اخبار داغ

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی:

نبود سند بالادستی خلأ بخش پژوهشی است

نبود سند بالادستی خلأ بخش پژوهشی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت:نبود یک سند بالادستی پژوهش در استان‌ها و در کشور خلأ این بخش است و با تنظیم یک سند بالادستی پژوهش می‌توانیم از هزینه‌هایی که می‌شود به‌خوبی استفاده کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر چالش اصلی کشور و استان را تولید ملی و اقتصاد دانست و گفت: شعار امسال هفته پژوهش با عنوان «پژوهش هدفمند و فناوری ارزشمند در خدمت تولید ملی» این چالش‌های بزرگ را در خود جای‌داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

فرخی ضمن تأکید بر اینکه ساختارهای خوبی داریم و اقدامات خوبی هم انجام‌شده است افزود: در حوزه پژوهش باید بررسی کرد که آیا عملکرد حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها ضعیف بوده است یا ارتباطی که باید حوزه‌های دیگر به وجود بیاورند مشکل دارد؟

,

وی ضمن اشاره به وجود بنیه‌ی قوی علمی در دانشگاه‌ها و جوانان پراستعداد ادامه داد: باوجوداین هنوز هم این علامت سؤال وجود دارد که حوزه پژوهش نتوانسته است نیازهای کشور را برطرف کند و بعد هم این مسئله را به کمبود اعتبارات برمی‌گردانیم اما هیچ‌گاه نمی‌پرسیم که آیا همان هزینه‌ای هم که شده به‌خوبی مورداستفاده قرارگرفته است یا خیر؟

,

فرخی تشریح کرد: ارتباطی که باید به‌صورت ساختار مند و سیستماتیک بین نتایج پژوهش و استفاده در عرصه‌های مختلف برقرار شود موردبررسی قرار گیرد تا ببینیم آیا این اتفاق افتاده است یا خیر؟

,

وی نبود یک سند بالادستی پژوهش در استان‌ها و در کشور را خلأ این بخش دانست و ادامه داد:  مهم‌ترین بحثی که در حال حاضر داریم و قابل نقد و صحبت است شکل‌گیری جریان خاصی در لایه‌های فکری مردم در راستای  سیاه نمایی از وضعیت موجود است.

,

فرخی افزود: در حوزه فعالین اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مدام این صحبت را می‌شنویم که پژوهش‌ها، پژوهش‌های کتابخانه‌ای هستند و به نیاز ما نمی‌آیند و کارایی لازم را ندارند ولی واقعیت غیرازاین است و مشکل ما آنجایی است که این پژوهش‌ها را به کار نگرفتیم.

,

وی بیان کرد: اگر از کسانی که در دستگاه‌های اجرایی بعضاً مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها به وظیفه خودشان عمل نکردند و در حوزه پژوهش و یافته‌های علمی عقب‌اند صحبت‌هایی می‌کنند،  سؤال بشود که از همان چیزی که تابه‌حال تهیه‌شده است چه قدر استفاده‌شده فکر می‌کنم خیلی جواب قانع‌کننده‌ای نداریم.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی ضمن تأکید بر توان علمی بدنه علمی کشور و دانشگاه‌های استان عنوان کرد: علی‌رغم تمام این توان اما یک جریان سیاه نمایی که در حال حرکت به سمت فرهنگ عمومی شدن است مدام از آمدن به سمت دانشگاه بازمی‌دارد.

,

وی ضمن بیان اینکه باید به‌عنوان کسانی که در حوزه اجرایی کار می‌کنیم این الزام برایمان به وجود بیاید که از این یافته‌ها استفاده و بهره‌گیری کنیم تصریح کرد: چند دستگاه اجرایی آمده‌اند تا سفارش یک پژوهش و پایان‌نامه را به دانشگاه بدهند؟

,

فرخی ارتباط سامانمند و ساختار مند بین حوزه‌های اجرا و دانشگاه را نیاز امروز دانست و تشریح کرد: وجود مراکز علمی قوی و دستگاه‌های نیازمند فرصت مناسبی است برای برقراری ارتباط بین این دو اما در واقعیت باوجوداینکه ثمرات خوب بعضی از این ارتباطات را دیده‌ایم امروز ارتباط زیادی با یکدیگر نداریم.

,

وی ضمن تأکید بر اینکه نباید به سمتی حرکت کنیم که با انتقادات بدون تفکر باعث دل سردی پژوهشگران شویم عنوان کرد: با تنظیم یک سند بالادستی پژوهش می‌توانیم از همین هزینه‌هایی که می‌شود به‌خوبی استفاده کنیم.

,

فرخی خاطرنشان کرد: در کنار کار و تلاش به یک نگاه سیستمی و یک نگاه ساختار مند نیاز داریم که می تواند ما را به سر منزل مقصود برساند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه