اخبار داغ

نشریه لوبلاگ تحلیل کرد؛

رابطه حمایت از سرمایه گذاری نفتی عربستان با بحران آب و هوایی جهان/ کمپین سلب سوخت فسیلی مصونیت اقتصادی سعودی ها را به باد می دهد

رابطه حمایت از سرمایه گذاری نفتی عربستان با بحران آب و هوایی جهان/ کمپین سلب سوخت فسیلی مصونیت اقتصادی سعودی ها را به باد می دهد
اکنون زمان آن است تا شرکت های غربی را مجبور کنیم تا منافع سوخت فسیلی که صندوق ثروت پادشاهی عربستان سعودی در آنها سرمایه گذاری می کند را رها کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از "تیتریک"؛ سانجیو بری، مدیر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین ‌الملل، و مایکل دیکسون در نشریه آمریکایی lobelog نوشتند، محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی به سرعت در میان رهبران جهان تبدیل به یک فرد منفور می شود. همانطور که خانواده وی میلیون ها بشکه نفت را پمپاژ می کنند، سهام او به سرعت در حال سقوط است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, lobelog,
 
,
روز گذشته، مجلس سنای آمریکا به خروج دولت ترامپ از حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ وحشیانه یمن و محکوم کردن محمد بن سلمان بر سر قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی رأی داد.
,
 
,
برای مبارزان تغییرات اقلیمی که تشنه جنگ استراتژیک جدیدی هستند، جنسِ شکستِ پادشاهی نفت عربستان سعودی هدیه ای کمیاب و منحصر به فرد است. مدتهای طولانی، پادشاهی عربستان سعودی برای سرمایه گذاریِ منافع وسیعِ نفتی اش در اقتصادهای غربی دنیا آزادی سیاسی داشته است. اکنون وقت آن رسیده که مبارزان تغییرات آب و هوایی، وضعیت منفور ثروت نفتی نه تنها محمد بن سلمان، بلکه عربستان سعودی را که سرمایه دار غربی به ندرت لمس کرده به خودش اختصاص دهد.
,
 
,
مبارزان تغییرات اقلیمی، سالهای زیادی بر تلاش هایش در جهات مهم دیگر تمرکز کرده است. آنها با تشکیل کمپین هایی علیه طرح خط لوله "کِی اِستون اِکس اِل"، از توافق پاریس در جهت جلوگیری از منابع جدید سوخت فسیلی استفاده کرده اند.
,
 
,
فراهم آورندگان نفتی مانند؛ عربستان سعودی و روسیه هرگز در جوامع غربی محبوب نبوده اند، اما صادرات انرژی آنها به عنوان یک واقعیت ژئوپلتیک اساسی مورد توجه بوده است.
,
 
,
عامل کلیدی در مصونیت اقتصاد نفتی جهان، آزادی فراهم آورندگان نفتی در سرمایه گذاری مجدد منافع سوخت های فسیلی اشان در بخش های اقتصادی جدید است. عربستان سعودی، نمونه منحصر به فرد یک سیستم حکومتی دیکتاتور است که در آن مردم، کشور و نفت از آنِ یک خانواده ی سلطنتی است.
,
 
,
اکنون، عمده تجارت سیلیکون وَلِی در خدمتِ عملیات های پولشویی در جهت منافع نفتی عربستان سعودی که سیاره را به قهقرا می کشاند، است.
,
 
,
صندوق ثروت پادشاهی عربستان سعودی، میلیاردها دلار را در اوبر (Uber) و حتی خرید سهام تِسلا (Tesla) سرمایه گذاری کرده است. پادشاهی سعودی از طریق شرکت ژاپنی سافت‌بَنک (Softbank) در دیگر شرکت های سیلیکون ولی از جمله؛ اِسلَک (Slack) و وی‌وُرک (WeWork) نیز سرمایه گذاری کرده است.
,
 
,
الون ماسک (Elon Musk)، بنیانگذار شرکت فناوری ‌های اکتشاف فضایی، آزادانه تسلا را مثلا با پول اِکسان موبیل (Exxon Mobil) تأمین مالی نمی کند، اما او و بسیاری دیگر تمایل شدیدی به گرفتن میلیاردها دلار از ثروت نفتی عربستان دارند.
,
 
,
زمانی که عربستان سعودی بر سر پیشی گرفتن در تولید سوخت فسیلی با روسیه و آمریکا رقابت می کند، پادشاهی خود را با سردمداریِ قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی و راه اندازی جنگ قحطی علیه مردم یمن، مورد هدف کمپین تغییرات آب و هوایی قرار می دهد.
,
 
,
در نتیجه، بسیاری از شرکت هایی که پول نفت سعودی ها را گرفته اند، اکنون در تصمیم گیری های مالی اشان برای هزینه های اعتباری قابل توجه، آسیب پذیر می شوند. اما آنها تاکنون با هیچ فشار پایداری که نشان (مارک) آنها را لکه دار کند و سرمایه گذارانشان را بترساند، مواجه نشده اند.
,
 
,
با ایجاد کمپین مناسب، مصونیت اقتصادی عربستان سعودی شروع به فرسوده شدن می کند. نه تنها آن، بلکه نگرش اخلاقی ورشکسته ی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در کانون توجه قرار می گیرد.
,
 
,
به گزارش اسوشیتدپرس، آخر هفته گذشته، دولت ترامپ به همراه روسیه، عربستان سعودی و کویت در نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد سعی در توقف تأیید مطالعه ای مهم در زمینه گرمایش جهانی داشتند. در حال حاضر، عواقب واقعی برای اقدامات آنها وجود ندارد. مبارزاتی که با تمرکز بر عربستان سعودی آغاز می شود، در نهایت منافع نفتی هر کشور عمده از جمله آمریکا را بیشتر مورد هدف قرار می دهد.
,
 
,
در شرایط اقلیمی کنونی، تعدادی از مدیران اجرایی درصدد هدف قرار دادن تجارت شرکت های سوخت فسیلی هستند که از سوی پادشاهی نفت تأمین مالی می شدند. شرکت های تأمین مالی شده توسط عربستان در آمریکا چون؛ وی‌وُرک، اوبر و تسلا به طور ویژه آسیب پذیر هستند.
,
 
,
جنبش موفقیت آمیز سلب سوخت فسیلی، بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی را وادار کرده تا سرمایه گذاری های خود در صنایعی که تغییرات اقلیمی را تشدید می کند را کنار بگذارند.
,
 
,
اکنون زمان آن است تا شرکت های غربی را مجبور کنیم تا منافع سوخت فسیلی که صندوق ثروت پادشاهی عربستان سعودی در آنها سرمایه گذاری می کند را رها کنند. کسی نمی داند که این لحظه ی سیاسی کنونی چه مدت به طول می انجامد، اما شکاف عمیق میان متحدان پادشاهی سعودی به آرامی قابل مشاهده است و این خبر خوبی برای مبارزان تغییرات آب و هوایی است.
,
 
,
 
,
معصومه میرحسینی
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه