اخبار داغ

گزارشی به بهانه طرح ادعای سرقت علمی نماینده جنجالی این روزهای مجلس؛

زمستان در «بهارستان»/ وقتی سارقان علمی مامور رسیدگی به تخلفات علمی می‌شوند +سند

زمستان در «بهارستان»/ وقتی سارقان علمی مامور رسیدگی به تخلفات علمی می‌شوند +سند
محمدباسط درازهی در حالی عنوان نماینده ناظر بر تخلفات علمی در مجلس را یدک می‌کشد که براساس اسناد منتشر شده وی به‌عنوان یک سارق علمی شناخته شده است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از تهران نیوز ؛ "از یک شرکت بهم زنگ زدند و گفتند که اگر بخواهید کتاب‌هایی داریم که می‌توانیم آن‌ها را به اسم شما چاپ کنیم. بعد از چند پرسش و پاسخ لیستی را برایم فرستادند. به همین سادگی شما می‌توانید با پرداخت پول، نویسنده یک کتاب شوید." این قسمتی از نوشته‌های فرشته تابانیان وکیل پایه یک دادگستری است که آن را به‌صورت یک رشته توئیت درآورده است. سرقت علمی اعم از جعل مدرک، کتاب، مقاله، پایان نامه و غیره سال‌ها است که بدون هیچ گونه برخوردی در کشور درحال گسترش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز, فرشته تابانیان,

اگر تاکنون از خیابان انقلاب اسلامی تهران گذر کرده باشید افرادی را مشاهده می‌کنید که با در دست داشتن پلاکارت‌های با مضون مقاله و پایان نامه سعی دارند دانشجویان و متقاضیان را به سمت این دفاتر سوق دهند.

,

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار سرویس اجتماعی تهران نیوز از این موسسات به این نتیجه رسیدیم که برای انجام یک پایان‌نامه دانشجوی دیگر نیاز به تلاش و شب‌بیداری نیست تنها کافی است پول داشته باشید.

, تهران نیوز , تهران نیوز , تهران نیوز,

در این گزارش به‌دنبال بررسی مقاله فروشی و پایان نامه نیستیم در این گزارش به بررسی اجمالی سرقت علمی برخی نمایندگان و همچنین مسئولان دولتی خواهیم پرداخت.

,

بیشتر بخوانید:

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, ,
  • تخلف از قانون با مجوز رسمی وزارت علوم
  • , تخلف از قانون با مجوز رسمی وزارت علوم, تخلف از قانون با مجوز رسمی وزارت علوم,
  • سرقت علمی چهره ایران در مجامع بین‌المللی را مخدوش کرده است
  • , سرقت علمی چهره ایران در مجامع بین‌المللی را مخدوش کرده است, سرقت علمی چهره ایران در مجامع بین‌المللی را مخدوش کرده است,
  • دستور وزیر بهداشت درباره تخلفات علمی
  • , دستور وزیر بهداشت درباره تخلفات علمی, دستور وزیر بهداشت درباره تخلفات علمی,

    هر 4 روز یک مقاله

    , هر 4 روز یک مقاله,

    لیست مقالات دکتر هاشمی وزیربهداشت نشان می‌دهد که ایشان بین هر هفت تا هشت روز یک مقاله می‌نویسند. با توجه به مشغله زیادی که بارها خود وزیر بهداشت اعلام کرده است این میزان از مقاله آن هم در هر هفت روز یک بار غیر قابل باور است.

    ,

    آن‌ها که کار تحقیقاتی کرده‌اند و دستی بر نوشتن مقالات علمی دارند می‌دانند که برای نوشتن یک مقاله و انتشار آن در مجلات معتبر بین‌المللی حداقل شش ماه زمان نیاز است. یک مقاله دارای مراحل مختلفی اعم تحقیقات، نوشتن، ثبت، داوری و چاپ است که اگر کسی تمام زمان خود را در طول روز برای نوشتن یک مقاله صرف کند شش ماه طول می‌کشد این درحالی است که وزیر یک کشور هر هفت روز یک بار یک مقاله به چاپ می‌رساند.

    ,

    , , ,

    باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دکتر ملک‌زاده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دیگر افرادی سرشناس کشور هستند که به انجام کارهای تحقیقاتی می‌پردازند. این افراد هم مانند وزیر بهداشت توانایی نوشتن یک مقاله در چهار روز را دارند.

    , باقر لاریجانی،,

    , , ,

    هنوز چند ماهی از رسوایی حذف 26 مقاله الزویر از یک گروه پژوهشگر ایرانی به خاطر دستکاری فرآیند داوری و تقلب نگذشته است، مقالات نجومی و رزومه‌های بلند بالا و انتشار مقاله هر چهار، پنج روز یکبار نه تنها اعتباری نمی‌آورد که دیر یا زود تشت رسوایی آن از بالا به پایین می‌افتد.

    ,

    می‌توانید گزارش این رسوایی را در لینک زیر به زبان اصلی بخوانید.

    , , , , ,

    Elsevier retracting 26 papers accepted because of fake reviews

    ,

    Elsevier retracting 26 papers accepted because of fake reviews

    , Elsevier retracting 26 papers accepted because of fake reviews, because,

    رزومه‌سازی با روش‌های غیراخلاقی مانند استعمار دانشجوییان و سوء استفاده از آن‌ها را گاهی اوقات در برخی دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنید. قبل از انتخابات ریاست جمهوری خبری در ارتباط با جعلی بودن مدرک رئیس جمهور کشورمان منتشر شد.

    ,

    گویا سرقت‌های علمی و کپی کاری‌های دکتر حسن روحانی صرفاً به رساله دکترای ایشان ختم نمی‌شود.

    ,

    تیم دانشجویی تحقیق راستی آزمایی رساله دکترای روحانی کشف کرده‌اند که آقای روحانی در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۲(۸۱) در ژورنال بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان «آیا باب اجتهاد بسته است» اقدام به کپی‌های بدون ارجاع و نیز بدون نقل قول بیش از ۴۰ درصد مقاله، از مطالب پژوهش‌های یک محقق آمریکایی فلسطینی تبار بنام «وائل حلاق» و نیز دکتر حمید عنایت (پژوهشگر ایرانی آکسفورد) و ... کرده است.

    ,

    متن مقاله‌ سال ۲۰۰۲ ، حسن روحانی در ژورنال بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس، به‌همراه ذکر سرقت‌های علمی آن توسط نرم‌افزار iThenticate

    ,

    , , ,

    , , ,

    , , ,

    , , ,

    , , ,

    انواع سرقت علمی

    , انواع سرقت علمی,

    تعویض نام و آدرس مقاله، پایان نامه یا رساله‌ای که قبلا توسط محققین دیگری در همان کشور یا کشور دیگری انجام و منتشر شده است با نام و آدرس جدید و چاپ یا ارائه در یک مجله یا مرکز دیگر، مصداق بارز سرقت علمی از نوع عمد است.

    ,

    استفاده از داده‌ها، متون و یافته‌های چند مقاله و تلفیق آن‌ها در یکدیگر به منظور تولید یک مقاله نو. این نوع از سرقت علمی تحت عنوان «The Potluck paper» شناخته می‌شود که شاید بهتر باشد در فارسی به آن «مقاله معجون» گفته شود، چرا که آمیخته‌ای از داده‌های مقالات دیگران است. در برخی موارد، مقاله‌نویس یا به عبارت بهتر، مقاله‌ساز، متن را نیز به نحوی تغییر می‌دهد که تشخیص تقلبی بودن آن به سادگی امکان پذیر نیست. در این حالت به آن «The labor of laziness» یا «تنبل کاری» اطلاق می‌گردد، فرد به جای انجام کار به آن اصلی، وقت خود را صرف سوء استفاده از داده‌های دیگران می‌کند.

    , «The Potluck paper», «The labor of laziness» یا «تنبل کاری»,

     

    ,

    سرقت عجیب و غریب نماینده سراوان

    , سرقت عجیب و غریب نماینده سراوان,

    بعد از انتشار کلیپ برخورد نماینده سراوان با یکی از کارمندان گمرک خبر رسید که آقای درازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  کار تحقیقی یک گروه آلمانی را به نام خودش به ثبت رسانده است و بارها بابت آن مورد تقدیر قرارگرفته و به عنوان یک رزومه عالی مطرح کرده است.

    ,

    سه نفر از جمله نماینده فعلی مردم سراوان در مجلس، مقاله حاصل پژوهش سه محقق دیگر در آلمان را شش سال پس از انتشار کپی کرده و در جاهای دیگر منتشر کرده و برای خود رزومه ساخته‌اند و از بابت آن تقدیر شده‌اند.

    ,

    سه محقق در دانشگاه فرایبورگ در سال 2008 بر روی یک وسیله پروازی کار کردند که حاصل آن را طی یک مقاله به چاپ رساندند. این مقاله را آقایان عبد الاحد پاکباز، ناصر نصرت زهی، محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در سال 2014 رونویسی و با نام خودشان منتشر می‌کنند.

    ,

    این آقایان با این مقاله به همایشی در چین می‌روند و با آن در مسابقات و همایش‌هایی در ایران شرکت می‌کنند و برای خود رزومه می‌سازند، با همین مقاله به چندین کشور در دنیا سفر می‌کنند. ارایه بیش از بیست مقاله ملی و بین المللی در کنفرانسها و سمینارهای ملی و بین‌المللی جهان از دستاوردهای دیگر این نماینده مجلس است.

    ,

    قابل توجه است که مدرک آقای درازهی کارشناشی ادبیات انگلیسی است در حالی که این مقاله در مورد هوا و فضا می‌باشد. نکته قابل تعمل دیگر این است که وی نام خود را در مقاله پروفسور خطاب کرده است.

    ,

     

    ,

    , , ,
    قسمت اول مقاله
    , قسمت اول مقاله,

     

    ,

    محمد باسط درازهی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز درباره فروش پایان نامه و مقالات معتبر در پایتخت اظهار داشت: نمایندگان مجلس از وزارت علوم درخواست کردند جدیت بیشتری بر این امر داشته باشد و برای موسسات و افراد که از جایگاه دانشگاهی و یا استادی خودشان فعالیت‌های اقتصادی منفی می‌کنند محدودیت‌های ایجاد می‌کند.

    , محمد باسط درازهی،, تهران نیوز , تهران نیوز, تهران نیوز,

    درازهی خرید و فروش پایان نامه و مقاله را یکی از عوامل عدم توانای دانشجو برای ورود به بازار کار دانست و گفت: زمانی که فرد توانای تحلیل کردن و اندیشیدن را ندارد و سعی دارد با پول مدارک معتبر علمی را به‌دست آورد نباید انتظار داشت این شخص  برای جامعه مفید باشد.

    ,

    این قسمت کوتاهی از مصاحبه درازهی در مورد سرقت علمی در پایتخت است که در سال 95 عنوان کرده است.

    ,

    تاکید بر زومه و همچنین سوابق کار بدون بررسی شایستگی فرد سبب شده که افراد با روش‌های مختلف تنها به‌دلیل این‌که پول دارند به رزومه سازی دست بزنند.

    ,

    انتهای پیام/

    ]

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه