اخبار داغ

پژوهشگر برتر کشور:

زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق می‌دهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریم‌ها

زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق می‌دهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریم‌ها
پژوهشگر برتر کشور گفت: زنجیره مدیریتی و کلان کشور که قسمت کوچکی از آن دانشگاه است اجازه پژوهش را نمی‌دهد و پژوهشگر را به سمت‌وسوی دیگر یعنی مقاله محوری سوق می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ در آستانه هفته پژوهش قرار داریم. مبحثی که در پیشرفت کشور بسیار کلیدی و مهم است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همواره روی آن تأکید داشته و مسئولین و نخبگان جامعه را به این مهم تشویق و ترغیب کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

پژوهشگر برتر کشور:

, پژوهشگر برتر کشور:,

زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق می‌دهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریم‌ها

, زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق می‌دهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریم‌ها, زنجیره مدیریتی کشور پژوهشگر را به سمت مقاله محوری سوق می‌دهد/تکیه به توان داخلی رمز گذر از تحریم‌ها,

حامد صفی خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر کشور در گفتگو با دیار آفتاب؛با اشاره به‌ضرورت پژوهش در کشور، در خصوص کاربردی و عملیاتی شدن پژوهش‌های انجام‌شده در صنعت عنوان کرد: پژوهش‌های انجام‌شده به دودسته تقسیم می‌شود، دسته اول آن‌هایی که به نحوی تنظیم می‌شود که نیازهای صنعت داخلی را برطرف می‌کند و بخش دوم پژوهش‌هایی که در مرز فناوری‌های دنیا انجام می‌شود.

, دیار آفتاب,

, ,

وی افزود: در این سال‌ها پژوهش‌هایی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی شامل برق، نفت و گاز، نیروگاه‌ها و تأسیسات انجام داده‌ایم. اما مشکل اینجاست که در ساختار پژوهشی صنعتی و دانشگاهی کشور، تعریف کارهای صنعتی و حل مشکلات آن کاری بسیار سنگین و حرکت برخلاف مسیر آب است.

,

این استاد دانشگاه اضافه کرد: علاقه‌مندم صد در صد پژوهش‌های انجام‌شده در راستای رفع نیازهای صنعت استان و کشور باشد اما زنجیره مدیریتی و کلان کشور که قسمت کوچکی از آن دانشگاه است اجازه این کار را به پژوهشگر نمی‌دهد و او را به سمت‌وسوی دیگر یعنی مقاله محوری سوق می‌دهد.

,

عضو بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: مسئولان کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در وزارت علوم باید تغییری کلی در ساختارها و آیین‌نامه‌ها انجام دهند. آیین‌نامه‌های قدیمی که رشته‌های فنی را با رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و هنر مقایسه می‌کند و شرط ارتقا را به‌مانند رشته‌های دیگر ارائه مقالات تئوری می‌داند، نمی‌تواند مسیر درستی را ریل‌گذاری کند.

,

استاد مکانیک دانشگاه اراک افزود: ساختار پژوهشی فعلی کشور بر اساس مقاله است و این ساختار بد نیست اما معتقدم که حرکت روی مرز علم بیشتر وظیفه رشته‌های علوم پایه است و سایر رشته‌ها همچون فنی مهندسی و کشاورزی باید بیشتر به رفع نیازهای صنعتی کشور بپردازند.

,

صفی خانی با اشاره به‌نظام آموزشی کشور ادامه داد: آموزش‌وپرورش و آموزش عالی نیاز به یک بازتعریف در برخی روش‌های آموزشی خوددارند. این ایراد در هر دو آن‌ها دیده می‌شود که قوه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان و دانشجویان را تحریک نمی‌کنند و روش‌های مهارتی در این دو نهاد کمرنگ است.

,

وی در رابطه با مفید فایده بودن پایان‌نامه‌های آموزشی جهت عملیاتی کردن آن‌ها عنوان کرد: در کل دنیا حدود ۲۰درصد پایان‌نامه‌های آموزشی، کاربردی و مفید هستند. اما تفاوتی که در کشورهای صنعتی با کشورهای درحال‌توسعه وجود دارد این است که در آن کشورها فاصله صنعت و دانشگاه کمتر از کشور ماست، بنابراین امکان تعریف پایان‌نامه‌های صنعتی امکان‌پذیرتر است اما در کشور ما به علت فاصله‌ای که بین این دو مجموعه وجود دارد موضوع کمی دشوارتر است.

,

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اراک در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر دسترسی پژوهشگران ایرانی بر منابع علمی عنوان کرد: به‌طورکلی معتقدم تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها کمی کار را دشوار می‌کند اما هرگز نمی‌تواند مسیر پیشرفت و استقلال این کشور را در حوزه‌های مختلف متوقف کند. اعتقاددارم جهت مقابله با تحریم‌ها باید نگاه به ظرفیت داخلی و جوان کشور باشد.

,

وی با اشاره به پتانسیل عظیم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزود: اگر برخی ساختارهای قدیمی و اشتباه اصلاح شود و سازوکاری تشکیل شود که بتوان از ظرفیت نیروی جوان دانشگاهی استفاده کرد می‌توان با گذر از سد تحریم‌ها بر مشکلات فائق آمد.

,

این استاد دانشگاه در پایان با آرزوی موفقیت برای حل مشکلات کشور در حوزه‌های اقتصادی عنوان کرد: اگرچه کشور با مشکلاتی در این حوزه مواجه است اما اکنون در آستانه چهل‌سالگی است و به پختگی رسیده و می‌تواند باقدرت این مسیر دشوار را طی کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه