیون بود که در این راستا  نشست هایی با سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و سایر وزارت خانه های مرتبط برگزار کردیم.

,

این مقام مسئول با اشاره به مطلب فوق افزود: حمایت از بخش کشاورزی به عنوان موتور محرکه تولید باید در دستور کار قرار گرفته است و بخش حمایت از صادر کنندگان و مصوبه ای را کمیسیون داشت مبنی بر تهاتر کردن بدهی تولید کنندگان در زمینه های مختلف یکی از بحث هایی که مد نظر بود.

,

حسن پور با بیان اینکه در زمینه موضوع انرژی دولت موظف شد که بدهی شرکت ها را به بانک پرداخت کنند، عنوان کرد: مسئله دیگری که تلاش شد با تعامل با بیشتر با وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور  به سرانجام برسد موضوع تخصیص مالیات کمتر از تولید کنندگان ایرانی نسبت به سال گذشته  و تعامل با تولید کنندگان بوده است.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا حدودی موفقیت هایی در زمینه حمایت از کالای ایرانی محقق شده است؛ اما همه مواردی که مد نظر بوده، محقق نشده است؛ در این راستا کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع اصلاح قانون ارزش افزوده را در دستور کار قرار داده اند.

,

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:  برند سازی کالای ایرانی در صد روز پایانی باقی مانده سال مد نظر است همچنین کار مشترکی از سوی صدا وسیما و فراکسیون اصناف کشور در حال شکل گیری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه