اخبار داغ

ریسک همراهی باکو با تحریم‌‌های ضد ایرانی؛

ضرورت دیپلماسی فعال در منطقه برای دور زدن تحریم‌ها

ضرورت دیپلماسی فعال در منطقه برای دور زدن تحریم‌ها
اگر جمهوری اسلامی ایران امیدوار به دور زدن تحریم ها در منطقه و با کمک همسایگان می باشد،باید از فعالیت پویا در عرصه ی دیپلماسی منطقه ای غافل نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، بعد از نقض عهدهای مکرر آمریکا در موضوع برجام و شروع دوباره تحریم‌‌های ظالمانه علیه کشورمان،حتی رئیس جمهور هم در سخنرانی‌‌‌های اخیر خود از ظرفیت کشورهای همسایه، برای دور زدن تحریم‌ها گفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 ایران با کشورهای جمهوری آذربایجان توافقات و تفاهم نامه‌های مهم اقتصادی و تجاری منعقد کرده است و تلاش دارد روابطش را با این کشورها گسترش دهد. اما با آغاز تحریم‌‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران، احتمال می‌رود این همکاری‌ها که نیازی دو طرفه، هم از سوی ایران و هم از سوی این کشورهاست، تحت تاثیر قرار بگیرد.

,

شاید در سایه ۱۲ دور دیدار روسای جمهوری ایران و آذربایجان و حدود صد دیدار بین مقامات بلند پایه دو کشور رشد مبادلات تجاری، تکمیل خط آهن رشت – آستارا، توسعه گردشگری در سه بخش سیاحتی، زیارتی و سلامت، تداوم سواپ گاز، نزدیک شدن دیدگاه‌ها در مورد همکاری در حوزه‌های مشترک نفتی خزر، تبادل برق، حفظ مرزهای امن، همکاری های فرهنگی و رسانه‌ای و تقویت ارتباطات دینی اتفاق افتاده است و امید آن می رود این توسعه ی روابط،همچنان ادامه داشته باشد.

,

حقیقت امر این است که توسعه‌‌ی روابط فی مابین ایران و آذربایجان را در حال حاضر فقط یک مساله می تواند مورد تهدید قرار دهد و آن هم احتمال پیوست جمهوری آذربایجان به تحریم‌‌های ضد ایرانی می‌باشد. بدون شک منافع ایران و جمهوری آذربایجان در هم تنیده است و اگر آذربایجان بخواهد به تحریم های ضد ایرانی بپیوندد، خود نیز متضرر خواهد شد.

,

در دریای خزر نیز ایران و آذربایجان مناطق مشترک گازی و نفتی هستند و گاز جمهوری آذربایجان از طریق ایران به نخجوان سوآپ می‌‌شود. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و بخصوص استفاده از خط آهن رشت – آستارا هم دو کشور به منافع مشترک رسیده‌اند و اگر باکو بخواهد در تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا شرکت کند، منافع خود را نیز به خطر انداخته است.

,

همچنین همکاری تهران و باکو در صنعت خودروسازی، منجر به تولید سالانه ۱۰ هزار خودروی ساخت ایران در آذربایجان شده است و برنامه ریزی برای افزایش سطح تولید تا۳۰ هزار دستگاه نیز مطرح می‌باشد و شرکت آذربایجان در برنامه‌های تحریمی، یعنی حذف تمام این پتانسیل‌های قوی اقتصادی که به ضرر اقتصاد این کشور خواهد بود.

,

فارغ از شعارهای دهان پُرکن دیپلماتیک در منطقه، باید توجه داشته باشیم که دیپلماسی فعال کاخ سفید در هفته‌های گذشته، با تدارک سفر جان بولتون به منطقه، سعی داشت تا این منطقه را در موضوع تحریم‌های ضد ایرانی با خود همراه کند و طبیعتا اگر ایران هم امیدوار به دور زدن تحریم‌ها در منطقه و با کمک همسایگان می‌باشد، باید از فعالیت پویا در عرصه‌ی دیپلماسی منطقه‌ای غافل نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه