اخبار داغ

یادداشت؛

​ضرورت تدوین عدالت جبرانی در حوادث

​ضرورت تدوین عدالت جبرانی در حوادث
ضربات روحی که به خانواده های قربانیان حادثه اسوه حسنه وارد شده است نباید فراموش شود و باید عدالت جبرانی درباره آنها تدوین و اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش عصرهامون، باید به صورت طرح ملی، تمامی قربانیان حوادثی که به نوعی قصور دولت در آن نقش داشته است مورد حمایت و توجه ویژه از نظر سلامت روان و در صورت لزوم درمان روان پزشکی قرار بگیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,


دولت باید در سرتاسر کشور بسته حمایتی را در نظر بگیرد که پس از حوادث این چنین که دولت چه مستقیم چه غیرمستقیم قصور داشته است برای آسیب دیدگان فعال شود.بسته ای شامل خدمات مشاوره،روانشناس،متخصص و روانپزشک با هزینه رایگان و نباید فقط به یک تشریفات شامل دیدار و فاتحه خوانی و ابراز تسلیت اکتفا شود.

,
,


عدالت جبرانی برای این حوادث یعنی تمامی تلاش برای جبران و تخفیف صدمات و افت کیفیت زندگی خانواده قربانیان. نباید این خانواده ها که به وضوح مادر و کودک دچار ضربه شدید روحی و روانی شدند و قطعاً تا مدت ها با آن دست به گریبان هستند و احتمال بروز بیماری های دائمی اعصاب و روان بسیار زیاد است (یکی از خانواده ها و مادران قربانی،تنها فرزند خود را از دست داد)درمان و بهبودشان به بازار واگذار شود.

,
,


دولت باید مداخله کند و این هزینه ها و جلسات و ویزیت ها را جهت بهبود آنها رایگان ارائه کند.همچنین باید تا مدت زمان مشخص آنها را به صورت منظم از نظر سلامت روان پایش کند.

,
,


این بسته باید تدوین و توسط نهادهایی چون بهزیستی ارایه شود و با هزینه وزارت تحت مسئولیت که این حادثه رخ داده مانند آموزش و پرورش اجرایی شود. مردم سیستان وبلوچستان به دلیل محرومیت متحمل حوادث و آسیب های جبران ناپذیری می شوند به طوری که بیشترین آمار زن سرپرست خانوار و یتیم را دارد و دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مقصر است و نباید انبوه خانواده های آسیب دیده را رها کرده و شاهد سقوط کیفیت زندگی آنها و واگذاری هزینه های درمان شان به بازار باشد.

,
,


فقط طی دهه گذشته ده ها خانواده و تعداد زیادی از مردم در صحنه های انفجار و ترور در شهر زاهدان در حوادث تروریستی با ده ها کشته و شهید نظیر تاسوکی، مسجد جامع، مسجد حضرت علی این ابیطالب علیه السلام و اتوبوس سپاه در داخل شهر متحمل ضربات روحی شدیدی شدند بدون اینکه دولت برای جبران این ضربات خدمت و حمایتی در نظر بگیرد.

,
,


این حقوقی بر مبنای عدالت است، حقی برای جبران که از آن غفلت می شود.جبرانی بسیار کوچک در قیاس با عمق آسیب و خسران جبران ناپذیر فقدان ارزشمند افراد خانواده.

,
,


یادداشت: مجتبی جهانتیغ
انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه