اخبار داغ

برنج‌کاران میاندورودی سال آینده می‌توانند کشت داشته باشند؟

برنج‌کاران میاندورودی سال آینده می‌توانند کشت داشته باشند؟
برای سال آینده در جلسه شورای کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب شهرستان میاندورود مقرر شد آب کشاورزان با تکمیل ظرفیت سد شهید رجایی، کشت برنج بعد از برداشت محصول پاییزه انجام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، کشاورزان میاندورودی در سال جاری به‌دلیل کمبود آب پشت سد شهید رجایی نتوانستند کشت برنج انجام دهند و به‌دلیل اینکه قبل از کشت این موضوع به آنها اطلاع داده شد نتوانستند کشت جایگزین هم داشته باشند.

سیدشبر موسوی رئیس جهاد کشاورزی میاندورود در این باره اظهار کرد: سه هزار هکتار از شالیزارهای میاندورود در سال جاری به‌دلیل نداشتن آب کشت نشد و جهاد کشاورزی برای کمک به کشاورزان کشت پاییزه مانند کشت کلزا، جو و سایر کشت‌ها را ترویج کرد.

وی گفت: برای سال آینده در جلسه شورای کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب مقرر شد آب کشاورزان با تکمیل ظرفیت سد شهید رجایی، کشت برنج بعد از برداشت محصول پاییزه انجام شود.

کاظم امجدی رئیس شورای شهر سورک نیز در این باره بیان کرد: کشاورزان ما قبل از احداث سد و جاری شدن از کانال طبق سنت قدیمی خود کشاورزی می‌کردند و منتظر نمی‌ماند که چه زمانی آب می‌آید و با ابزار خود کار می‌کرد.

امجدی تصریح کرد: آب منطقه ای با ایجاد سد شهید رجایی و تسطیح اراضی، هم قنوات و هم آببندان‌ها و هم موتورهایی که کشاورزان داشتند از دست آنها گرفت و به کشاورزان تضمین داد که با امتیاز آب کشاورزی خدمات خود را نسبت به این موضوع انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت حدود 20 سال اعلام کردند نمی‌توانند با توجه به کمبود آب سد کشت شالی را انجام دهند، تاکید کرد: حرف ما نسبت به مسئولان این است که در سال جاری کشاورزان با خرید موتورآلات و با ایجاد حفر چاه محصول یک سال را برای این کار گذاشتند چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق دوباره تکرار نشود.

امجدی گفت: مسئولان باید به فکر احیا قنوات و آب‌بندان‌ها با مجوز حفر چاه که پشتوانه توزیع آب سد باشد را در دستور کار خود قرار دهند تا کشاورزان در سال آتی برای کشت دچار سردرگمی نشوند.

جواد طوسی مدیر امور منابع آب ساری و میاندورود نیز در این باره گفت: میزان آب ذخیره شده قابل استفاده در پشت سد شهید رجایی در حال حاضر 43 میلیون متر مکعب است و نسبت به سال گذشته 10 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

طوسی بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا امسال آب برای کشت چه مقدار از سطح زراعی خواهیم داشت بستگی به شرایط جوی و باران دارد و این موضوع را اواخر سال می‌توانیم اعلام کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه