اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

طرح شاخصی که دامن آقای وزیر را گرفت/ ریزشی معنادار که حکایت از وضعیت درونی دولت دارد/ وزیر بهداشت به جای پاسخگویی استعفا داد

طرح شاخصی که دامن آقای وزیر را گرفت/ ریزشی معنادار که حکایت از وضعیت درونی دولت دارد/ وزیر بهداشت به جای پاسخگویی استعفا داد
زمزمه های ضدو نقیضی از استعفای وزیربهداشت در محافل رسانه ای به سبب مشکل در طرح تحول سلامت شنیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از استعفاهای متعددی که در دولت شاهد بودیم از «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی روحانی گرفته تا «سید عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی حالا بازهم شاهد ریزش دیگری در دولت هستیم. «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در دولت روحانی به عنوان یک وزنه مطرح است بنابر خبری که «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب در توئیتر خود منتشر کرده است، از ادامه حضور در کابینه روحانی استعفا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حضرتی در توییت خود درباره علت  نوشت: «دکتر قاضی‌زاده هاشمی که  در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیئت‌دولت شرکت نمی‌کند.»

, «دکتر قاضی‌زاده هاشمی که  در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیئت‌دولت شرکت نمی‌کند.», «دکتر قاضی‌زاده هاشمی که  در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیئت‌دولت شرکت نمی‌کند.»,

 

, ,

قاضی‌زاده با طرح تحول سلامت بر زبان‌ها افتاد اما رفته رفته این طرح نتوانست انتظارات را برآورده کند. هاشمی شب یکشنبه هم به جلسه هیات دولت نرفت تا حساسیت بیشتری نسبت به غیبت او در جلسه هیئت دولت احساس شود.

,

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  با تایید این خبر که وزیر بهداشت در پی کاهش بودجه حوزه سلامت استعفا داده است، گفت: «به نظر می‌رسد که سازمان برنامه و بودجه زاویه‌ای در مورد سلامت مردم پیدا کرده است، چرا که این مشکلاتی را که به وجود می‌آورد به مردم صدمه می‌زند.»

, «به نظر می‌رسد که سازمان برنامه و بودجه زاویه‌ای در مورد سلامت مردم پیدا کرده است، چرا که این مشکلاتی را که به وجود می‌آورد به مردم صدمه می‌زند.», «به نظر می‌رسد که سازمان برنامه و بودجه زاویه‌ای در مورد سلامت مردم پیدا کرده است، چرا که این مشکلاتی را که به وجود می‌آورد به مردم صدمه می‌زند.»,

در حالی که برخی اخبار از استعفای وزیر بهداشت حکایت دارد، کانال خبری وزارت بهداشت با انتشار تصویری از بازدید قاضی‌زاده هاشمی از موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) خبر داد.

,

, ,

بنابراین اخبار ضد و نقیضی درباره استعفای آقای وزیر در رسانه‌ها منتشر شده است اما هنوز به طور رسمی نهادهای دولتی این استعفا را تایید نکرده اند.

,

احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تایید استعفای قاضی زاده هاشمی گفت: «امروز خود وزیر در شورای معاونین حضور پیدا کرده و خداحافظی کرده است.»

, «امروز خود وزیر در شورای معاونین حضور پیدا کرده و خداحافظی کرده است.», «امروز خود وزیر در شورای معاونین حضور پیدا کرده و خداحافظی کرده است.»,

شاهد دو نوع خبر درباره استعفای وزیر بهداشت هستیم. برخی از اخبار از نمایندگان مجلس خصوصا اصلاح طلبان که از استعفای وی را تایید می کنند و از سوی دیگر اطرافیان و برخی از مسئولان دولتی که سعی دارند استعفای قاضی زاده هاشمی را تکذیب کنند اما هنوز به طور رسمی نه این استعفا تایید شده است و نه تکذیب.

,

دولتی که با ریزش روبرو شده است

, دولتی که با ریزش روبرو شده است, دولتی که با ریزش روبرو شده است, ,

دولت دوازدهم در میانه راه خود با ریزش‌های معناداری روبرو شده است. این ریزش‌ها به نوعی حکایت از وضعیت درونی دولت نیز دارد. تنش‌هایطرح ی در درون دولت رصد می شود که این موارد بعضا به استعفای مسئولان دولتی منتهی می شود. از جمله یکی از همین تنش‌ها که رسانه‌ای هم شد، اختلاف «اسحاق جهانگیری» با نزدیکان حسن روحانی در دولت است.

, این ریزش‌ها به نوعی حکایت از وضعیت درونی دولت نیز دارد. تنش‌هایطرح ی در درون دولت رصد می شود که این موارد بعضا به استعفای مسئولان دولتی منتهی می شود., این ریزش‌ها به نوعی حکایت از وضعیت درونی دولت نیز دارد. تنش‌هایطرح ی در درون دولت رصد می شود که این موارد بعضا به استعفای مسئولان دولتی منتهی می شود.,

معاون اول روحانی در سخنانی مطرح کرد که حتی اختیار تغییر منشی خود را نیز ندارد. با این سخنان جهانگیری بسیاری از اصلاح طلبان از جهانگیری خواستند که استعفا دهد اما ماجرا با یک جلسه میان روحانی و جهانگیری ظاهرا حل و فصل شد. بعد از این ماجرا شاهد تنش مشاور اقتصادی دولت و غیبت وی در جلسه میان اقتصاددانان و رئیس جمهور بودیم.

,

مسعود نیلی بعد از مدتی استعفا می دهد؛ استعفای پرحاشیه‌ای سبب شد برخی از دولتمردان تصمیم گیری درباره دلار 4200 تومانی که خسارت مادی زیادی به کشور زد را به گردن وی بیندازند.

,

نیلی در یادداشتی با انتقاد از این اتهام زنی بیان داشت که دولت صوت جلسه تصمیم گیری درباره این موضوع را منتشر کند تا همه چیز مشخص شود. حالا تنش دیگری در دولت بر سر طرح تحول سلامت مطرح شده است. طرحی که با حاشیه‌های زیادی روبرو شده و برخی از نمایندگان همسو با دولت از آن انتقاد کرده‌اند.

,

طرح شاخصی که دامن آقای وزیر را گرفت

, طرح شاخصی که دامن آقای وزیر را گرفت, طرح شاخصی که دامن آقای وزیر را گرفت, ,

دولت در حوزه بهداشت و درمان از طرح تحول سلامت به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می کند اما این طرح منتقدان بسیاری داشت. هر چند که از طرح تحول سلامت به عنوان دستاورد بزرگ وزیر بهداشت یاد می شود اما با توجه به سخنان الیاس حضرتی عاقبت همین طرح دامن قاضی زاده هاشمی را گرفته است. اصلاح طلبان مجلس از جمله «مسعود پزشکیان» و «مصطفی کواکبیان» از جمله منتقدان اصلی این طرح هستند.

,

پزشکیان اخیرا با انتقاد شدید از این طرح بیان کرد:‌ ‌«من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است.»

, «من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است.», «من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است.»,

کواکبیان هم درباره این طرح بیان می کند: « اگرچه طرح تحول سلامت خیلی کمک کرده است ولی خیلی هم بریز و بپاش شده است. چرا یک پزشک بیمارستان دولتی باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کارانه بگیرد. البته حق دارند ولی واقعا حق این است؟ ممکن است قانونی باشد ولی آیا متعارف است؟»

, « اگرچه طرح تحول سلامت خیلی کمک کرده است ولی خیلی هم بریز و بپاش شده است. چرا یک پزشک بیمارستان دولتی باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کارانه بگیرد. البته حق دارند ولی واقعا حق این است؟ ممکن است قانونی باشد ولی آیا متعارف است؟»,

«علی نوبخت حقیقی» نیز دراین رابطه گفت:«۱۰۰ درصد باید در طرح تحول سلامت، اصلاحات جدی انجام شود. کشور مطلقا چنین منابعی در اختیار ندارد. با توجه به محدودیت منابع مالی، طرح تحول سلامت به این شکل، غیرقابل تداوم است؛ اگر جز این باشد، این خزانه کشش ندارد. حالا ممکن است دولت اراده کند و مثلا از منابع دیگری که دراختیار دارد، به این بخش تزریق کند. خودشان می‌دانند. ولی من می‌دانم که اگر کف این چاه را نبندیم و ته نداشته باشد، هرچه درآن بریزیم، جواب نمی‌دهد».

,

برادر رییس سازمان برنامه و بودجه در خاتمه افزود: «من به کرات گفته‌ام که طرح تحول سلامت، عجولانه، بدون مطالعه و به یکباره در سراسر کشور آغاز شد. همین‌ها عواملی شده که مملکت را دچار آسیب می‌کند.»

, «من به کرات گفته‌ام که طرح تحول سلامت، عجولانه، بدون مطالعه و به یکباره در سراسر کشور آغاز شد. همین‌ها عواملی شده که مملکت را دچار آسیب می‌کند.», «من به کرات گفته‌ام که طرح تحول سلامت، عجولانه، بدون مطالعه و به یکباره در سراسر کشور آغاز شد. همین‌ها عواملی شده که مملکت را دچار آسیب می‌کند.»,

چالش وزیر بهداشت و علی ربیعی در خصوص طرح تحول سلامت

, چالش وزیر بهداشت و علی ربیعی در خصوص طرح تحول سلامت , چالش وزیر بهداشت و علی ربیعی در خصوص طرح تحول سلامت , ,

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای اجرای طرح تحول سلامت به کار گرفت، طرحی که وزارت بهداشت از آن به عنوان مهم ترین پروژه سلامت یاد کرد و تا کنون هرجا انتقادی نسبت به این طرح از سوی هر کسی مطرح شد وزیر بهداشت تمام قد از آن دفاع کرد.

,

این طرح باعث مشاجره و اختلافاتی میان قاضی زاده هاشمی و وزیر سابق رفاه شد. مشکلات فراوان  طرح سلامت و بدهی های سنگین بیمه ها باعث بروز این اختلافات شد تا آنجا که هاشمی اسم رفاه را برای وزارت رفاه مناسب ندانست و ربیعی مطرح کرد تمام بار این طرح بر دوش وزارت رفاه قرار گرفته است.

, .,

«علی ربیعی» وزیر سابق رفاه در تیرماه سال 95 در توجیه تنگ‌ناهای اعتباری این وزارت خانه گفته بود: «درباره علت بروز تنگناهای اعتباری برای سازمان بیمه سلامت و زمان تسویه مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان، اجازه بدهید از خود انتقادی شروع کنم. معتقد به این نیستم که نمی‌توان هیچ اشکالی به طرح بیمه سلامت همگانی گرفت، امثال آقای پزشکیان (نایب‌رئیس مجلس) از ابتدا به این طرح نقد داشتند اما مهم این است که در مسیر، یک تصمیم درست در مورد زندگی مردم گرفتیم. »

, «درباره علت بروز تنگناهای اعتباری برای سازمان بیمه سلامت و زمان تسویه مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان، اجازه بدهید از خود انتقادی شروع کنم. معتقد به این نیستم که نمی‌توان هیچ اشکالی به طرح بیمه سلامت همگانی گرفت، امثال آقای پزشکیان (نایب‌رئیس مجلس) از ابتدا به این طرح نقد داشتند اما مهم این است که در مسیر، یک تصمیم درست در مورد زندگی مردم گرفتیم. », «درباره علت بروز تنگناهای اعتباری برای سازمان بیمه سلامت و زمان تسویه مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان، اجازه بدهید از خود انتقادی شروع کنم. معتقد به این نیستم که نمی‌توان هیچ اشکالی به طرح بیمه سلامت همگانی گرفت، امثال آقای پزشکیان (نایب‌رئیس مجلس) از ابتدا به این طرح نقد داشتند اما مهم این است که در مسیر، یک تصمیم درست در مورد زندگی مردم گرفتیم. »,

ربیعی با بیان اینکه وزارت رفاه بار طرح تحول سلامت را به‌ صورت گمنام بر دوش کشید، اظهار کرد: « 75 درصد بار مالی طرح تحول را بیمه‌ها تقبل کردند و نیمی از جمعیت را نیز تأمین اجتماعی پوشش می‌دهد. وزارت رفاه یکی از 2بال طرح تحول بود اما خدمات بیمه‌ها کمتر دیده شد.ربیعی در پایان از پیگیری برای اجرای بیمه فراگیر خبر داد و گفت: طرح تحول سلامت متوقف نمی‌شود اما اصلاح و کنترل هزینه می‌کنیم و نظام ارجاع را حتما راه می‌اندازیم.»

,

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در تاریخ دوم دی ماه همین سال با انتقاد شدید از وزارت رفاه گفت: «ظلم بزرگی دیگری که کرده‌ایم این است که 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم، ادامه داد: بنابراین سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است. »

, , «ظلم بزرگی دیگری که کرده‌ایم این است که 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم، ادامه داد: بنابراین سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است. », «ظلم بزرگی دیگری که کرده‌ایم این است که 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم، ادامه داد: بنابراین سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است. »,

هاشمی تاکید کرد: « بنده می‌گویم تا بیمه درست نشود از طرح تحول که هیچ، از سلامت مردم هم چیزی نمی‌ماند. بیمه کارش ریسک‌پذیری است، کارش حمایت از مردم است، حکومت وظیفه‌اش تأمین امنیت، رفاه و دانش مردم است.»

,

«علی ربیعی» در رد انتقادات شدید هاشمی گفت: « این حرف درست نیست روزی که من به وزارتخانه کار آمدم بودجه تامین اجتماعی 8 هزار میلیارد تومان بود و امروز به 18 هزار میلیارد رسیده که این رقم بسیار قابل‌توجه است. بنده می‌توانم تمام حسابرسی‌های تامین اجتماعی را شفاف نشان دهم، تمام هزینه‌های درمان در بخش درمان هزینه می‌شود، حتی بیشتر از آن. در حقیقت ما 7 از 27 درآمدی که به دست می‌آوریم را باید در بخش درمان، از کارافتادگی و غرامت هزینه کنیم و 2 از 27 صرف پرداخت مستمری به بازنشستگان می‌شود.»

,

با رفتن ربیعی از وزارت راه برخی مطرح کردند که گویی قافیه به نفع وزیر بهداشت تغییر کرده است، اما حالا مطرح می شود عدم تخصیص بودجه‌ای که خواسته وزیر بهداشت است باعث دلخوری و احیانا استعفای وی شده است.

,

آیا قاضی زاده هاشمی باید استعفا دهد؟

, آیا قاضی زاده هاشمی باید استعفا دهد؟, آیا قاضی زاده هاشمی باید استعفا دهد؟, ,

استعفای قاضی زاده هاشمی هر چه باشد به نفع دولت نیست. اینکه وی به عنوان یکی از وزرای شاخص قصد خروج از دولت را دارد قطعا برای دولت روحانی یک نقص محسوب می شود. دولت بارها بیان کرده که طرح تحول سلامت از جمله دستاوردهای بزرگ قوه مجریه است حالا اگر وزیر بهداشت ازدولت جدا شود آنهم به سبب خلل در این طرح دستاورد دولت به شدت زیر سئوال می رود. هر چند که منتقدان تا به امروز بسیار از این طرح ایراد گرفته اند و مشکلاتی در اجرای آن بوجود آمده است.

, دولت بارها بیان کرده که طرح تحول سلامت از جمله دستاوردهای بزرگ قوه مجریه است حالا اگر وزیر بهداشت ازدولت جدا شود آنهم به سبب خلل در این طرح دستاورد دولت به شدت زیر سئوال می رود. , دولت بارها بیان کرده که طرح تحول سلامت از جمله دستاوردهای بزرگ قوه مجریه است حالا اگر وزیر بهداشت ازدولت جدا شود آنهم به سبب خلل در این طرح دستاورد دولت به شدت زیر سئوال می رود. ,

اما یک رویه منفی در دولت در حال باب شدن است و آن استعفا به جای پاسخگویی است. اینکه هر یک از دولتمردان وقتی طرح یا عملکردشان زیر سئوال برود به جای پاسخگویی راه استعفا و خروج دولت را در پیش بگیرند، بیشتر فرار از پاسخگویی میان عامه مردم تعبیر می شود. آنهم زمانی که طرح تحول سلامت با چالش جدی در کارآمدی روبروست. به هر جهت استعفای وزیر بهداشت در اوج مشکلاتی که برای طرح تحول سلامت بوجود آمده است موضوعی نیست که بتوان آنرا مسئله مثبتی دید بلکه باید گفت که آقای وزیر باید پاسخگوی عملکرد خود خصوصا در این برهه زمانی خاص باشد. 

, به هر جهت استعفای وزیر بهداشت در اوج مشکلاتی که برای طرح تحول سلامت بوجود آمده است موضوعی نیست که بتوان آنرا مسئله مثبتی دید بلکه باید گفت که آقای وزیر باید پاسخگوی عملکرد خود خصوصا در این برهه زمانی خاص باشد. , به هر جهت استعفای وزیر بهداشت در اوج مشکلاتی که برای طرح تحول سلامت بوجود آمده است موضوعی نیست که بتوان آنرا مسئله مثبتی دید بلکه باید گفت که آقای وزیر باید پاسخگوی عملکرد خود خصوصا در این برهه زمانی خاص باشد. ,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه