اخبار داغ

گزارشی از نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی؛

نمایشگاهی به نام کتاب به کام ترشی‌فروشان/ گلایه مردم و غرفه‌داران از زمان برگزاری نمایشگاه

نمایشگاهی به نام کتاب به کام ترشی‌فروشان/ گلایه مردم و غرفه‌داران از زمان برگزاری نمایشگاه
نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی با استقبال مردم در 116 غرفه برگزار شد. مردم و غرفه‌داران معقتدند مهرماه بهترین زمان برگزاری این نمایشگاه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، امسال نیز مانند سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب از 19 آذرماه در بیرجند آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در قالب دو سالن با 116 غرفه و با حضور ناشرانی از استان‌های تهران، قم، اصفهان، خراسان‌جنوبی و رضوی در محل نمایشگاه بین‌المللی واقع در خیابان غفاری بیرجند برپا شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

مردم حضوری پرشور در نمایشگاه کتاب دارند و خیابان منتهی به نمایشگاه مملو از خودرو شده و جایی برای توقف نیست. در ورودی اولین سالن غرفه‌ای برای راهنمایی مراجعان پیش‌بینی شده که به مردم راهنمایی می‌دهد چه کتابی را در چه غرفه‌ای می‌توانند تهیه کنند و این حرکت درست باعث شده مردم راضی باشند و از بی‌نظمی در جستجوی کتاب جلوگیری شود.

,

 

,

به گفته ناصر نبی‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی بیش از 370 ناشر برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند که به دلیل محدودیت مکان، 100 ناشر مستقل، 36 ناشر یکپارچه و 50 ناشر به صورت نمایندگی ناشران حضور دارند.

,

 

,

در دوازدهین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، عمومی، دانشگاهی، اجتماعی و اقتصادی، ارائه می‌شود. همچنین کتاب‌ها با 30 درصد تخفیف ارائه می‌شود که ۲۰ درصد تخفیف بن و ۱۰ درصد تخفیف مربوط به ناشران است.

,

 

,

مسئول باجه فروش بن کتاب در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: تمامی بن کتاب در نظر گرفته شده 450 میلیون تومان بوده است که تا جمعه‌شب 350 میلیون تومان به فروش رسیده است. با 20 درصد تخفیف بن کتاب مبلغ 70 میلیون تومان از یارانه کتاب استفاده شده است.

, خاورستان، ,

 

,

وی افزود: انتظار داریم شهروندان از بن کتاب بیشتر استفاده کنند و بایستی تبلیغات در این خصوص افزایش یابد.

,

 

,

محمود رمضانی سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، در دوازدهمین نمایشگاه کتاب گفت: در نمایشگاه کتاب امسال طرح همراه با نمایشگاه کتاب را داریم که تا دو هفته پس از نمایشگاه نیز فعال خواهد بود. طی اجرای این طرح علاقه‌مندان می‌توانند از بن‌کارت‌های خرید استفاده کنند.

, خاورستان، ,

 

,

وی با اشاره به سقف استفاده از بن‌کارت‌های خرید کتاب عنوان کرد: سقف خرید بن کتاب برای مؤسسات و مدارس ابتدایی از 200 تا 350 هزار تومان، مدارس راهنمایی از 350 تا 500 هزار تومان، دبیرستان‌ها از 500 تا 750 هزار تومان، دانشکده‌ها از یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان، دانشگاه‌ها از دو میلیون تا سه میلیون تومان، حوزه‌های علمیه از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان و کارکنان دولتی نیز تا سه میلیون تومان است.

,

 

,

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: اگر استقبال مردم از نمایشگاه زیاد باشد یارانه نیز افزایش خواهد یافت.

,

 

,

رمضانی افزود: جمعه‌شب نمایشگاه 100 میلیون تومان فروش داشته است.

,

 

,

وی در خصوص سخن مسئول باجه فروش بن کتاب که گفته بود استقبال مردم از خرید بن راضی‌کننده نیست و این به دلیل عدم تبلیغات مناسب برمی‌گردد گفت: امسال برای نمایشگاه کتاب تبلیغات فراوانی انجام دادیم. در ورودی شهر بیرجند و در سطح شهر و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی بنر نصب کردیم و پیامک به شهروندان ارسال کردیم.

,

 

,

در ادامه نظرات برخی از مردم در خصوص این نمایشگاه را جویا شدیم. یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه به خاورستان، گفت: نمایشگاه امسال شلوغ‌تر از نمایشگاه سال گذشته به نظر می‌رسد که این مسئله نشان‌دهنده توجه و علاقه مردم به برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها است.

, خاورستان، ,

 

,

وی با بیان این‌که سرانه مطالعه متأسفانه در کشور ما پایین است، گفت: برپایی این نمایشگاه به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کمک شایانی می‌کند.

,

 

,

این بازدید کننده افزود: هرساله در این نمایشگاه شاهد وجود کتاب‌های تکراری بودیم و همان کتاب‌هایی قدیمی دوباره ارائه می‌شد که امسال تا این ساعت که از سالن بازدید کردم، شاهد وجود کتاب‌هایی با چاپ جدید نیز بودم.

,

 

,

یکی از دانشجویان که جهت تهیه کتاب‌های درسی خود به این نمایشگاه آمده بود، گفت: تهیه کتب دانشگاهی در این نمایشگاه سخت‌تر است و آن‌چه که بیشتر به چشم می‌خورد کتب کمک درسی دانش‌آموزان است.

,

 

,

وی با بیان این‌که در مجموع نمایشگاه خوبی برپا شده است افزود: کاش زمان برپایی این نمایشگاه به جای آذرماه در مهرماه بود که دانشجویان بتوانند تمام کتب خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.

,

 

,

وی افزود: مدت برپایی این نمایشگاه کم است و به علت ازدحام جمعیت نمی‌شود که تک‌تک غرفه‌ها را بازدید کرد و ما برای پیداکردن کتاب مورد نظر باید وقت زیادی را بگذرانیم.

,

 

,

یکی دیگر از مشکلاتی که ناشران اعلام کردند، دیر برگزارشدن نمایشگاه بود. یکی از ناشران در حوزه کتب دانشگاهی به خاورستان، گفت: خوشبختانه استقبال مردم از نمایشگاه تاکنون بسیارخوب بوده است اما بیشتر افرادی که به ما مراجعه می‌کنند از این‌که نمایشگاه دیر برگزار می‌شود، گلایه دارند.

, خاورستان، ,

 

,

علی ناصری فرماندار بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در دوازدهمین نمایشگاه کتاب گفت: معمولا نمایشگاه کتاب برای مردم به خصوص قشر جوان جذاب بوده است.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: خوشبختانه شاهد حضور خانواده‌ها در این نمایشگاه هستیم که این نشان می‌دهد خوشبختانه هنوز کتاب در اولویت میان خانواده‌ها است.

,

 

,

فرماندار بیرجند عنوان کرد: امیدوارم حضور مردم در نمایشگاه بیشتر از این نیز شود چراکه ما در شهری زندگی می‌کنیم که خصوصیت اصلی آن فرهنگ است و کتاب نیز یکی از آن فرهنگ است.

,

 

,

ناصری تأکید کرد: حضور مردم خوب بود. امیدوارم ناشران از این حضور راضی باشند و مردم کتاب‌های مورد نیاز خود را از نمایشگاه تهیه کنند.

,

 

,

وی به عدم حضور نیمی از ناشران به دلیل محدودیت فضا اشاره و خاطر‌نشان کرد: امیدواریم سال آینده سایت دائمی نمایشگاه آماده شود تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

,

 

,

فرماندار بیرجند گفت: در سایت دائمی نمایشگاه بایستی زیرساخت‌ها نظیر آب، برق، گاز، مخابرات و مسیر تردد تکمیل شود که از دستگاه‌های مربوطه می‌خواهیم در این خصوص همکاری کنند.

,

 

,

ناصری به نمایشگاه فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: در این مکان نیز نمی‌توان سرمایه‌گذاری جدید کرد و تا نمایشگاه دائمی آماده نشود نمی‌توان انتظار بیشتری از این نمایشگاه داشت.

,

 

,

وی ادامه داد: امیدوارم سال آینده نمایشگاه در سایت دائمی برگزار شود.

,

 

,

با توجه به آن‌چه گفته شد، برخی از مردم و غرفه‌داران، مهرماه را بهترین زمان جهت برپایی نمایشگاه کتاب عنوان کردند که نیاز است مسئولان مربوطه به این موضوع توجه کنند.

,

 

,

در نمایشگاه امسال شاهد افزایش بازدیدکنندگان بودیم که این نشان دهنده توجه مردم به بحث علم، آگاهی و مباحث فرهنگی است و امیدواریم این امر موجب توجه بیشتر مسئولان برای کیفیت‌بخشی به آثار ارائه شده باشد.

,

 

,

آن‌چه در حاشیه نمایشگاه قابل توجه بود، غرفه‌هایی جهت فروش موادخوراکی ازجمله ترشی بود. استقبال از این غرفه‌ها نیز زیاد به نظر می‌رسید. برخی از غرفه‌داران از این اقدامِ نمایشگاه، اظهار نارضایتی می‌کردند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این غرفه‌ها مخالف است اما اداره نمایشگاه، این غرفه‌ها را برپا کرده است.

,

 

,

یکی دیگر از موارد مهم در نمایشگاه، نبود جای پارک و همسایه‌بودن نمایشگاه با بیمارستان رازی بیرجند است. سروصدای خودروها برای بیماران مناسب نیست. نیاز است انتقال نمایشگاه به محل جدید انجام شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه