اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار خبر داد؛

کاهش یک ۱۷۰۰ هکتاری کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار

کاهش یک ۱۷۰۰ هکتاری کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: در پنج سال گذشته شاهد کاهش یک هزارو 700 هکتاری سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار بودیم در حالیکه همچنان تعهد تولید سیب‌زمینی حفظ شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هوشنگ کرمی در گفت‌و‌گو با نافع با بیان اینکه به دنبال کاهش سطح زیرکشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار هستیم، اظهار کرد: سطح زیر کشت از 7 هزار و 500 هکتار در پنج سال گذشته به 5 هزار و 800 هکتار رسیده‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

وی با بیان اینکه در سال جاری 200 هکتار نسبت به سال گذشته کمتر کشت شده است، افزود: کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار به دلیل اقدامات آموزشی و اطلاع‌رسانی مناسب، افت سطح آب‌های زیر‌زمینی و جایگزینی محصولات کم آب‌بر بوده است.

,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه در محدوده کشت سیب‌زمینی در شهرستان بهار چند باغ میوه احداث شده، تصریح کرد: احداث باغات بر کاهش سطح زیر کشت مؤثر بوده است.

,

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای استان همدان تعهدی در راستای تولید سیب‌زمینی تعریف کرده است، افزود: حدود 23 هزار هکتار کشت سیب‌زمینی برای استان همدان در نظر گرفته شده که از این مقدار 5 هزارو  800 هکتار آن تعهد شهرستان بهار است.

,

کرمی با اشاره به اینکه برای تأثیر کاهش میزان سطح در کمیت تولید سیب‌زمینی اقدامات متعددی انجام شده، اضافه کرد: کشت ارقام جدید و احداث سردخانه که باعث کاهش فساد محصول شده، تدابیری است که در راستای جبران تأثیر کاهش سطح زیر کشت به کار گرفته شده است.

,

وی با بیان اینکه 240 تا 250 هزار تن تعهد تولید سیب‌زمینی در شهرستان بهار است، ادامه داد: البته کشاورزان بهاری در همین حدود، محصول را در شهرستان‌های دیگر کشت کرده و در بهار نگهداری می‌کنند.

,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه سیب‌زمینی کشت شهرستان بهار به طور مستقیم وارد بازار شده و تازه‌خوری می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود 350 هزار تن محصول در سردخانه‌های بهار نگهداری می‌شود که اکثر آن در شهرستان‌های دیگر کشت و برای نگهداری به این شهرستان منتقل شده و اندک اندک وارد بازار می‌شود.

,

وی گفت: کشاورزان شهرستان بهار در نیمه اول سال در نخستین فرصت کشت را انجام می‌دهند تا حداقل آب را مصرف کنند و از نیمه دوم تیرماه برداشت را آغاز کرده و در شهریور ماه 95 درصد تولید  برداشت می‌شود.

,

کرمی با بیان اینکه در مناطقی با کشت پاییزه، آب بیشتری برای تولید سیب‌زمینی مصرف می‌شود، بیان کرد: سیستم‌های آبیاری نوین در شهرستان توسعه یافته و محصولات کم آب‌بری چون زعفران و گل محمدی جایگزین شده است.

,

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا هم در شهرستان بهار توسعه یافته، یادآور شد: سطح زیر کشت این نوع محصولات در شهرستان بهار نسبت به گذشته افزایش داشته است.

,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه تولید سیر در شهرستان بهار همواره در اوج بوده، ادامه داد: در سال زراعی گذشته در سراسر استان، سطح زیر کشت سیر یک جهش بزرگی داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه میزان سطح زیر کشت سیر در بهار از 600 هکتار به 1000 هکتار رسید، خاطرنشان کرد: امسال نیز افزایش سطح زیر کشت سیر ادامه یافته اما بارندگی  بهاره ابتدای سال باعث کاهش کیفیت محصولات شد که در نتیجه بازار چندان از آن استقبال نکرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه