اخبار داغ

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی:

زیارت حضرت معصومه(س) و عارف به حق ایشان بودن تضمین کننده بهشت است

زیارت حضرت معصومه(س) و عارف به حق ایشان بودن تضمین کننده بهشت است
حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی گفت: امام رضا (ع) به سعد قمی فرمود، هر کس قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) را زیارت کند در حالی که عارف به مقام و به حق او باشد وارد بهشت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به زندگی حضرت معصومه (س) گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) در سال  ۱۷۳ ه ق متولد ودر دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ ه ق در سن بیست وهشت سالگی رحلت فرمودند؛ امام موسی کاظم (ع) با توجه به تاکیدات آموزه های اسلامی بر انتخاب اسم شایسته فرزندان که برای پسران محمد و علی و برای دختران فاطمه عنوان شده نام چهار دختر خود را فاطمه گذاشتند که فاطمه کبری نام حضرت فاطمه معصومه (س) است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با اشاره به رابطه خونی حضرت معصومه با امام رضا (ع) افزود: نکته قابل تامل در ارتباط خونی امام رضا (ع) با حضرت فاطمه معصومه آن است که هر دو از یک پدر و مادر بوده اند، یا به تعبیر امروزی خواهر و برادر تنی و هر دو فرزندان نجمه خاتون و موسی بن جعفر (ع) بوده اند، در حالی که سایر خواهران و برادران از نجمه خاتون نبوده اند.
,
 
,
کارشناس دینی با اشاره به ویژگی های علمی و دینی حضرت معصومه(س) اظهار داشت: حضرت معصومه سلام الله علیها به واسطه نقل احادیثی از امام موسی بن جعفر و امام رضا (ع) در زمان خود بانوی محدثه‌ای به شمار می روند که بسیاری از محدثین در نقل حدیث و روایت به ایشان استناد داشته اند. در روایات اسلامی آمده زمانی که امام موسی کاظم (ع) وامام رضا (ع) در منزل نبودند، یا هنگامی که امام موسی کاظم (ع) در زندان به سر می برند حضرت معصومه (س) پاسخ سوالات مراجعین به امام کاظم (ع) را به صورت کتبی یا شفاهی می دادند. امام کاظم (ع) در برابر این موضوع همانگونه که پیامبر اسلام خطاب به حضرت زهرا (س) فرمودند: پدر به فدایت ایشان نیز همین جمله معروف را به حضرت فاطمه معصومه در پاسخگویی صحیحی که از آشنایی با آموزه ها و احکام اسلامی به مراجعین داشتند دادند.
,
 
,
 حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی استاد حوزه و کارشناس دینی با تشریح ویژگی های زیارتنامه حضرت معصومه (س) گفت: زیارتنامه حضرت معصومه (س) از سوی امام رضا (ع) بیان شده که علامه مجلسی نیز بر این روایت تاکید داشته است؛ حتی  زیارتنامه حضرت زینب(س) نیز اقتباس شده از زیارتنامه حضرت معصومه (س) است؛ مولا حیدر خوانساری نیز در تالیفات خود به دو لقب بسیار قابل توجه حضرت معصومه (س) اشاره کرده اند که همانند القاب حضرت زهرا (س) است، صدیقه  سیده النساء العالمین که بیانگر عظمت وجودی آن خانم می باشد.
,
 
,
وی در خصوص چرایی هجرت خانم از مدینه به مرو، گفت: سال ۲۰۰ هجری قمری که امام رضا (ع) از طرف مامون از مدینه منوره به مرو یا مشهد امروزی دعوت و مجبور به اقامت اجباری در آنجا شد، حضرت معصومه(س) یک سال بعد از فراغ  برادر دلتنگ بود روزی خبر این دلتنگی به امام رضا (ع) رسید، لذا امام رضا (ع) نامه ای خطاب به خواهر گرامی به سوی مدینه ارسال نمود و به غلامش امر کرد تا درهیچ منزلی توقف نکند تا در کوتاه ترین زمان نامه به دست حضرت معصومه(س) برسد.
,
 
,
  حجت الاسلام مظفری میانجی اظهار داشت:حضرت معصومه (س) بعد ازدریافت نامه امام رضا (ع) به همراه پنج تن از برادران و بزرگ زادگان و غلامان و کنیزان راهی مرو می شدند، هنگام رسیدن به ساوه افرادی به دستور مامون راه را بر این کاروان بسته و افراد به ناچار با آنها درگیر می شوند و متاسفانه همه برادران و اکثر مردان کاروان به شهادت می رسند؛ برخی اقوال بر آن است که حضرت معصومه (س) نیز در این نبرد زخمی برداشته و از شدت تالمات و تاثرات آن حادثه مریض شدند، برخی اقوال نیز بر مسموم کردن حضرت معصومه (س) تاکید دارند که ایشان به سختی بیمار شده و خواستار حرکت به سمت قم می شوند.
,
 
,
حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی درخصوص چگونگی ورود آن حضرت به شهر قم گفت: روز ۲۳ ربیع الاول ۲۰۱ کجاوه حضرت فاطمه معصومه (س) در میان استقبال پر شور مردم شریف قم وارد آن سرزمین شد و موسی بن  خزرج  زمام ناقه حضرت را به دست داشت و عده ای  سواره و پیاده ایشان را همراهی کردند؛ حضرت معصومه (س) هفده روز میهمان موسی بن خزرج بودند که در نهایت  قبل از اینکه دیدگان مبارکشان با دیدار امام رضا (ع) روشن شود در دیار غربت در میان اندوه فراوان جان به جان آفرین تسلیم نمودند.
,
 
,
وی در تشریح محبت بین امام رضا و حضرت معصومه(س) بیان داشت: براساس روایات تاریخی محبت و مودت بین امام حسین و حضرت زینب(س) به نوعی در میان امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) وجود داشته که تاریخ نظیر آن را کمتر به خود دیده است؛ حضرت فاطمه معصومه (س) از آنچنان جایگاه رفیعی برخوردارند که امام صادق (ع) درباره ایشان  قبل از تولدشان گفته است:به زودی در قم زنی از اولاد من دفن می شود که نام او فاطمه است هر کس او را زیارت کند بهشت براو واجب می شد.
,
 
,
کارشناس دینی با تشریح روایات زیارتی مخصوص حضرت معصومه (س) از زبان معصومین (ع) تصریح نمود: امام رضا (ع) نیز به سعد قمی فرمود: ای سعد ما را قبری پیش شماست سعد می گوید عرض کردم جانم فدای شما منظورتان قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟ امام  فرمود: آری؛ هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به مقام و به حق او باشد وارد بهشت می شود؛ همچنین از امام رضا (ع) روایت شده هر کس حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند همانند کسی است که من را زیارت کرده و امام جواد (ع)نیز بر این موضوع تاکید کرده که هر کس قبر عمه ام را زیارت کند بهشت از آن اوست.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه