اخبار داغ

قیمت‌های نجومی و مردمی که با سفره‌هایی پُر از «هیچ» به گرمای یلدا دل سپرده‌اند

قیمت‌های نجومی و مردمی که با سفره‌هایی پُر از «هیچ» به گرمای یلدا دل سپرده‌اند
گرانی بر سر سفره شب یلدای لرستانی‌ها سایه افکنده و یلدای امسالشان را با «هیچ» سپری می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، آخرین روزهای ماه آذر در حال ورق خوردن است و چندساعتی بیشتر به شب یلدا نمانده است؛ «یلدا» این سنت باستانی همه را گرد آتش گرم دوستی می‌نشاند و خاطرات روزهای دور را به یاد می‌آورد، روزهایی که سرمشق خوبی‌ها بوده و یلدا بهانه‌ای زیباست برای گشودن و گرد زدایی صندوقچه خاطرات و لحظات ناب باهم بودن.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

پایان هفته جاری با پایان فصل پاییز و آغاز فصل زمستان همراه است و ایرانیان از دیرباز این شب پایان و آغاز دو فصل را گرد هم می‌آیند و محفلی خودمانی بر پا می‌کنند و بلندترین شب سال را در آغوش پُر مهر بزرگ‌ترها جشن می‌گیرند و به حفظ سنت‌ها می‌پردازند تا این آیین باستانی برای نسل‌های آینده نیز به یادگار بماند.

,

 

,

اما چاشنی تند گرانی یلدای امسال را متفاوت کرده است، خریدهای شب یلدا تنها به تماشای ویترین و دیدن قیمت‌های نجومی ختم می‌شود و قیمت‌های باورنکردنی شیرینی یلدا را به کام مردم تلخ کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

چاشنی تند گرانی بازار شب یلدا

, چاشنی تند گرانی بازار شب یلدا, چاشنی تند گرانی بازار شب یلدا,

 

,

گرانی آن‌قدر رخنه کرده که با یک گشت‌وگذار کوتاه در بازار، رکود و کسادی خریدهای شب یلدا خودنمایی می‌کند و این افزایش چند برابری قیمت‌ها حکایت از پهن شدن سفره‌هایی بدون آجیل و تنقلات دارد و امسال خبری از گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی در کنار سفره‌های پررنگ و لعاب و بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی نیست.

,

 

,

قیمت‌های عجیب اقلام ما را بر آن داشت تا با حضور در بازار از حال و هوای این روزها مطلع شویم، بازار امسال شب یلدا با سال‌های گذشته متفاوت است، از شور و اشتیاق مردم کاسته شده و شلوغی بازار سال‌های گذشته به چشم نمی‌خورد، شیوه خریدها نیز متفاوت‌تر است به‌نحوی‌که مغازه‌های آجیل‌فروشی بدون مشتری مانده و مردم تنها از پشت ویترین نظاره‌گر اقلام و قیمت‌ها هستند و پس از لحظاتی مکس مکان را ترک می‌کنند گویا کسی جرات ورود به مغازه را ندارد.

,

 

,

 

, ,

 

,

ویترین‌هایی برای تماشا

, ویترین‌هایی برای تماشا, ویترین‌هایی برای تماشا,

 

,

با یکی از فروشندگان به گفت‌وگو پرداختیم تا از وضعیت بازار و خرید روزهای منتهی به یلدا بیشتر بدانیم، هنوز سؤال نپرسیده می‌گوید فروش نداریم و بدون درآمد مانده‌ایم، از لحن بیانش معلوم است اوضاع بر وفق مراد نیست و او نیز از این گرانی‌ها شاکی است.

,

 

,

وی می‌گوید فروش امسال بسیار کم شده حتی به نصف فروشی که سال گذشته داشته‌ایم نمی‌رسد، اگر سال گذشته فردی دو کیلو خرید داشته است امسال به نیم یا ربع کیلو رسیده است.

,

 

,

این فروشنده خود نیز از گرانی‌ها شاکی است و گفت: امسال آجیل شب یلدا بیشتر از سه برابر گران‌تر شده است، پسته 140 هزار تومان گران‌تر شده است و این گرانی به ضرر ما است.

,

 

,

, ,

 

,

عدم توان خرید مردم

, عدم توان خرید مردم, عدم توان خرید مردم,

 

,

وی بیان کرد: اگر قیمت اجناس ارزان‌تر باشد مردم بیشتر خرید می‌کنند و کیلویی می‌خرند ولی الآن برخی افراد در حد ربع کیلو و 10 هزار تومان خرید می‌کنند، ما نیز قدرت خریدمان کاهش‌یافته و اجناس خیلی کمی در مغازه‌ داریم، سایر مواد غذایی ازجمله گوشت و مرغ نیز به حدی گران شده که مردم توان خرید ندارند.

,

 

,

دقایقی که در مغازه آجیل‌فروشی بودیم آنچه به چشم می‌خورد نگاه‌های مردم از پشت شیشه به آجیل و تنقلات بود و از هر پنج نفر یک نفر وارد مغازه می‌شد و کسی بالای نیم کیلو خرید نمی‌کرد.

,

 

,

به مغازه آجیل‌فروشی دیگر رفتیم، فروشنده به حدی عصبانی بود که جرات سؤال پرسیدن نداشتم، چند لحظه قیمت اجناس مغازه را نگاه کردم در این حین فروشنده لب به سخن گشود و گفت بیچاره شدیم از بس فحش شنیدیم انگار گرانی به دست ما بوده، ما خود از این وضعیت ناراضی هستیم.

,

 

,

از اوضاع بازار و خرید مردم پرسیدم که گفت افتضاح است، اصلاً مشتری نداریم و اگر در طول روز چند مشتری داشته باشیم خیلی کم خرید می‌کنند و برخی مردم فکر می‌کنند قیمت اجناس را ما گران کرده‌ایم و هرروز جنگ اعصاب داریم.

,

 

,

, ,

 

,

دردهایی که دوا نمی‌شود

, دردهایی که دوا نمی‌شود, دردهایی که دوا نمی‌شود,

 

,

پس از چرخی در بازار برای جویا شدن قیمت میوه به نزد میوه‌فروشانی می‌روم که از بی‌مشتری بودن چرخ‌های پُر از میوه خود را رها کرده و در گوشه‌ای ایستاده بودند، با دیدن دوربین عکاسی متوجه شدند خبرنگارم و چند لحظه‌ای طول نکشید که همه به دورم حلقه زدند و همهمه‌شان بلند شد، هرکسی از مشکلات خود می‌گفت و انگار فقط می‌خواستند بابیان دردهایشان خودی خالی کنند وگرنه می‌دانستند صدا به صدا نمی‌رسد و بابیان مشکلاتشان دردی دوا نمی‌شود.

,

 

,

از آنان خواستم به‌نوبت صحبت کنند، به‌یک‌باره ساکت شدند و به یکی از دوستانشان که انگار مشکلات بیشتر و زندگی سخت‌تری داشت گفتند سخن بگوید، قبل از هر چیز با دست به اطراف خود اشاره کرد و گفت: خودتان ببینید آیا این بازار است؟! تا یک ساعت دیگر اینجا باشی می‌بینی که خبر از مشتری نیست.

,

 

,

وی بیان کرد: درآمد ما روزی 15 تا 30 هزار تومان است که با این اوضاع گرانی این درآمد جوابگوی یک زندگی نیست، مستأجرم و چهار ماه است کرایه منزل نداده‌ام، دو فرزند دارم که حتی توان تهیه یک بسته مای بی‌بی برای بچه‌ام ندارم؛ سه ماهی می‌شود که پول آب پرداخت نکرده‌ام و هر بار جریمه به آن اضافه می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

خرید یک عدد میوه

, خرید یک عدد میوه, خرید یک عدد میوه,

 

,

این فروشنده می‌گوید: وضعیت بازار کاملاً افتضاح است، مردم پول‌ ندارند خرید کنند و فروشمان هیچ خوب نیست؛ یک ماه است این بار انار را آورده‌ام ولی هنوز به فروش نرفته و خراب‌ شده‌ است، قدرت خرید مردم خیلی کم شده و برخی مشتریان حتی توان خرید یک کیلو میوه را ندارند و یک‌ عدد می‌خرند تا بتوانند فقط فرزندشان را راضی کنند.

,

 

,

وی گفت: واقعاً متأسفم برای مسئولانی که فقط به فکر خودشان هستند و مردم را درک نمی‌کنند، پسته کیلویی180 تا 200 هزار تومان، مرغ کیلویی 15 هزار تومان و گوشت کیلویی 55 هزار تومان را چه کسی می‌تواند بخرد؟ تا امروز برای شب یلدا خریدی نداشته‌ایم و توان خرید ندارم.

,

 

,

وعده‌های پوچ مسئولان به مردم

, وعده‌های پوچ مسئولان به مردم, وعده‌های پوچ مسئولان به مردم,

 

,

یکی دیگر از فروشندگان با کیسه‌ای پُر از قرص جلو می‌آید، دستش را بلند می‌کند و می‌گوید این وضعیت جوانان ما است، 29 سال سن دارم ولی باید داروی اعصاب استفاده کنم، دیگر از این وضعیت دیوانه شده‌ایم، بیکاریم و جز دست‌فروشی و یا گدایی هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، دوستش کلامش را قطع کرد و گفت: این اوضاع جوانان 29 ساله ما است که باید هرروز قرص اعصاب استفاده کنند ولی جوانان 29 ساله در کلان‌شهرها و فرزند آقازاده‌ها کیف دنیا را می‌برند آیا این عدالت است؟ چرا مسئولان اصلاً به فکر جوانان نیستند، ما هرروز شرمنده خانواده‌مان می‌شویم، مسئولان فقط تبلیغ و وعده‌های پوچ به مردم می‌دهند، قیمت کالا را به اوج می‌برند و بعد از چند روز کمی از قیمت آن می‌کاهند و می‌گویند ارزان شده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: همه‌چیز را گران کرده‌اند و یارانه چند سال است روی همان 45 هزار تومان مانده درصورتی‌که قیمت تمام اجناس چند برابر شده است، هرکسی را که نگاه می‌کنی اصلاً خنده به لب ندارند، مردم بدبخت شده‌اند.

,

 

,

این فروشنده عنوان کرد: برخی از دوستان می‌گویند اگر مشتری خریدار باشد خودش می‌آید پس این‌همه داد زنی چیست؟ ولی داد زدن من برای جلب مشتری به خاطر این است که شب شرمنده به منزل نروم ولی بااین‌وجود بازهم با شرمندگی به خانه می‌روم.

,

 

,

یکی دیگر از فروشندگان چند قدمی جلوتر آمد و گفت: به نظرم نیاز به سؤال پرسیدن نیست اگر دقت کرده باشید از وقتی‌که آمده‌اید آیا یک نفر را دیده‌اید که از ما خرید کند؟ ازبس‌که مشتری نداریم اگر هرکدام از ما یک کیلو میوه بفروشد انگار عروسی است.

,

 

,

بارهایی که دور ریخته می‌شود

, بارهایی که دور ریخته می‌شود, بارهایی که دور ریخته می‌شود,

 

,

وی بیان کرد: بیشتر اوقات بارمان می‌ماند و مجبوریم میوه‌های خراب‌شده را دور بریزیم، غیرازاینکه بدهکار بارفروشی هستیم هرکدام از ما دفترهای قرضی که در نزد مغازه‌داران محل داریم پُر است، صحبت‌هایش را قطع می‌کند و به آقایی جوان اشاره می‌کند و می‌گوید این آقا چای می‌فروشد و چند روز پیش با هزار بدبختی یک فلاکس چای خریده بود که مأموران سد معبر شهرداری فلاکس وی را شکستند.

,

 

,

, ,

 

,

در این زمان رهگذری که فردی میان‌سال است به جمع میوه‌فروشان می‌پیوندد تا او نیز از مشکلات خود بگوید، معلوم است دل پردردی دارد، شروع به صحبت کرد و گفت: کارگر ساده‌ای هستم که 5 فرزند دارم و همه بیکار هستند، چند سیخ کباب داریم که حتی توان خرید گوجه برای کباب کردن هم نداریم.

,

 

,

وی افزود: با این سن بالا به میدان می‌روم ولی کارگری هم نیست که انجام دهم، هیچ درآمدی ندارم و نمی‌دانم بااین‌ اوضاع بدبختی چکار کنم؛ از منزلمان تا مدرسه دخترم فاصله زیادی است ولی چون پول سرویس ندارم دخترم مجبور است با پای پیاده این مسافت طولانی را هرروز طی کند.

,

 

,

نبود ثابت قیمت در بازار

, نبود ثابت قیمت در بازار, نبود ثابت قیمت در بازار,

 

,

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: قیمت هر کالا مشخصاً درصدی افزایش داشته است و با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد از جمله افزایش دلار و افزایش قیمت تولید، قیمت‌ها صعودی و متغیر بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش تورمی که معمولاً وجود داشته، همچنین قیمت حمل‌ونقل و افزایش دستمزدها به‌طوری‌که 20 درصد افزایش دستمزد داشته‌ایم، گرانی در این شرایط طبیعی است.

,

 

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان افزود: در حال حاضر نیاز به ثبات قیمت داریم، زمانی که ثبات داشته باشیم نظارت‌ها بیشتر و شرایط بهتر می‌شود؛ در این وضعیت قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است و مردم با مشکل مواجه هستند.

,

 

,

تشکیل 59 میلیارد تومان پرونده تخلف

, تشکیل 59 میلیارد تومان پرونده تخلف, تشکیل 59 میلیارد تومان پرونده تخلف,

 

,

وی عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت کنترل قیمت کالاها را بر عهده دارد و در این راستا تاکنون 52 هزار بازرسی انجام‌شده و حدود 59 میلیارد تومان پرونده در طول هشت ماه اخیر تشکیل داده‌ایم که نشان از حضور بازرسان در بازار دارد.

,

 

,

, ,

 

,

صفی خانی تصریح کرد: خود ما نیز قدرت خریدمان پایین آمده و یک سری فشارها را تحمل می‌کنیم و ناراضی هستیم که باید تلاش در راستای ثبات قیمت‌ها صورت بگیرد؛ برنامه‌ریزی در راستای بازار شب یلدا نیز انجام‌شده است و بحث‌های نظارتی و تأمین اقلام را در دستور کارداریم.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در استان نمایشگاه تأمین اقلام شب یلدا برپاشده و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در خصوص تأمین اجناس حمایت می‌کنیم تا مردم بتوانند حداقل در شب یلدا دغدغه گرانی را نداشته باشند و با نرخ متعارفی کالاهای مصرفی را تهیه کنند.

,

 

,

برخورد با گران‌فروشی

, برخورد با گران‌فروشی, برخورد با گران‌فروشی,

 

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: در راستای این گرانی‌ها ستاد تنظیم بازار فعال‌شده و قیمت‌ها بر اساس نرخ جدید اعلام می‌شود، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ 9 هزار و 800 تومان اعلام‌شده است و در راستای محصولات لبنی کاهش داشته‌ایم؛ با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد نرخ‌گذاری مفهوم می‌یابد و نرخ رسمی اعلام می‌شود و با گران‌فروشی برخورد می‌کنیم.

,

 

,

باوجوداینکه طی روزهای اخیر دستگاه‌های مربوطه خبر از اجرای طرح‌های نظارتی بازار شب یلدا می‌دهند اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود قیمت‌های نجومی است که سبب شده سفره‌های شب یلدای مردم امسال پر از«خالی» باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

,
نویسنده : فاطمه بیرانوند
, فاطمه بیرانوند]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه