اخبار داغ

گزارشی از زوایای پنهان استانی شدن انتخابات مجلس؛

تصمیم‌گیری مرکز برای سایر شهرستان‌های یک استان/ فرضیه‌ای برای ترکیب مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس دهم!

تصمیم‌گیری مرکز برای سایر شهرستان‌های یک استان/ فرضیه‌ای برای ترکیب مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس دهم!
استانی شدن انتخابات مجلس باعث می‌شود مرکز استان برای سایر شهرستان‌ها و اهالی شهرستانی برای شهرستانی دیگر تصمیم بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجوز استانی شدن انتخابات را صادر کرده است و طی روزهای آتی نمایندگان ملت جهت بررسی آن به مباحثه خواهند نشست. این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد، منتقدان می‌گویند ارتباطات مردمی با تصویب طرح فوق کاهش می‌یابد و نماینده‌ای بر سر کار می‌آید که هیچ شناختی از ظرفیت‌های سایر مناطق استان ندارد، حامیان طرح نیز بر نمود چهره‌ی ملی نمایندگان و تاثیرگذاری احزاب در انتخابات تاکید دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با این حال طرح استانی شدن انتخابات علی‌رغم تمام مزایایی که دارد، اشکالاتی را نیز با خود همراه ساخته است که تاکنون نمایندگان موافق برای رفع آن راهکاری ارائه نداده‌اند. زمانی که استانی شدن انتخابات مطرح شد کارشناسان اجرای این طرح را مساوی با کاهش میزان مشارکت به‌ویژه در شهرستان‌های کوچک معنا کردند و موافقان طرح برای آنکه این بهانه را از منتقدان بگیرند آن را به اخذ رأی دو مرحله‌ای تغییر دادند.

,

به‌عبارت ساده‌تر چنانچه طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد، ابتدا کاندیداهای شهرستان‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نامزدهایی که توانسته‌اند 10 درصد آراء آن منطقه را کسب نمایند با سایر کاندیداها در سطح استانی وارد رقابت می‌شوند تا آراء لازم برای تصاحب یکی از 19 کرسی را به دست آورند.

,

با این مقدمه فرض می‌کنیم انتخاباتِ مجلس دهم نیز در سال 95 به صورت استانی برگزار شده است، نتیجه‌ی چنین انتخاباتی چه بود و آیا نمایندگان فعلی می‌توانستند طول هفته در ساختمان بهارستان حضور یابند؟

,

مسعود پزشکیان سرلیست اصلاح‌طلبان تبریز در انتخابات مجلس دهم موفق به کسب 261 هزار رأی شد و محمدرضا اسلامی چهره‌ی ناشناخته‌ی اصلاح‌طلب برای مردم، به‌سبب حضور در لیست امید بیش از 84 هزار رأی از آنِ خود کرد.

,

, ,

در این سوی ماجرا احمدعلیرضا بیگی چهره‌ی شناخته‌ شده اصولگرا و عضو لیست خدمت و تجربه توانست 235 هزار رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نصیب خود نماید و معصومه راشدی دیگر عضو این لیست که از لحاظ شهرت وضعیت مشابهی با اسلامی‌ِ اصلاح‌طلب داشت، تنها 32 هزار رأی کسب کرد.

,

فی‌الواقعِ 84 هزار نفر از اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به لیست رأی داده بودند و در این مقوله با اصولگرایان 52 هزار تفاوت رأی داشتند، اما آیا در شهرستان‌ها نیز چنین رویه‌ای را شاهد بودیم؟

,

کاندیداهای مورد حمایت لیست امید در شهرستان‌ها میانه، مرند، جلفا، مراغه، عجب‌شیر، سراب، کلیبر، هوراند، خداآفرین، شبستر، صوفیان، ملکان، ورزقان و هشترود حائز اکثریت آراء نشدند در دور دوم انتخابات اصلاح‌طلبان مجبوراً از چهره‌هایی همچون آقاپور که در شبستر بیشترین رأی را داشت حمایت کردند.

,

فضای انتخابات در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی نشان می‌داد آنان زیاد در گرو لیست‌ها نمانده‌اند و انتخاب چهره‌های شناخته شده‌ی بومی را که مورد تایید طوایف است به تاییدیه‌ی جناح‌های سیاسی ترجیح می‌دهند. در این راستا نیز در شهرستان‌های بناب، مرند، جلفا، مراغه، عجب‌شیر، ورزقان، کلیبر، هوراند کاندیداهای عضو لیست خدمت و تجربه به کرسی نمایندگی دست یافتند و در شهرستان‌های هشترود، چاراویماق، میانه و ملکان چهره‌های مستقل که نامشان در هیچ لیستی نبود نماینده شدند.

,

با این اوصاف اگر انتخابات استانی می‌شد آیا روند موجود به دست می‌آمد و نمایندگانی که مردم هر حوزه انتخابیه ترجیح می‌دهند روی کار می‌آمدند؟ در واقع با تصویب این طرح چه اصلاح‌طلبان در مرکزیت هر استان حائز رأی اکثریت باشند و چه اصولگرایان بیشترین رأی را به خود اختصاص دهند، خواسته‌ی مردم تبریز بر خواسته‌ی مردم شهرستان‌های کوچک غلبه خواهد کرد و آنان که در تبریز به لیست رأی می‌دهند نام 19 کاندیدای مورد حمایت یک جریان را در برگه‌ی رأی خواهند نوشت.

,

با این شرایط هیچ بعید نیست کاندیدای زاده‌ی یک شهرستان به کرسی نمایندگی برسد که مردم همان منطقه با او مخالف‌اند و یا حتی برخی شهرستان‌ها در مظلومیت باقی بمانند و چهره‌هایی به کرسی نمایندگی برسند که اکثراً زاده‌ی تبریز هستند و از مشکلات و ظرفیت‌های سایر مناطق استان بی‌خبرند.

,

با همه‌ی این تفاسیر باید دید از منظر کارشناسان، استانی شدن انتخابات تا چه میزان احزاب را در برابر ملت پاسخگو می‌کند و کارکرد نمایندگان را افزایش می‌دهد؟ آیا نمایندگان فعلی استان تهران که از یک لیست به مجلس راه یافته‌اند عملکرد قابل قبولی را از خود برجای گذاشته‌اند و جریان اصلاحات در برابر کارنامه‌شان پاسخگو است؟

,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه