اخبار داغ

افغانی‌ها ایران را لاجوردی دور زدند؛

بندر ترکمن، باکو و تفلیس جای مشهد، تهران و آذربایجان را گرفتند/ چرا کابل در اتصال به اروپا مسیر ایران را نادیده گرفت؟

بندر ترکمن، باکو و تفلیس جای مشهد، تهران و آذربایجان را گرفتند/ چرا کابل در اتصال به اروپا مسیر ایران را نادیده گرفت؟
ایران که سال‌ها درد و رنج ناشی از تروریسم را در خاک همسایه شرقی خود تحمل کرده است، امروز باید از جریان اقتصادی آن بهره مند می‌شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روزهای گذشته اخباری از دور زدن ایران توسط افغانستان به‌‌وسیله طرحی به نام "راه لاجورد" شنیده شد. در این طرح افغانستان از طریق زمینی به بندر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان می‌رسد و پس از عبور از کوچک‌ترین عرض دریای خزر به باکو می‌رود و از مسیر شهر باکو در آذربایجان به منطقه تفلیس گرجستان از آنجا به طرف قارص درترکیه می‌‌رسد تا به استانبول و دروازه اروپا راه یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

دولت افغانستان در حالی این مسیر را کوتاه‌ترین، مطمئن‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افغانستان توصیف کرده‌اند که نگاه به خط ترانزیتی راه لاجورد، حکایت از این دارد که افغانستان بنا به دلایلی سعی کرده است تا ایران را دور بزند و با انتخاب ترکمنستان به جای ایران،حتی مجبور شود تا بخشی از مسیر را هم به‌صورت آبی طی کند.

,

این که به چه دلایلی افغانستان راه سخت‌تر را برای رسیدن به اروپا انتخاب کرده است شاید سخت نباشد. غربی‌ها به شدت از افتتاح این طرح ابراز خوشنودی کرده و می‌کنند چرا که در حقیقت راه لاجورد، راهی برای انزوای ایران در منطقه می‌باشد.

,

جمهوری اسلامی ایران باید خود را به یک مهره ارزشمند در منطقه تبدیل می‌کرد که در واقع چهارراهی برای اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب باشد. برای ایفای نقش ایران به‌عنوان یک چهارراه نمی‌توانیم از نقش کشورهای منطقه غافل باشیم. ایران در طول شش سال گذشته همواره نگاه به غرب داشته و از قدرت کشورهای همسایه غافل مانده است.

,

اگر ما در طول سال‌های گذشته به جای تکیه بر ارتباط با غربی‌ها، سعی می‌کردیم تا دیگر اقتصادهای جهان را به خودمان گره بزنیم و منافع مشترک با کشورهای جهان ایجاد کنیم، شاید دیگر امروز توسط افغانستان دور نمی‌خوردیم. اگر قرار باشد در معادلات منطقه‌ای افغانستان، نقش ایران در نظر گرفته نشود، طبیعتا نباید بهره‌ای از مرزهای امن ایجاد شده در بین دو کشور توسط مرزبانان ایرانی، برای افغانستان فراهم گردد.

,

سال‌ها قبل ایران در معامله‌ی قرن یعنی خط لوله باکو تفلیس جیهان در انزوا قرار گرفت در حالی که اگر شاهرگ انتقال انرژی جمهوری آذربایجان از داخل خاک ایران عبور می‌کرد، امروز بسیاری از مشکلات پیش پا افتاده‌ی سیاسی بین ایران و جمهوری آذربایجان نیز برای همیشه حذف شده بود.

,

جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها درد و رنج ناشی از تروریسم را در خاک همسایه شرقی خود تحمل کرده است، امروز باید از جریان اقتصادی آن بهره‌مند می‌شد در حالیکه به دلیل تکیه سیاست خارجی ما به غربی‌ها، این بهره مندی از ایران گرفته شده است.

,

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان در باره‌ی دلایل حذف ایران از راه لاجورد می‌گوید: "سیاست افغانستان برای متنوع سازی راه‌های ارتباطی خود با دنیا، نفوذ آمریکا برای حذف ایران از معادلات منطقه و انفعال وزارت خارجه ایران در ارائه تضمین‌های لازم به کابل باعث شد تا اتصال افغانستان به اروپا بدون عبور از ایران صورت بگیرد."

,

در واقع می‌توان گفت انفعال وزارت خارجه ایران در منطقه باعث شد تا افغانستان، متنوع سازی راه‌های ارتباطی با دنیا و فشار آمریکا را برای حذف ایران بهانه کند و به نقش پررنگ خاک جمهوری اسلامی ایران در اتصال افغانستان به اروپا، بی‌توجه باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه