اخبار داغ

«وحدت حوزه و دانشگاه»؛ محصول ناب انقلاب

«وحدت حوزه و دانشگاه»؛ محصول ناب انقلاب
وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان مانعی برای تسلط تفکر سکولار بر مجامع علمی محصول ناب انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرصاد ، «وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابه‏پای علم و دین ...»؛ شاید بهترین تعبیر از وحدت حوزه و دانشگاه همین تعریف زیبای مقام معظم رهبری باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

این ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را معمار کبیر انقلاب به خوبی تشخیص دادند که 27 آذر را به این عنوان نامگذاری کردند؛ حوزه و دانشگاه دو کانون تعلیم و تعلم هستند که باید از لحاظ اخلاق و سازماندهی حاکم بر آنها و همچنین محتوا به هم نزدیک شوند.

,

تاکید امام راحل بر اینکه دانشگاه باید انسان‌ساز باشد هم موید این موضوع است؛ انسان‌ساز بودن مکانی که صرفا به جنبه مادی زندگی انسان کار دارد بدون این ارتباط مفید با حوزه که با علوم معنوی مرتبط است امکان‌پذیر نیست.

,

از دیدگاه معمار کبیر انقلاب حوزه و دانشگاه مغز متفکر  جامعه به شمار می‌آیند که جامعه را به سوی اقتصاد، علم و مدیریت اسلامی هدایت کرده و قانون اسلامی را به صورت مدون و سیستماتیک در اختیار مسئولان قرار می‌دهند.

,

وحدت حوزه و دانشگاه مانع از تسلط تفکر سکولار بر مجامع علمی

, وحدت حوزه و دانشگاه مانع از تسلط تفکر سکولار بر مجامع علمی,

حجت الاسلام احمدی، رییس دانشگاه علوم قرآنی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: حوزه و دانشگاه دو مرکز مهم علمی کشور هستند که تقویت متخصصان و عالمان و دانشمندان در رشته های گوناگون بر عهده این دو نهاد است.

,

وی افزود: حوزه جنبه تربیت نیروهای علوم دینی برای رشد معنوی جامعه با تربیت نیروی سالم و صالح بر عهده دارد و دانشگاه نیز تربیت نیروهای متخصص فنی صنعتی را عهده دار است که اگر این نیروهای تربیت شده سالم باشند و بر اساس اخلاق اسلامی تربیت شده باشند وظایف محوله را به نحو احسن انجام می دهد.

,

رییس دانشگاه علوم قرآنی کرمانشاه گفت: در صورتی که تربیت نیروها به درستی انجام خواهد شد دیگر در زمینه اقتصادی و اجتماعی مشکلی وجود نخواهد داشت، زیرا ۹۰ درصد مشکلات موجود در عرصه اقتصادی و اجتماعی به دلیل مسائلی است که اساس آن ضعف تقوا و اعتقادی افراد است.

,

حجت‌الاسلام احمدی افزود: در صورتی که افراد ضعف تقوا و اعتقادات داشته باشند به سمت منکرات روی می‌آورند و در صورتی که اگر اهل تقوا باشد و قیامت اعتقاد داشته باشند وظایف محوله خود را به خوبی انجام خواهند داد.

,

وی بیان داشت: این افراد خداوند را ناظر بر اعمال خود نمی دانند این در حالی است که امام راحل فرمودند عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنیم و توصیه به رعایت تقوا می کردند بسیاری از مشکلات امروزی به دلیل ضعف تقوا و نه بر اساس جاهلیت یا نبود امکانات یا کم هوشی مردم است.

,

این استاد حوزه ادامه داد: مشکل ما خراب کاری کردن بر اساس ضعف دین و اعتقادات است که این وظیفه بر عهده حوزه است که اگر تقویت شود و دانشگاه‌ها با آن همکاری کنند در حوزه علوم انسانی نیروهای صنم صالحی تربیت خواهد شد.

,

ا

, ا,

 

,

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم چشممان به بیگانگان نباشد، از علوم ترجمه شده انسانی غرب نباید کپی برداری کنیم زیرا مبنای فکری آنان را سکولار اومانیست و تفکر مادی گرایی تشکیل می دهد که با دین و فرهنگ ما سازگار نبوده و این نسخه جوابگوی ما نیست، چون اعتقادات و باورهای ما با آن متفاوت است.

,

به گفته وی، باید علوم انسانی با فرهنگ اسلامی و به فرموده مقام معظم رهبری از قرآن استخراج شود این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه مبنای این آموزش ها تفکرات سکولار غربی هاست.

,

این استاد حوزه خواستار همفکری، همگرایی، هم‌افزایی حوزه و دانشگاه شد و گفت: باید این همکاری در زمینه‌های مادی و معنوی پیش برده شود زیرا قانون اساسی بر مبنای دین اسلام نوشته شده است بنابراین باید همه امورات زندگی ما نیز بر مبنای دین پیش برود.

,

حجت‌الاسلام احمدی گفت: اسلام تنها به بعد دنیا یا آخرت به تنهایی توجه نمی‌کند، بلکه انسان را موجود دو بعدی می‌بیند بنابراین همکاری دوهمکاری دو نهاد حوزه و دانشگاه الزامی است؛ نسخه هایی که مبنای آن تصمیمات غربی است و بر اساس آن سند ۲۰۳۰، اف ای تی اف و برجام دو و سه که امضا می شود به این دلیل است که هنوز حوزه و دانشگاه نتوانستند نسخه داخلی و مناسبی را تجویز کنند.

,

وی بیان داشت: همچنین در بحث پولشویی و مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بیشترین ضربه را از تروریسم از بعد از انقلاب خورده اما تعریف ما و غربی‌ها از تروریسم متفاوت است همچنین در بحث پولشویی نیز تعریف ما از پولشویی متفاوت است زیرا از نظر اسلام ربا عملی نامشروع است در حالی که غربی‌ها ربا را نامشروع نمی داند.

,

رییس دانشگاه علوم قرآنی کرمانشاه افزود: اگر می‌خواهیم بیگانگان بر ما مسلط نشوند باید حوزه و دانشگاه با همدیگر همکاری داشته باشند و همگرایی فکری داشته باشد زیرا اگر انسان شناسی حوزه و تربیت نیروهای متخصص دانشگاه در کنار هم قرار گیرد وضعیت کشور بسیار بهتر از الان خواهد شد.

,

حجت الاسلام احمدی ضرورت همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه را الزامی دانست و گفت: نباید هر یک از این دو نهاد دیگری را کنار بگذارد زیرا در این صورت علاوه بر متضرر شدن این دو در نهایت نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام ضربه خواهد دید.

,

ا

, ا,

 

,

 وحدت حوزه و دانشگاه یک خیزش بزرگ بود / لزوم انجام‌ پژوهش‌های مشترک

,  وحدت حوزه و دانشگاه یک خیزش بزرگ بود / لزوم انجام‌ پژوهش‌های مشترک,

دکتر محمدنبی احمدی از اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز روز وحدت حوزه و دانشگاه را یک خیزش بزرگ دانست که نباید از آن غفلت کرد.

,

وی افزود: حوزه و دانشگاه به مثابه پرنده ای است که می‌خواهد تعالی پیدا کند زیرا آنچه که مورد نیاز دنیای مادی ما نظیر ساخت صنایع، هواپیما، کشتی، زیردریایی، شرکت ها و کارخانجات تولید کننده و مایحتاج ضروری است به دانشگاه مربوط می شود، اما در کنار آن توجه به مباحث روانشناختی انسان و جهان بینی در حوزه مطرح می‌شود که باید به آن توجه شود بنابر این حوزه و دانشگاه باید دست به دست هم دهند تا جامعه بشریت اعتلا یابد.

,

این استاد دانشگاه معتقد است آنگونه که شهید مفتح وحدت حوزه و دانشگاه را دنبال می‌کرد و بر روی آن جان خود را فدا کرد ما نتوانستیم وحدت این دو نهاد را محقق کنیم و این غفلت بسیار بزرگی است.

,

احمدی افزود: تنها معنای واقعی وحدت حوزه و دانشگاه برگزاری نشست آن هم در این روز به صورت نمادین نیست، بلکه باید این دو نهاد به سوی اهداف و کارهای مشترک با هم روی آورند.

,

به گفته وی، حوزه و دانشگاه باید در پژوهش‌ها از نظرات یکدیگر استفاده کنند و نباید تنها به یکی از جنبه‌های مادی و معرفتی توجه شود این به معنای وحدت حوزه و دانشگاه نیست بلکه باید همدیگر را قبول داشته باشند و به یکدیگر نگاه از بالا به پایین نداشته باشند.

,

به گفته دکتر احمدی، همایش‌هایی که حوزه یا دانشگاه برگزار می‌کند باید اعلام عمومی شود و نه اینکه تنها از چند تن از روحانیونی که در دانشگاه عضو هیت علمی هستند استفاده شود بلکه اعلام شود و حوزوی ها نیز بتوانند با دیدی کارشناسانه در همایش حضور یابند.

,

وی افزود: همچنین باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی های مشترکی نیز میان این دو نهاد برگزار شود؛ درصورتی که عملاً به وحدت حوزه و دانشگاه توجه شود مشکلی ایجاد نمی شود.

,

هر دو مجموعه باید دانش‌آموختگان خود را در راستای رسیدن به مقام قرب الهی، حیات طیبه و زندگی معنویت محور هدایت کنند؛ اگر خروجی دانشگاه بدین شکل باشد توانسته‌ایم که در تحقق "وحدت حوزه و دانشگاه" موفق باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه