اخبار داغ

یادداشت؛

کاهش ۵۹ درصدی بودجه کردستان

کاهش ۵۹ درصدی بودجه کردستان
لایحه بودجه سال 98 در حالی تقدیم مجلس شد که سهم استان کردستان کاهش 59 درصدی را نشان می‌دهد و نمایندگان استان هم به جای پیگیری این موضوع روی چینش مدیران شهرستان ها و راه اندازی کانالهای تخریبی در تلگرام علیه یکدیگر تمرکز کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، سردار دوغی در مطلبی آورده است: رقم کلی لایحه پیشنهادی بودجه ی سال 98 دولت اگرچه با افزایشی 40 درصدی به نسبت قانون بودجه ی سال قبل همراه بوده است و این افزایش علی القاعده باید در فزونی سهم بودجه ی استانها هم خود نمائی بکند!! اما شوربختانه شاهد آن هستیم سهم چند استان و از جمله کردستان با کاهشی چشمگیر مواجه بوده است!  کاهشی که برای ما به نسبت بودجه ی تعیینی سال قبل استان نزولی 59 درصدی را نشان میدهد و حاوی سیگنالهایی معنادار است که تأملی جدی بر آنها لازم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

الف_ سهم استان از بودجه ی 1222 هزار میلیارد تومانی سال قبل رقمی معادل 1779 میلیارد تومان بوده است. به بیانی ساده و به شرط تخصیص کامل ، از هر 10 هزار تومان بودجه ی کشور تنها  14 تومان آن سهم کردستان بوده است. این سهم اگر با قیاس نسبت جمعیت استان به جمعیت کل کشور تعیین می شد رقمی معادل 200 تومان در هر 10 هزار تومان باید می بود. این رقم باشاخصه ی وسعت جغرافیایی هم رقمی معادل 175 تومان در هر 10 هزار تومان بودجه ی کشور باید لحاظ شود که متاسفانه تفاوت و فاصله بین آنچه که هست با آنچه که باید باشد تا توسعه نیافتگی ها را جبران کند! تفاوتی بسیار معنادار بوده و هر ساله هم تکرار شده است، گویی توسعه خواهی دولت ها برای استانهایی مشابه ما، تنها در حرف و شعارهای تبلیغاتی رقابت های انتخاباتی نمود می یابد و پس از آن قرار بر حادث شدن اتفاقی نیست!

,

 

,

 

,

ب_کاهش 59 درصدی بودجه استان در لایحه ی سال آتی، در شرایطی که رقم کلی بودجه ی کشور افزایشی 40 درصدی داشته است البته بسیار نگران کننده تر است. باز  با همان بیان ساده از هر 10 هزار تومان بودجه ی سال آینده ی کشور سهم کردستان تنها چیزی در حدود 4 تومان تعیین شده است. این سهم بی مقدار زمانی بیشتر نگران کننده است که فقر لجام گسیخته، بیکاری مفرط ،بازار کساد، مرزهایی که دیگر نان بده نیستند، نبود صنایع مادر ، تعطیلی کارگاههای اندک موجود، وضعیت بغرنج جاده های استان ، مدارس فرسوده ،آب شرب ، پروژه های معلق چندین ساله ، سطح نازل بهداشت و درمان و ده ها معظل مهم دیگر استان در نظر آید که همگی آنها واقع در دایره مطالبات به حق و منافع معطل مانده ی چندین ساله ی شهروندان کردستانی است.

,

 

,

در این سالها برخی از وکلای مردم! بجای تلاش برای حصول حداکثری منافع موکلین و چانه زنی با دولتمردان بر سر بودجه های تعیینی استان و سیر کردن سفره ی مردم! سطح انتظارات و بلندای مطالبات شان را تنها به وسعت و سقف چینش فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مانند آنها تقلیل داده اند! البته برای سیر کردن چشم موکلین هر از چندگاهی در صحن های خالی مجلس نطقی احساسی فرموده اند 

,

 

,

چانه زنی آنها نه بر سر بودجه! که برای مسائلی نامربوط با منافع شهروندان بوده است چه اگر غیر از این بود امروز شاهد این نوع بودجه نویسی دولت نبودیم.

,

 

,

حرمت امامزاده با متولی است  متولی اگر حفظ حرمت اعتماد و منافع شهروندانش را نکند انتظاری بیش تر از آنچه که امروز هست، عبث است.

,

 

,

این انتقادات در حالی متوجه نمایندگان کردستان است که در این موقعیت حساس به جای تمرکز روی بحث بودجه، تمام هم و غمشان چینش مدیران و مسؤولان شهرستانی مطابق میل و سلیقه خود است و حتی اخیراً مشخص شده که یکی از این نمایندگان علیه نماینده دیگر، یک کانال تخریبی در تلگرام راه اندازی کرده و برای بیرون کردن او از عرصه رقابت تمام حواسش متوجه این کانال است که خوب تغذیه شود!

,

 

,

آیا کاهش 59 درصدی بودجه کردستان بیانگر عدم توانمندی نمایندگان استان نیست و آیا واقعاً این نمایندگان می‌توانند از مردم خود در سطح کشور دفاع کنند؟ و مردم کردستان با این وضعیت می‌توانند به آنها ببالند و افتخار کنند؟!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه