اخبار داغ

کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

عهدشکنی عربستان در مذاکرات یمن/ سازمان‌های بین المللی با دلارهای آل سعود تطمیع می‌شوند

عهدشکنی عربستان در مذاکرات یمن/ سازمان‌های بین المللی با دلارهای آل سعود تطمیع می‌شوند
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آتش بس قرار بود وارد مرحله عملیاتی شود اما متاسفانه دیدیم که عربستان سعودی طبق معمول عهد شکنی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدهادی سید افقهی در گفت‌وگوی اختصاصی با شاخص، درباره وضعیت یمن اظهار کرد: روزهای اخیر در مذاکرات یمن در سوئد، توافقاتی انجام شد که شامل یکسری توافق‌های نوشته و نانوشته بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: تبادل اسراء، جنازه‌های دو طرف، آزادی زندانیان و تعیین و تکلیف ناپدیدشدگان توافقی بود که نوشته شد و هر دو طرف پذیرفتند که کار را از این مقطع شروع کنند.

,

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد:  در این مذاکرات اولویت را به مسائل انسانی دادند و بعد به مسئله الحدیده که تنها گذرگاه دولت رسمی یمن است، پرداختند.

,

افقهی ادامه داد: در این توافق گفتند که اولا نیروهای مسلح از هر دو طرف خارج و از شهر دور شوند و امنیت شهر را به خود مسئولین امنیتی محلی و بومی بسپارند.

,

وی افزود: برای مسئله بندر هم قرار شد نمایندگانی از سازمان ملل حضور یابند و ناظر بر ورود و خروج کمک‌های انسان دوستانه، دارو، غذا و سوخت باشند.

,

آل سعود برای آتش بس در یمن کارشکنی می‌کند

, آل سعود برای آتش بس در یمن کارشکنی می‌کند,

کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: مسئله سوم درباره الحدیده که هر دو طرف شفاهی توافق کردند اما چیزی را ننوشتند و امضا نکردند؛ بحث آتش بس بود که متاسفانه بامداد دیروز عربستان و امارات با انواع بمب‌های خوشه‌ای به الحدیده حمله کردند.

,

افقهی خاطرنشان کرد: در جلسه شورای امنیت مطرح شد که آتش بس قرار بود وارد مرحله عملیاتی شود اما متاسفانه دیدیم که عربستان سعودی طبق معمول عهد شکنی کرد.

,

وی بیان کرد: سخنگوی هیئت مذاکره کننده یمنی پیش بینی می‌کرد که عربستان سعودی پایبند به این مسئله نیست چون از این توافق راضی نبود و هیچ امتیازی نتوانست از حوثی‌ها و انصارالله بگیرد.

,

افقهی گفت: علی رغم میل جامعه جهانی به اتمام جنگ در یمن و مذاکراتی که یک هفته در سوئد انجام شد و توافقاتی که به عمل آمد اما چون سعودی‌ها و اماراتی‌ها بازنده اصلی این مذاکرات بودند، کارشکنی کرده و یمن را بمبارن می‌کنند.

,

کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: باید ببینیم سکوت مجامع بین‌المللی تا کجا می‌تواند دوام بیاورد و سعودی‌ها تا کی می‌توانند یاغی‌گری و خیره سری کنند و تمام قوانین و مقرارتی که امضا کردند زیر پا بگذارند.

,

جامعه جهانی باید برخورد جدی با کشتار در یمن داشته باشد

, جامعه جهانی باید برخورد جدی با کشتار در یمن داشته باشد,

وی ابراز کرد: جامعه جهانی باید برخورد جدی و دلیل اصلی سکوت سازمان‌های بین‌المللی در برابر ظلم‌های آل سعود به خاطر دلار‌هایی است که عربستان می‌پردازد و آن‌ها را تطمیع می‌کند.

,

افقهی خاطرنشان کرد: در تعز که جنوب الحدیدیه است قرار شد آتش بس و کاهش تنش باشد تا مردم بتوانند عبور و مرور کنند.

,

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مسئله فرودگاه ثنئا، انتقال بانک مرکزی و پرداخت حقوق کارمندان که تحت پوشش انصارالله هستند متاسفانه نیمه تمام ماند.

,

وی بیان کرد: توافق را از مسائل انسانی و بشردوستانه آغاز کردند اما متاسفانه با کارشکنی آل سعود مواجه شد چراکه در این مذاکرات و در جنگ دستشان خالی ماند و اکنون درحال انتقام‌گیری هستند.

,

افقهی عنوان کرد: آل سعود فکر کردند اگر انصارالله را پای میز مذاکره بکشند و همزمان الحدیده را زیر بمباران قرار دهند، به چیزی که در میدان جنگ نتوانستند به دست بیاورند با تحت فشار قرار دادن انصارالله می‌توانند بگیرند.

,

وی افزود: البته انصارالله مدعی است که ما خیلی عقب نشینی کردیم و خروج نیروها از الحدیده، اجازه حضور نماینده عربستان در بندر الحدیده و نظارت سازمان ملل بر تمام فعالیت‌های بند و کاهش تنش در اطراف تعز از جمله این امتیازات است اما عربستان راضی نیست و امتیازات بیشتر می‌خواهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه