اخبار داغ

به بهانه سالگرد یک نمایش اقتصادی؛

پرونده نمایش سرمایه‌گذاری در دادگاه!/ آیا مجری برگزاری همایش مهاجرت کرده است؟

پرونده نمایش سرمایه‌گذاری در دادگاه!/ آیا مجری برگزاری همایش مهاجرت کرده است؟
حدود یکسال قبل «نمایش سرمایه‌گذاری» استان سمنان با همت استانداری برگزار شد و اکنون اخبار جدیدی از تبعات منفی این نمایش به گوش می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار مرآت، یکسال و یک ماه قبل، یعنی در چهارم، پنجم و ششم آذرماه، هتل استقلال تهران شاهد اجرای یک نمایش اقتصادی غیرحرفه‌ای توسط برخی از مسئولان ارشد استان سمنان بود! این نمایش حدود 5 ماه پیش از این تاریخ به طور رسمی کلید خورده بود؛ درست در همان روزهایی که امیر خلیلی‌خواه مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان از تعریف 168 پروژه برای ارائه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری خبر داده و تأکید کرده بود که «دیپلماسی اقتصادی پس از برجام به خوبی در حال انجام است.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در مهرماه سال گذشته پرتال اطلاع‌رسانی استانداری سمنان خبرهای گوناگونی را درباره برگزاری این همایش منتشر کرد. از آن جمله، خبری بود که خلیلی‌خواه در آن با قطعیت از حضور 100 سرمایه‌گذار خارجی و 300 سرمایه‌پذیر در این به اصطلاح همایش سخن گفته بود. چنان‌که می‌دانید قرار بود این سرمایه‌گذاران خارجی به واسطه شخصی به نام جان تورنس، رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ایران بیایند اما پرسشی که در این میان وجود داشت این بود که تورنس نسبت به دیگر هم‌تایانش چه مزیتی داشت که او را به عنوان واسطه یا به تعبیر عامه دلال اصلی همایش سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند؟

,

بگذریم از این که در سابقه فعالیت تورنس در ایران، نقاط تاریکی وجود دارد و باید روشن شود که مسئولان استان چگونه با او ارتباط برقرار کرده‌اند؟ به ویژه آن که ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به سوابق فعالیت تورنس در ایران، وی را یک «کلاش بین‌المللی» توصیف کرد.

,

اختصاص رسمی هزار میلیون ریال برای برگزاری همایش

, اختصاص رسمی هزار میلیون ریال برای برگزاری همایش, اختصاص رسمی هزار میلیون ریال برای برگزاری همایش,

اما مسأله اساسی‌تر این بود که تورنس به تعهدات خود برای آوردن سرمایه‌گذاران خارجی به همایش عمل نکرد؛ با این حساب کدام‌یک از مسئولان باید پاسخگوی عدم تحقق اهداف این همایش پرهزینه می‌بودند؟ چرا نسبت به پرهزینه بودن این همایش حساسیم؟ چراکه خباز، استاندار وقت سمنان چند روز پس از برگزاری همایش در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است اما مرآت در یکی از گزارش‌های چندگانه خود، تصویر نامه‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری همایش اختصاص داده شده بود و مسئولان استان هرگز به طور شفاف اعلام نکردند که مجموع هزینه‌کردها برای برگزاری این همایش چقدر بوده است. ضمن آن که اخبار موثقی در دست است که برخی از مسئولان استان پاره‌ای از هزینه‌ها نظیر هزینه اقامت در هتل برخی اشخاص خاص را از کارت بانکی شخصی خود پرداخت کرده‌اند که این امر به خودی خود ابهامات بسیاری را ایجاد می‌کند!

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

چرا معاون اول رئیس‌جمهور در همایش حضور پیدا نکرد؟

, چرا معاون اول رئیس‌جمهور در همایش حضور پیدا نکرد؟, چرا معاون اول رئیس‌جمهور در همایش حضور پیدا نکرد؟,

لازم به یادآوری است که پیش از برگزاری همایش، اعلام شده بود که اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت و محمد شریعتمداری از میهمانان ویژه همایش خواهند بود اما برخی خبرها حاکی از آن است که آن‌ها به فاصله کمی پیش از برگزاری همایش، متوجه نمایشی بودن این همایش و عدم حضور سرمایه‌گذاران می‌شوند و از حضور در این همایش خودداری می‌کنند. جالب است بدانید که در پی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفتند که برای پر شدن سالن، از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند که در این همایش حضور پیدا کنند.

,

چنان‌که در گزارش‌های پیشین مرآت آمده بود، نمایشی بودن همایش مذکور به حدی محرز بوده که یکی از مسئولان حاضر در همایش(نام محفوظ) این نکته را صراحتا به یکی از همراهان خود عنوان کرده بود. برگزارکنندگان همایش حتی تصویری از یک فرد عرب در کنار استاندار وقت منتشر کردند و از حضور سرمایه‌گذاران خارجی سخن گفتند اما به زودی روشن شد که وی هیچ ارتباطی با همایش نداشته و صرفا در هتل محل برگزاری همایش اقامت داشته است! چنان‌که در تصویر منتشره آشکار بود، خود آن فرد عرب نیز از این تصویربرداری متعجب شده است.

,

مرآت پس از اطلاع از نمایشی بودن این همایش به سراغ برخی از مسئولان مطلع و دخیل در این ماجرا رفت. علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان به خبرنگار مرآت گفته بود که «سه نفر از افرادی که تورنس با خود به ایران آورده تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند اما انعقاد تفاهم‌نامه با افرادی صدبرابر معتبرتر هم ضمانت اجرایی ندارد، پس وای به حال این تفاهم‌نامه‌ها!»

,

بیست یا یازده؛ مسأله این نیست!

, بیست یا یازده؛ مسأله این نیست!, بیست یا یازده؛ مسأله این نیست!,

تناقض‌ها درباره تعداد سرمایه‌گذاران حاضر در همایش در همین گفتگوها آشکار شد. برخی از مسئولان از حضور 11 سرمایه‌گذار سخن می‌گفتند و برخی همچون منوچهر صادقی قادیکلایی، مدیرکل وقت جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری(!) استانداری سمنان تصریح می‌کردند که 20 نفر از نمایندگان ایرانی شرکت‌های خارجی در همایش حضور داشته‌اند. او در حالی از خودداری شرکت‌ها در همایش به دلیل تحریم‌ها سخن می‌گفت که همکارش امیر خلیلی‌خواه پیش‌تر از مطلوب بودن روند دیپلماسی اقتصادی مبتنی بر برجام و ارتباط با کشورهای خارجی سخن گفته بود!

,

در این میان امیر خلیلی‌خواه بیش‌تر سکوت را بر پاسخگویی دقیق به پرسش‌هایی پیرامون ابهامات برگزاری این همایش ترجیح می‌داد! او به خبرنگار مرآت گفته بود که این حرف‌ها چه مشکلی را از استان حل می‌کند؟ و البته اضافه کرده بود:«بعد از برجام چند هیأت اقتصادی وارد ایران شدند؟ چه اتفاقی افتاد؟ در کشور اتفاقی نیفتاده آن‌وقت شما انتظار دارید با همایشی که برگزار کرده‌ایم سمنان زیر و رو شود؟»

,

هماهنگی خودجوش فرمانداران استان در دفاع از همایش سرمایه‌گذاری

, هماهنگی خودجوش فرمانداران استان در دفاع از همایش سرمایه‌گذاری, هماهنگی خودجوش فرمانداران استان در دفاع از همایش سرمایه‌گذاری,

پس از برگزاری همایش و در شرایطی که خود مسئولان برگزاری آن دست‌کم اذعان می‌کردند که سرمایه‌گذاران اندکی در هتل استقلال تهران حضور پیدا کردند، فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان با تعبیراتی عجیب از همایش دفاع کردند؛ چنان‌که به طور مثال داریوش طاهری فرماندار گرمسار از حضور اتحادیه اروپا(!) و 80 شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری از سراسر دنیا در همایش مذکور سخن گفته بود! ما پیش‌تر هم ابراز امیدواری کرده بودیم که این اظهارنظرهای یکپارچه حاصل یک اتفاق و نتیجه یک اقدام خودجوش باشد!

,

اما مردم بر خلاف فرمانداران و مسئولان ارشد استان به چیزهای دیگری می‌اندیشیدند! جو روانی ایجادشده در این خصوص سرانجام منوچهر صادقی قادیکلایی، امیر خلیلی‌خواه و یکی از مدیران روابط عمومی استانداری را به تهران کشانید تا به این فاجعه رسیدگی کنند؛ سفری که منوچهر صادقی رسما از آن به عنوان «ماله‌کشی» یاد کرده بود.

,

در نشست مشترک این افراد با جان تورنس و اسپانسر مالی همایش، روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد تا با ارسال اخبار مکرر در فضای مجازی، فضای آشفته پس از برگزاری ناموفق همایش مذکور را عادی جلوه دهد و اختلافات شدید میان اسپانسر همایش با مسئولان استانداری را پنهان کند. همین‌جا لازم به ذکر است که پس از این نشست، روابط عمومی استانداری به نقل از خلیلی‌خواه اعلام کرد که 1.اطلاعات کلی پروژه‌های تفاهم‌شده باید در اختیار دبیرخانه همایش قرار بگیرد؛ 2.ظرف دو هفته مدارک و اطلاعات سرمایه‌پذیران ظرف دو هفته در اختیار فموزا قرار می‌گیرد و فموزا موظف خواهد بود ظرف یک ماه پاسخ لازم را به سرمایه‌گذاران اعلام کند!

,

اسپانسر مالی همایش کسی نبود جز علی سپهوند؛ فردی که چند ماه پس از برگزاری همایش پای دوربین مرآت نشست و به صورت تصویری با خبرنگاران این مجموعه به گفتگو نشست. او در این گفتگو به صراحت اعلام کرد که 90 درصد از تفاهم‌نامه‌ها صوری بوده‌اند! او بار دیگر سخن پیشین خباز مبنی بر این که از محل اعتبارات استانی هیچ هزینه‌ای برای برگزاری همایش نشده است را رد کرد و به صراحت گفت که استانداری سمنان، چه پیش از برگزاری همایش و چه در حین همایش هزینه‌های قابل توجهی کرد.

,

سرمایه‌گذار که هیچ، شرکت‌کننده هم نداشتیم!

, سرمایه‌گذار که هیچ، شرکت‌کننده هم نداشتیم!, سرمایه‌گذار که هیچ، شرکت‌کننده هم نداشتیم!,

فارغ از عدم حضور سرمایه‌گذاران واقعی در این همایش، سپهوند در سخنان خود گفته بود که تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش، هیچ سرمایه‌پذیری هم برای حضور در همایش اعلام آمادگی نکرده بود! او در گفتگوی مهم خود با مرآت گفته بود که قرار بود 100 سرمایه‌گذار خارجی به همایش بیایند اما نهایتا 10 تا 12 نفر آمدند که آن‌ها هم سرمایه‌گذار نبودند؛ بلکه سخنرانان مدعوی بودند که در پنل‌ها سخنرانی کردند! او می‌گوید سرمایه‌گذار که هیچ، این همایش حتی شرکت‌کننده هم نداشت و بنابراین مسئولان استانداری مجبور بودند سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند! حال آن که خلیلی‌خواه کم‌تر از یک‌ماه پیش از برگزاری همایش رسما اعلام کرده بود که کشورهای آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، روسیه، ژاپن، عربستان، صربستان، سوئد، هنگ‌کنگ(!) و انگلستان برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند!

,

جالب این‌جاست که با وجود این که خلیلی‌خواه اعلام کرده بود که 68 تفاهم‌نامه به ارزش 6 میلیون‌یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان(!) در این همایش به امضا رسیده است، هنوز طرح توجیهی حتی یک تفاهم‌نامه به دفتر فموزا نرسیده است! این نکته‌ای بود که سپهوند، نماینده فموزا در ایران، بهار امسال با مرآت در میان گذاشت. جالب این‌جاست طی بیش از یکسال گذشته از این همایش، هنوز هم طرحی به فموزا ارسال نشده است!

,

سپهوند در گفتگوی اخیر خود با مرآت ضمن تأکید بر این گزاره، در پاسخ به این پرسش که در این مدت پیگیری خاصی از سوی استانداری سمنان در خصوص تفاهم‌نامه‌ها صورت گرفته یا خیر؟ می‌گوید:«خیر! هیچ طرحی نفرستاده‌اند. متأسفانه آن‌ها موضع‌گیری شخصی کردند و از گروه خاصی حمایت می‌کنند و به همین خاطر، کار را رها کرده‌اند.»

,

آیا مجری نمایش سرمایه‌گذاری مهاجرت کرده است؟

, آیا مجری نمایش سرمایه‌گذاری مهاجرت کرده است؟, آیا مجری نمایش سرمایه‌گذاری مهاجرت کرده است؟,

اما در گزارش‌های پیشین از شخصی به نام «امیررضا حسنی» به عنوان یکی از مجریان همایش یاد کرده بودیم. جالب است بدانید که عدم اجرای تعهدات و بروز اختلاف مابین سپهوند و حسنی، سپهوند، نماینده فموزا در ایران را راهی دادگاه کرده است. سپهوند در این ارتباط می‌گوید:«من از طرق قانونی پیگیر مطالبات خود از شرکت اقتصاد ایرانیان(با مدیریت امیررضا حسنی) هستم. مسئولان استان، به عنوان داور رأی خلاف قانون دادند اما من حوصله و تمایل درگیر شدن با سیستم دولتی را ندارم. شنیده‌ام که امیررضا حسنی هم به کلی از ایران رفته است. مدتی است که ما هرچه پیگیری می‌کنیم، وکیل ایشان می‌گوید ایران نیستند!»

,

اظهارات سپهوند البته مابازاء عینی دارد! تکتم مرادعلیان از اعضای شورای اسلامی مهدیشهر نیز که خود از حاضران در همایش سرمایه‌گذاری بوده در گفتگو با خبرنگار مرآت ضمن تأیید گزارشات این شبکه اطلاع‌رسانی، بر نافرجام بودن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده برای مهدیشهر تأکید کرد. مرادعلیان می‌گوید: ما جزئیات طرح‌ها را به دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار مسئولان ذیربط در استان قرار دادیم اما نتیجه‌ای در بر نداشت.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

12 هزار میلیارد تومان؛ آن‌گاه 10 هزار میلیارد تومان!

, 12 هزار میلیارد تومان؛ آن‌گاه 10 هزار میلیارد تومان!, 12 هزار میلیارد تومان؛ آن‌گاه 10 هزار میلیارد تومان!,

مسأله مهم دیگر آن است که در نشست توسعه استان که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سالن هلال احمر سمنان برگزار شد، 80 فرصت سرمایه‌گذاری معرفی شد. افزون بر این 110 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان(!) و امکان اشتغال برای 15 هزار نفر در سراسر استان سمنان منعقد شد! این موضوع را سعید ناجی، در واپسین روزی که در منصب سرپرستی استانداری سمنان قرار داشت بار دیگر مطرح کرد.

,

حتما به خاطر دارید که خباز استاندار سابق سمنان نیز در واپسین روزهای مسئولیتش، اعلام کرده بود که تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش 12 هزار میلیارد تومان در همایش سرمایه‌گذاری منعقد شده است!

,

پرسش این‌جاست که در شرایطی که مسئولان استان، تفاهم‌نامه‌های منعقدشده در همایش سرمایه‌گذاری سال گذشته را مورد پیگیری قرار نداده‌اند چگونه می‌توانند از تفاهم‌نامه‌های جدید سخن بگویند؟ آیا قرار است این تفاهم‌نامه‌های جدید هم به سرنوشت تفاهم‌نامه‌های سال گذشته دچار شوند؟ افکار عمومی البته با ادبیات صریح‌تری این پرسش‌ها را با مرآت در میان گذاشته و می‌پرسند که آیا این 10 هزار میلیارد تومان جدید از جنس همان 12 هزار میلیارد تومانِ آقای خباز است؟

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

اراده‌ای برای پاسخگویی و پاسخگو کردن وجود ندارد!

, اراده‌ای برای پاسخگویی و پاسخگو کردن وجود ندارد!, اراده‌ای برای پاسخگویی و پاسخگو کردن وجود ندارد!,

کوتاه سخن؛ انتظار می‌رفت که دستگاه‌های نظارتی دست‌کم پس از انتشار سلسله‌گزارش‌های مرآت به موضوع ابهامات و تخلفات رخ‌داده ورود پیدا کنند. نیز انتظار می‌رفت که تیم اقتصادی استان که مسببان اصلی فاجعه نمایش سرمایه‌گذاری هستند، دست‌کم پاسخگو باشند و اگر منطقی بنگریم باید تغییراتی جدی در ترکیب تیم اقتصادی استان صورت می‌گرفت. اما هیچ‌یک از این انتظارات خوش‌فرجام نبودند. متأسفانه طی یکسال گذشته، اجراکنندگان این نمایش به هیچ روی خود را نسبت به افکار عمومی پاسخگو ندیده‌اند و علیرغم درخواست مکرر رسانه‌ها برای توضیح درباره ابعاد نمایش مذکور، از این امر سر باز زده‌اند. این امر آشکارا نشان می‌دهد که نه اراده‌ای برای پاسخگویی وجود دارد و نه اراده‌ای برای پاسخگو کردن! باری؛ افکار عمومی عملکرد نمایندگان عالی دولت در استان را مورد قضاوت قرار خواهد داد.

,

پی‌نوشت: جالب است که مسئولان استان تا زمان جلسه تحقیرآمیز با تورنس برای پیگیری تفاهم‌نامه‌ها، درصدد بودند که همایش بزرگ سرمایه‌گذاری 2018 را هم برگزار کنند! نیکوست اگر مسئولان استان در این واپسین روزهای سال 2018، افکار عمومی را در جریان آخرین اخبار این همایش بزرگ قرار دهند!

, پی‌نوشت: , پی‌نوشت: ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه