اخبار داغ

هانی زاده در گفت و گو با دانا؛

حجم دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا بیش از 100 میلیارد دلار است/ جزئیات توافقنامه الجزایر تا امروز فاش نشده است/ پول های بلوکه شده ایران در آمریکا بابت خرید اف14 و اف16 در زمان پهلوی بود/ آمریکا هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکرد

حجم دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا بیش از 100 میلیارد دلار است/ جزئیات توافقنامه الجزایر تا امروز فاش نشده است/ پول های بلوکه شده ایران در آمریکا بابت خرید اف14 و اف16 در زمان پهلوی بود/ آمریکا هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکرد
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بیانه الجزایر گفت: در سال 1359 مذاکراتی تحت عنوان توافقنامه الجزایر انجام شد که این توافقنامه بر سر موضوع آزادی گروگان های آمریکایی بود.
[

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به «بیانیه الجزایر» اظهار داشت: در سال 1359 مذاکراتی تحت عنوان توافقنامه الجزایر انجام شد که این توافقنامه بر سر موضوع آزادی گروگان های آمریکایی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: یک هیئتی در زمان دولت بازرگان به ریاست بهزاد نبوی به الجزایر رفت و تحت نظارت دستگاه دیپلماسی الجزایر، یک توافقنامه ای برای پایان دادن به موضوع اشغال لانه جاسوسی آمریکا صورت گرفت.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل افزود: از طرفی نیز دیدارهایی بین بازرگان و ابراهیم یزدی با برژنسکی، مشاور امنیت وقت آمریکا در الجزایر صورت گرفت.

,

 

,

هانی زاده بیان داشت: توافقنامه الجزایر که در نهایت در اواخر سال 59 به آزادی گروگان های آمریکایی منجر شد، هنوز جزئیاتش فاش نشده است و در هاله ای از ابهام قرار دارد.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: آمریکا در این توافقنامه به تعهدات خودش عمل نکرد که یکی از این تعهدات آزادی پول های بلوکه شده ایران در آمریکا بود که بابت خرید هواپیماهای اف 14 و اف 16 در دوران شاه پرداخت شده بود.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در آن زمان مبلغ پرداختی بابت خرید هواپیما بیش از  5میلیارد دلار بوده است که آمریکا این پول را به ایران پرداخت نکرد و توافقنامه دوم الجزایر را هم نقض کرد.

,

 

,

هانی زاده به دارایی های نزدیکان شاه در آمریکا اشاره کرد و گفت: در این توافقنامه قرار شد آمریکا سپرده های ایران را که بابت خرید تسلیحات و همچنین سهامی که ایران در شرکت های آمریکایی داشته است را به ایران باز گرداند، اما متاسفانه هیچ یک از این تعهدات را آمریکا اجرا نکرد و در واقع این تعهدات اجرایی نشد.

,

 

,

وی ابراز داشت: آمریکا درعهد شکنی و همچنین نادیده گرفتن توافقات کاملاً تجربه دارد، مخصوصاً در مقابل ایران عهد شکنی های زیادی داشته است.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد: در حال حاضر حجم دارایی های ایران که در آمریکا بلوکه شده است از 100 میلیارد دلار بیش تر است و دادگاه لاهه هم حکم داده است، اما دولت آمریکا آن را اجرایی نمی کند.

,

 

,

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "آیا گزارشی که نمایندگان مجلس در سال 87 در این خصوص ارائه کردند، جامع و کامل است؟" گفت: متاسفانه هم مجلس و هم دستگاه دیپلماسی خیلی در خصوص توافقات مختلف ایران  و آمریکا شفاف سازی نکرده اند، یعنی این موضوعات هیچ گاه رسانه ای نشده است و چرایی های زیادی پیرامون مسائل دو جانبه ایران و آمریکا و توافقاتی که در زمین مانده و آمریکا اجرایی نکرده است، وجود دارد.

,

 

,

وی اظهار داشت: رایی که دادگاه لاهه اخیراً صادر شده به کجا رسیده است و پاسخ ایران به عهد شکنی آمریکا چه خواهد بود؟ همه این ها در واقع رسانه ای نشده است و این چرایی همیشه در ذهن ملت ایران وجود دارد.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "دولت و مجلس در این قضیه چه اقداماتی می توانند بکنند؟" گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی باید یک ضرب العجلی برای اتحادیه اروپا تعیین کنند، مثلاً تا پایان ژانویه سال جاری باید ایران ضرب العجلی تعیین کند و هم به اتحادیه اروپا و هم به آمریکا اخطار بدهد که اگر به تعهدات خودشان در برجام عمل نکنند، ایران در یک فرآیند زمانی معینی فعالیت غنی سازی خودش را آغاز خواهد کرد.

,

 

,

حسن هانی زاده در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در صدد یارگیری جدید در منطقه مخصوصاً جنوب شرق آسیا باشد.

,

 

,

وی افزود: مجلس در این خصوص می تواند با تشکیل جلسه فوق العاده و تشکیل کارگروه جدید نتایج کارشکنی اتحادیه اروپا و عهد شکنی آمریکا را به ملت ایران اطلاع دهد و تصمیم نهایی ایران و رهبری را برای برجام و یا خروج از برجام علنی کند.

,

 

,

هانی زاده با اشاره به عدم پیگیری این ماجرا تا امروز گفت: در این رابطه دستگاه دیپلماسی به مجلس قول هایی داده است که در این خصوص تلاش های خودش را ادامه بدهد.

,

 

,

وی در پایان عنوان کرد: امیدواری دستگاه دیپلماسی این است که اتحادیه اروپا با توجه به شرایط و اختلافاتی که بین اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد، دستگاه دیپلماسی بتواند از این شکاف استفاده کند و اتحادیه اروپا را با ایران همراه بسازد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه