اخبار داغ

گفتگو به مناسبت روز پژوهش؛

تولید اولین "شیرین‌کننده‌گیاهی جایگزین شکر" در کشور توسط پژوهشگر‌ جوان کرجی/ وقتی کام‌عصاره "استویا" با سودجویی واردات‌شکر و عدم حمایت مسئولین تلخ شد

تولید اولین "شیرین‌کننده‌گیاهی جایگزین شکر" در کشور توسط پژوهشگر‌ جوان کرجی/ وقتی کام‌عصاره "استویا" با سودجویی واردات‌شکر و عدم حمایت مسئولین تلخ شد
شقایق مهدی زاده، پژوهشگر کرجی از گیاه استویا شیرین کننده ای بدون عوارض بجای شکر تولید کرده است تا توسط افرادی که گرایش فراوانی به شیرینی داشته و دیابت دارند، استفاده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تیتریک، پدرش 10 سال پیش واردکننده مواد اولیه کارخانجات بود، در سفرهای خارجی با محصولی آشنا می شود که در اروپا و آمریکا از پودر و برگ آن به عنوان جایگزین شکر استفاده می کردند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
رنجی که اطرافیانش از دیابت می بردند، شقایق مهدی زاده را ترغیب کرد تا از گیاه اِستِویا شیرین کننده ای بدون عوارض بجای شکر تولید کند تا توسط افرادی که گرایش فراوانی به شیرینی دارند، استفاده شود. 
,
 
,
این تولید کننده و پژوهشگر  کرجی به خبرنگار تیتریک، می گوید: خوشبختانه در ایران این محصول کشت شده و پس از 10 سال در عطاری ها به صورت خشک فروخته می شود. 
, تیتریک,
 
,
پس از استفاده از نوع خارجی آن مشاهده کردیم که کمی تلخی دارد اما با کمک پدرم روی آن تحقیق کردیم و 6 سال پیش فرمولی در عصاره گیری به دست آوردیم و تلخی آن را گرفتیم. 
,
 
,
پژوهشگر کرجی اولین
, پژوهشگر کرجی اولین ,
 
,
در نهایت شیرین کننده را تولید کردیم اما متاسفانه به واسطه بالا بودن هزینه تبلیغات و نداشتن سرمایه و عدم آشنایی مردم موفق نبودیم، اگر چه در حال حاضر کمی شرایط برای ترویج این محصول بهتر شده است.
,
 
,
این دارو را در قالب قطره 30 میلی لیتری با همکاری یک کارخانه گیاهان دارویی در سبزوار تولید کردیم اما متاسفانه جایی از ما حمایت نکرد، اگر چه پروانه های تولید این قطره را دریافت کردیم و در سازمان علوم نخبگان ثبت شد. 
,
 
,
شیرین کننده گیاهی جایگزین شکر، قند خون را بالا نمی برد و دیابت نوع دو که زمینه ای ارثی دارد را بهبود می بخشد، پدرم هم دیابت داشته و از این گیاه استفاده می کند اما نباید به تنهایی استعمال شود.
,
 
,
استفاده از شیرین کننده های شیمیایی آسپارتام و آس سولفام و ساخارین ممنوع شده است اما متاسفانه در ایران هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. ساخارین ماده ای ممنوع بوده و تیموس مغر را نصف می کند، موجب میگرن می شود و شدیدا سرطان زا است، شیرین کننده گیاهی جایگزین شکر برای اولین بار در کشور تولید شده است و پیش از این چنین محصولی وجود نداشت.
,
 
,
پژوهشگر کرجی اولین
, پژوهشگر کرجی اولین ,
 
,
این محصول در دومین رویداد ملی ایده بازار خوراک و نوشیدنی کشور در دانشگاه امیرکبیر، رتبه اول را از آن خود کرد و تاریخ مصرف آن دو ساله بوده و با قیمت 15 هزار تومان در عطاری ها به فروش می رسد. 
,
 
,
مهدی زاده که متولد سال 72 و دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر دانشگاه خوارزمی کرج است، در خاتمه گفت: متاسفانه منافعی که در واردات شکر برای عده ای وجود دارد موجب شد حمایتی از طرح من و پدرم صورت نگیرد. 
,
 
,
در بخشی از پژوهش این دانشجوی کرجی آمده است: استویا کالری زا نیست و میل به شیرینی و خوردن غذاهای  چرب را کاهش می دهد و کنترل اشتها از دیگر عوامل تاثیر برانگیز استویا خواهد بود.
,
 
,
پژوهشگر کرجی اولین
, پژوهشگر کرجی اولین ,
 
,
برخی افراد معتقدند که میزان گرسنگی آنها با خوردن استویا، 15 تا  20 دقیقه قبل از وعده غذایی کاهش یافته و گلیکوزیدهای موجود در استویا به فرونشاندن مکانیزمهای اشتیاقی مغز کمک میکند و در نتیجه یک حس بی نیازی و رضایتمندی را القا می نماید. 
,
 
,
سازمانهای بهداشتی و نظارتی سراسر جهان ایمنی مصرف عصاره برگ استویا را حتی در مورد جمعیت های خاص مانند زنان باردار و شیرده و کودکان تایید می کنند، ساکنین بومی آمریکای لاتین این گیاه را به عنوان دارویی شیرین و رفع کننده خستگی مصرف کرده اند. 
,
 
,
پژوهشگر کرجی اولین
, پژوهشگر کرجی اولین ,
 
,
ژاپنی ها نیز از استویا به عنوان دارویی برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می کنند و طبق گزارشات آکادمیک در 2012 استویا بعنوان شیرین کننده ای ایمن، با قابلیت شیرین کنندگی، ضد پوسیدگی دندان، بدون کالری و بعنوان قند افزودنی مناسب در صنایع و سازمان غذا و دارو به رسمیت شناخته شده است. 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
ستاره کردستانی
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه