پژوهشگر برتر کشور گفت: زنجیره مدیریتی و کلان کشور که قسمت کوچکی از آن دانشگاه است اجازه پژوهش را نمیدهد و پژوهشگر را به سمتوسوی دیگر یعنی مقاله محوری سوق میدهد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ در آستانه هفته پژوهش قرار داریم. مبحثی که در پیشرفت کشور بسیار کلیدی و مهم است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همواره روی آن تأکید داشته و مسئولین و نخبگان جامعه را به این مهم تشویق و ترغیب کردهاند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,پژوهشگر برتر کشور:
, پژوهشگر برتر کشور:,زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق میدهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریمها
, زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق میدهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریمها, زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق میدهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریمها,حامد صفی خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر کشور در گفتگو با دیار آفتاب؛با اشاره بهضرورت پژوهش در کشور، در خصوص کاربردی و عملیاتی شدن پژوهشهای انجامشده در صنعت عنوان کرد: پژوهشهای انجامشده به دودسته تقسیم میشود، دسته اول آنهایی که به نحوی تنظیم میشود که نیازهای صنعت داخلی را برطرف میکند و بخش دوم پژوهشهایی که در مرز فناوریهای دنیا انجام میشود.
, دیار آفتاب,, ,
وی افزود: در این سالها پژوهشهایی در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی شامل برق، نفت و گاز، نیروگاهها و تأسیسات انجام دادهایم. اما مشکل اینجاست که در ساختار پژوهشی صنعتی و دانشگاهی کشور، تعریف کارهای صنعتی و حل مشکلات آن کاری بسیار سنگین و حرکت برخلاف مسیر آب است.
,این استاد دانشگاه اضافه کرد: علاقهمندم صد در صد پژوهشهای انجامشده در راستای رفع نیازهای صنعت استان و کشور باشد اما زنجیره مدیریتی و کلان کشور که قسمت کوچکی از آن دانشگاه است اجازه این کار را به پژوهشگر نمیدهد و او را به سمتوسوی دیگر یعنی مقاله محوری سوق میدهد.
,عضو بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: مسئولان کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در وزارت علوم باید تغییری کلی در ساختارها و آییننامهها انجام دهند. آییننامههای قدیمی که رشتههای فنی را با رشتههای علوم پایه، علوم انسانی و هنر مقایسه میکند و شرط ارتقا را بهمانند رشتههای دیگر ارائه مقالات تئوری میداند، نمیتواند مسیر درستی را ریلگذاری کند.
,استاد مکانیک دانشگاه اراک افزود: ساختار پژوهشی فعلی کشور بر اساس مقاله است و این ساختار بد نیست اما معتقدم که حرکت روی مرز علم بیشتر وظیفه رشتههای علوم پایه است و سایر رشتهها همچون فنی مهندسی و کشاورزی باید بیشتر به رفع نیازهای صنعتی کشور بپردازند.
,صفی خانی با اشاره بهنظام آموزشی کشور ادامه داد: آموزشوپرورش و آموزش عالی نیاز به یک بازتعریف در برخی روشهای آموزشی خوددارند. این ایراد در هر دو آنها دیده میشود که قوه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان و دانشجویان را تحریک نمیکنند و روشهای مهارتی در این دو نهاد کمرنگ است.
,وی در رابطه با مفید فایده بودن پایاننامههای آموزشی جهت عملیاتی کردن آنها عنوان کرد: در کل دنیا حدود ۲۰درصد پایاننامههای آموزشی، کاربردی و مفید هستند. اما تفاوتی که در کشورهای صنعتی با کشورهای درحالتوسعه وجود دارد این است که در آن کشورها فاصله صنعت و دانشگاه کمتر از کشور ماست، بنابراین امکان تعریف پایاننامههای صنعتی امکانپذیرتر است اما در کشور ما به علت فاصلهای که بین این دو مجموعه وجود دارد موضوع کمی دشوارتر است.
,عضو هیئتعلمی دانشگاه اراک در رابطه با تأثیر تحریمها بر دسترسی پژوهشگران ایرانی بر منابع علمی عنوان کرد: بهطورکلی معتقدم تحریمها در تمامی حوزهها کمی کار را دشوار میکند اما هرگز نمیتواند مسیر پیشرفت و استقلال این کشور را در حوزههای مختلف متوقف کند. اعتقاددارم جهت مقابله با تحریمها باید نگاه به ظرفیت داخلی و جوان کشور باشد.
,وی با اشاره به پتانسیل عظیم دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی افزود: اگر برخی ساختارهای قدیمی و اشتباه اصلاح شود و سازوکاری تشکیل شود که بتوان از ظرفیت نیروی جوان دانشگاهی استفاده کرد میتوان با گذر از سد تحریمها بر مشکلات فائق آمد.
,این استاد دانشگاه در پایان با آرزوی موفقیت برای حل مشکلات کشور در حوزههای اقتصادی عنوان کرد: اگرچه کشور با مشکلاتی در این حوزه مواجه است اما اکنون در آستانه چهلسالگی است و به پختگی رسیده و میتواند باقدرت این مسیر دشوار را طی کند.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه