اخبار داغ

نبض بازار پوشاک هرمزگان در دست کشورهای عربی و هندی/لباس های بندری محبوب در جهان مغفول در استان!

نبض بازار پوشاک هرمزگان در دست کشورهای عربی و هندی/لباس های بندری محبوب در جهان مغفول در استان!
گرچه لباس های سنتی و بومی هرمزگان در جهان طرفداران زیادی دارد اما در بازارهای استانی مورد غفلت واقع شده و جایگاه خاصی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان با داشتن فرهنگی غنی و گذشته پر محتوا دارای اصالت و تمدن خاصی هستند که سنت و لباس های این دیار در سراسر ایران و حتی فراتر از آن در کشور های حاشیه خلیج فارس زبانزد خاص و عام بوده و طرفداران زیادی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

لباس های سنتی هرمزگان نشان و نمادی از عفت و حجاب زنان این مرز و بوم دارد که به جرات می توان گفت که نوع پوشش زنان این منطقه تنها منحصر به تن پوش خاصی نبوده و دارای حجاب کاملی از تن پوش، روسری، شلوار های بلند، جوراب و.... است.

,

جای جای استان هرمزگان قوم های مختلفی از جمله بلوچ، بندری و عرب جای گرفته که هر کدام از این مناطق دارای لباس های خاص و منحصر به فردی بوده اما آنچه که میان همه آنها مشترک بوده داشتن پوشش کامل و حجاب است.

,

در گذشته های دور که هرمزگان ارتباطات تنگاتنگی با کشور های عربی و هندی داشته بسیاری از فرهنگ ها مختلف از جمله نوع غذا و صحبت کردن بین آنها تبادل شده  اما در نوع پوشش بندری اصیل تاثیر چشم گیری نداشته و لباس های آنها دست خوش تغییرات زیادی نشده و مردمان خون گرم این دیار هنرهای دست خود را با جنگ و دندان حفظ کرده اند.

,

با گذشت زمان و به روز شدن وسایل طرح و ساخت این نوع لباس و الگو برداری کشورهای عربی و هندی از نوع لباس و پوشش سنتی بندرعباس باعث شده که لباس ها و پوشش های سنتی بندری شباهت های فراوانی با آنها داشته باشد.

,

, ,

با رفتن به بازاهای مرکز استان مشاهده می شود که لباس های سنتی و پوشش های اصیل بندری جایگاه در بازار نداشته و مراکز خرید این استان پر شده از لباس های عربی و هندی که به دلیل قیمت های ارزان مشتریان ویزه ای پیدا کرده اند.

,

لباس های اصیل بندری به دلیل ظرافت های ویزه و هنر دست بودن آن؛ همچنین زمان بر بودن ساخت آن دارای قیمت های گزاف بوده و کمبود کارخانه های منحصر به فرد برای تولید انواع لباس بندری باعث شده نبض بازار بندرعباس را لباس های عربی و هندی بچرخاند.

,

چنان لباس های هندی و عربی در بازاهای هرمزگان ریشه دوانده اند که حتی طراحی لباس های بومیان این منطقه را در دست خود گرفته اند و انواع و اقسام پارچه های این استان از کشور های همسایه وارد هرمزگان می شود.

,

اگرچه لباس های سنتی و بومی هرمزگان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی درارای اهمیت و ارزش فراوان بوده و هر ساله به این کشورها صادر می شود اما همچنان در بازارهای استانی که تولید کننده این هنرهای ارزشمند بوده مورد غفلت واقع شده و جایگاه خاصی در این بازار ها ندارد.

,

, ,

شلوار کمه ای، لباس کندوره، جلویل های خوسی (یک نوع روسری) ، برکه (نقاب) از جمله پوشش های اصیل هرمزگانی به شمار می رود که امروزه مورد غفلت قرار گرفته اند به طوری که برای یافتن هر کدام از این ها باید ساعت ها در بازار جست و جو کرد تا شاید به توان نمونه ای از آن را پیدا کرد.

,

این در حالیست که برای یافتن جنس های مشابه هندی آن به راحتی و با یک گشت و گذار ساده می توان انواع آن را یافت؛ هرچند که لباس های مشابه وارد شده به این بازار ها هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ مردمان دریا دل هرمزگانی ندارد اما به دلیل فراوانی و دستیابی آسان به انها باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند.

,

هرچند که هرمزگانی ها لباس های بومی و سنتی خود را برای حفظ اصالت با چنگ و دندان حفظ کرده اند اما واردات بی رویه لباس های عربی و هندی چه از مبادی قانونی و چه غیر قانونی باعث شده هنرهای دست زنان این مرزو بوم کم رنگ دیده شود و جایگاهی خاص در بازار نداشته باشد.
همت والای مسئولان را می طلبد که با حمایت از سازندگان لباس های سنتی و جلوگیری از ورود لباس های قاچاق جلوی واردات بی رویه لباس هایی که هیچ گونه سنخیت با فرهنگ اصیل مردمان این دیار را ندارد گرفته شود تا لباس های سنتی هرمزگانی دوباره به جایگاه ویژه خود در بازار برسد.
انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه