اخبار داغ

حکایت بی پایان فروش فله ای خرما در بازارهای هدف/ محصول استراتژیک هرمزگان خوراک دام می شود!

حکایت بی پایان فروش فله ای خرما در بازارهای هدف/ محصول استراتژیک هرمزگان خوراک دام می شود!
ورود صنایع تبدیل و بسته بندی به عرصه محصول خرما آن هم در استانی که جز پنج استان برتر تولید خرما به شمار می رود موجب اشتغالزایی و افزایش ارزآوری این محصول استراتژیک می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛نخلستان و درختان سر به فلک کشیده خرما از مهم ترین جلوه های بصری و طبیعی هرمزگان به شمار می رود که با حرکت به سمت شرق استان بر جمعیت این درختان افزوده می شود؛بالغ بر ۳۲هزار هکتار نخلستان در این استان جنوبی وجود دارد که هرمزگان را در رتبه دوم سطح زیر کشت نخلستان‌های کشور قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان های میناب، رودان، حاجی آباد و بندرعباس مهم ترین مراکز تولید خرما در هرمزگان به شمار می روند که طبق آخرین آمار بیش از چهار و نیم تن محصول از هر هکتار برداشت می شود و در مجموع استان ما با تولید ۱۳۸ هزار تنی مقام پنجم در زمینه تولید را داراست.

,

اقلیم گسترده هرمزگان موجب شده تا خرمای استان از تنوع بالایی برخوردار باشد و بیش از ۷۰ نوع محصول متفاوت با ارزش اقتصادی بالا تولید کند که به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر نیز می شود.

,

عملیات گردافشانی درختان نخل از اواخر زمستان آغاز می شود لذا در تابستان با ورود خرمای آل مهتری به بازار جمع آوری محصول  با چیدن خوشه های پیارم در شهرستان حاجی آباد در اواسط پاییز پایان می یابد.

,

, ,

مصرف خرما در جنوب کشور جز لاینفک سبد غذایی خانوارها به شمار می رود و پای ثابت سفره های غذا و میان وعده هرمزگانی ها می باشد از این رو خانواده هایی که خود صاحب نخل می باشند ذخیره مصرف سال خود را جمع آوری می کنند.

,

بازار داغ محصول خرما در تمامی فصول در تمام کشور مشتریان ثابت و پروپا قرص خود را دارد که این امر موجب شده تا عده ای از باغداران نسبت به فروش خرمای جنوب در استان های همجوار مبادرت بورزند.

,

کیفیت بی مثال خرمای هرمزگان بر هیچ کس پوشیده نیست اما نحوه نامناسب توزیع و فقدان صنعت تبدیلی آسیب بزرگی در این زمینه به شمار می رود که موجب کاهش ارزش محصول یا خرابی خرما می شود.

,

, ,

عرضه خرما در محیط های باز آن هم در سینی های بزرگ فارغ از آلودگی های محیطی یا بسته بندی های بی کیفیت نایلونی موجب می شود تا رغبتی برای خرید بین مصرف کنندگان باقی نماند این در حالی است که با ایجاد صنایع بسته بندی مناسب موجبات عرضه محصولی باکیفیت و درخور شان مصرف کننده می شود.

,

صادرات فله ای خرمای هرمزگان موجب کاهش ارز آوری این محصول می شود از این رو  امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه، انگلستان و سایر خریداران خرما با بسته بندی های مناسب، محصول ما را به نام کشور خود مجددا صادر می کنند.

,

خرما جز محصولات ماندگار است که با نگهداری مناسب تا هفت سال می توان آن را حفظ کرد اما به واسطه غیر استاندارد بودن بسته‌بندی، کیفیت پایین تولید و نامناسب بودن سیستم حمل‌ونقل درصد قابل توجهی از این محصول از بین می رود.

,

, ,

ورود واحدهای نگهداری غیر استاندارد و سردخانه ها به عرصه محصولات کشاورزی اندکی به عمر محصولات افزوده اما این موضوع نیز به دلیل عدم ایجاد زیرساخت های مناسب موجب خرابی خرما شده تا در نهایت خوراک دام شود.

,

بدون شک ورود صنایع تبدیل و بسته بندی به عرصه محصول خرما آن هم در استانی که جز پنج استان برتر تولید خرما به شمار می رود موجب تحولی شگرف در بازارهای این محصول می شود چه بسا که عده ای از مردم تنها به دلیل غیراستاندار و بهداشتی نبودن محصولات بازاری رغبتی به مصرف این کالای اساسی ندارند.

,

ایجاد کارخانه های فرآوری محصولات خرمایی و راه اندازی فروشگاه های فرآورده های خرمایی در استان امری بدیهی و ملزم است که علاوه بر اشتغالزایی کمک بزرگی به کشاورزان در زمینه تولید و عرضه محصولی با کیفیت می کند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه