اخبار داغ

مخدر‌هایی که سر از عطاری‌ها درآوردند؛

دارالشفاهای تقلبی؛ پاتوق‌های توزیع مواد مخدر /تجارت مرگ در عطاری‌ها

دارالشفاهای تقلبی؛ پاتوق‌های توزیع مواد مخدر /تجارت مرگ در عطاری‌ها
برخی از عطاری‌های کرمانشاه با تجرات مواد مخدر و روانگردان پشت نقاب طبابت، این دارالشفاهای تقلبی را به پاتوق توزیع مواد مخدر تبدیل کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، تا همین چند دهه پیش که این همه دکتر و متخصص نبود؛ یک محله بود و یک تیمچه و یک عطارباشی که درمان تمام دردها را در آن دکان خوش بو و رنگش داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

هر کسی هر مریضی دچارش می‌شد اولین جایی که سر می‌زد همین دکان عطارباشی بود؛ صاحبان عطاری‌های قدیم عمدتا باتجربه و اهل کتاب بودند و مطالعات تجربی و کتابی زیادی در علم طب داشتند تا جایی که به حکیم‌باشی نیز معروف می‌شدند.

,

حالا امروز عطاری‌ها در گذر زمان رنگ عوض کردند و در لابه‌لای عرقیجات و گیاهان دارویی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آنها پیدا می‌شود؛ تعدادشان هم که روز به روز زیاد و زیادتر می‌شود و تقریبا بر سر هر کوی و برزنی نشانی از یک عطاری می‌توانید ببینید!

,

ا

, ا,

 

,

مخدرهایی با نازل‌ترین قیمت در اختیار جوانان زیر لوای عطاری

, مخدرهایی با نازل‌ترین قیمت در اختیار جوانان زیر لوای عطاری,

برخی از این «دواخانه‌های دیروز» امروز به دارالشفاهای تقلبی و پاتوق‌های  تبدیل شده‌اند و انواع مواد مخدر همچون نقل و نبات را در اختیار جوانان قرار می‌دهند.

,

سری به یکی از این عطاری‌ها به عنوان مشتری زدیم تا ببینیم چه خبر است؛ فروشنده یا همان عطارباشی تنها یک قلم از این مخدرها یعنی متادون، شربتی که برای ترک عتیاد استفاده می‌شود با قیمت بسیار نازلی در اختیارمان قرار داد!

,

حالا بماند که نظارت‌ها بر فعالیت این عطاری‌ها چگونه است که خیلی راحت این مواد را به مشتریان بدون هیچ نگرانی از عقوبت کارشان انجام می‌دهد؛ موضوع اصلی‌تر نشت این مواد به ویژه ترامادل و متادون است.

,

نشت مخدرها از مراکز ترک اعتیاد

,

برای پیگیری این موضوع هم خبرنگار مرصاد به سراغ مراکز تک اعتیاد به عنوان یکی از مراکز اصلی نشت این مواد رفت؛ پس از پرس‌وجوهای فراوان بالاخره مشخص شد که برخی از این مراکز برای دریافت این مواد از بهزیستی به وسیله کارت ملی افراد معتاد اقدام به دریافت سهمیه این مواد کرده و مهمتر از این برخی‌ها با کارت ملی افراد دیگر که معتاد هم نیستند این مخدرها را دریافت کرده و در بازار به این عطاری‌ها و افراد دیگر عرضه می‌کنند!

,

همچنین برخی از معتادان هم به این مراکز مراجعه و اعلام می‌کنند که خواستار ترک اعتیاد هستند و با اخذ سهمیه آنرا در بازار منتشر می‌کنند؛ شاید یکی از دلایل این نشت به نظارت‌های ناکارآمد دستگاه‌های عرضه کننده همچون بهزیستی برگردد و اینکه چرا در یک سیکل معیوب و بدون در نظر گرفتن عواقب آن اقدام به این کار کرده‌اند.

,

ا

, ا,

 

,

60 درصد عطاری‌های کرمانشاه غیرمجازند

, 60 درصد عطاری‌های کرمانشاه غیرمجازند,

دکتر کیومرث رحیمی رییس بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز در مورد نظارت بر عطاری‌ها اظهار داشت: نظارت و بازرسی گسترده ای از عطاری‌ها انجام می‌شود.

,

وی افزود: البته اعطاکنندگان پروانه باید رویکرد جدیدی برای صدور مجوز داشته باشند و مجوز را با اجازه ما صادر کنند تا ما تایید کنیم صلاحیت دارد یا نه؛ الان هر کسی مجوز بخواهد برایش صادر کرده و بعد هزاران مشکل برای مردم ایجاد می‌کنند.

,

رییس بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در بررسی های صورت گرفته 60 درصد عطاری‌ها بدون مجوز بوده‌اند.

,

بیش از نیمی‌ از عطاری‌ها روانگردان و مخدر توزیع می‌کنند

, بیش از نیمی‌ از عطاری‌ها روانگردان و مخدر توزیع می‌کنند,

رحیمی بیان داشت: 60 درصد آنها هم قرص‌های روانگردان و داروهای مخدر توزیع می کنند.

,

رییس بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در طرح پایش تعداد زیادی از آنها را به مراجع قضایی معرفی کردیم، اما هنوز کار زیادی مانده است.

,

وی با بیان اینکه بسیاری از آنها تعطیل و ممنوع‌الفعالیت شده‌اند، گفت: این عطاری‌ها یکی و دوتا نیستند تعدادشان بسیار زیاد است.

,

ا

, ا,

 

,

121 عطاری در کرمانشاه فعالیت دارند /عطاری غیرمجاز نداریم

, 121 عطاری در کرمانشاه فعالیت دارند /عطاری غیرمجاز نداریم,

محمدی، رییس اتحادیه عطاری های کرمانشاه نیز در این خصوص به خبرنگار مرصادنیوز گفت: تقریبا عطاری غیرمجازی به آن صورت نداریم و اکثرا یا پروانه دارند یا در دست اخذ پروانه هستند.

,

وی در مورد نظارت بر این عطاری‌ها نیز بیان داشت: اتحادیه نظارت آن‌چنانی ندارد و تنها وظیفه صدور پروانه و مجوز را دارد.

,

رییس اتحادیه عطاری های کرمانشاه تصریح کرد: نظارت بستگی به تخلف دارد، اگر گرانفروشی باشد به 124 و اگر عرضه مخدر باشد به مسئولان این حوزه و... مربوط است.

,

محمدی در مورد عرضه مواد مخدر در برخی از این عطاری‌ها نیز تصریح کرد: عده ای هستند که این کار را انجام دهد و ما اصلا آنها را عطاری به حساب نمی‌آوریم و به صرف قرار دادن چند شیشه عرقیجات در یک مغازه نمی‌توان آنها را عطاری نامید؛ ما مجوز دادیم اما نگفتیم این کار را بکنند.

,

وی ادامه داد: در کنار این موضوع ما بسیاری از آنها را پروانه دار کردیم؛ آنها که تخلف کردند با آنها برخورد شده و اگر ادامه داشته باشد پروانه هم لغو می‌شود؛ البته تا به حال به آن حد لغو پروانه نرسیده و مقام قضایی باید در صورت تخلف جدی و ادامه دار این حکم را صادر کند.

,

رییس اتحادیه عطاری های کرمانشاه اظهار داشت: عده ای که تخلف داشتند از سیستم خارج شده‌اند؛ برای امتخلفان جریمه زندان و برخوردهای شدیدی دارند و با جدیت برخورد می‌شود.

,

محمدی در مورد آمار تعداد عظاری‌های مجاز و غیرمجاز هم گفت: ما عطاری برای 121 نفر داریم که 103 نفر جواز دارن و بقیه در دست اقدام است.

,

با وجود این همه دستگاه نظارتی کمترین نظارت بر روی این صنف وجود دارد؛ عرضه سهل انواع مواد مخدر در عطاری‌ها از نوعی بی‌اعتنایی به این مقوله دارد که باید دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ورود جدی تری داشته باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه