اخبار داغ

مصوبه جدید مجلس درباره اخذ مالیات

مصوبه جدید مجلس درباره اخذ مالیات
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقررات جدیدی برای تشکیل سامانه‌ای جهت اخذ مالیات تصویب کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 25 آذر) پارلمان، با ماده (1) لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با اکثریت آراء، موافقت کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه، از مجموع 218 نماینده حاضر، با 160 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع با ماده (1) لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موافقت کردند.
,
 
,
در متن ماده (1) این لایحه آمده است:
,
 
,
الف- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور
,
 
,
ب- پایانه فروشگاهی: رایانه، دستگاه کارت‌خوان بانکی(POS ) درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.
,
 
,
پ- سامانه مؤدیان: سامانه‌ای تحت مدیریت سازمان برنامه است که در آن به هر مؤدی کارپوشه ویژه‌ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می‌شود. مؤدیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت‌افزاری یا نرم‌افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می‌باشد. مرجع نهایی ثبت صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می‌باشد. فعالیت‌های این سامانه می‌تواند از طریق شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی انجام شود.
,
 
,
ت- حافظه مالیاتی: نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب‌های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه مالیاتی می‌تواند به شکل سخت‌افزاری – یا نرم‌افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مؤدی برای ثبت صورت حساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شناسه یکتا باشد، شناسه مالیاتی حافظه مالیاتی توسط سازمان داده می‌شود.
,
 
,
 ث- صورتحساب الکترونیکی: صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌گردد. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می‌شود، در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره، در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
,
 
,
ج- اشخاص مشمول (مؤدیان): کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3 اسفند 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مؤدی استفاده می‌شود، مراد، اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد.
,
 
,
ج- شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی: اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی، از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می‌کنند.
,
 
,
ح- کارگروه راهبری سامانه مؤدیان: به منظور سیاست‌گذاری و ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذیربط و نیز تدوین استانداردهای تبادل اطلاعات، در چهارچوب ملی تعامل‌پذیری اطلاعات، کارگروهی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان و وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات و بانک مرکزی تشکیل می‌شود. کارگروه راهبری سامانه مؤدیان به ریاست رئیس سازمان تشکیل می‌شود.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه