اخبار داغ

فعال سیاسی مطرح کرد؛

توسعه شرق کشور با ایجاد کریدور شمال جنوب/ لزوم فعال‌شدن استاندار جهت احداث راه‌آهن

توسعه شرق کشور با ایجاد کریدور شمال جنوب/ لزوم فعال‌شدن استاندار جهت احداث راه‌آهن
فعال سیاسی گفت: استاندار خراسان جنوبی به عنوان ذینفع از طرح بزرگ کریدور شمال جنوب، لازم است فعال باشد و با استانداران شرق کشور متحد شوند و در دولت بر احداث هرچه سریع‌تر آن اصرار کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی آیتی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و مسئول ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 در استان خراسان جنوبی و نماینده مردم بیرجند در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص مباحث مطرح‌شده در این زمینه که راه‌آهن اولویتی در خراسان جنوبی ندارد گفت: هر فردی بگوید راه، راه‌آهن، جاده، ریل، هواپیما، کشتی و حمل و نقل جزو اولویت‌های توسعه منطقه نیست، علامت این است که او کارشناس نیست و این حرف را از روی عدم‌اطلاع و نظر غیرکارشناسی گفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی اظهار کرد: در کارشناسی توسعه، اولین اولویت توسعه، منابع انسانی و بعد از آن آب و راه است.

,

 

,

فعال سیاسی با بیان این‌که اگر بخواهید هر جای روی کره زمین را آباد کنید، باید انسان، آب و راه باشد اظهار کرد: راه باعث می‌شود انسان‌ها بتوانند حرکت کنند و از حرکت انسان‌ها توسعه به وجود آید.

,

 

,

آیتی تصریح کرد: مطالعات کریدور توسعه شمال جنوب از پیش از انقلاب بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشته است و خوشبختانه این کریدور منطبق بر کریدور توسعه شرق کشور است.

,

 

,

وی اظهار کرد: علاوه بر راه و راه‌آهن، همه مسائلی که باعث توسعه در منطقه شرق کشور می‌شود در کریدور تعریف شده است یعنی گردشگری، صنعت، تجارت و مسائل امنیتی، مرزی و روابط بین کشورهای همسایه در آن مطرح است.

,

 

,

فعال سیاسی گفت: استاندار نباید در کریدور شمال جنوب نگران باشد چراکه این مسئله، موضوعی استانی نیست بلکه بین‌المللی است یعنی در اتوبانی که قرار است از شمال به جنوب احداث شود و از سرخس به چابهار برود، در کنارش به موازات اتوبان، ریل راه‌آهن از سرخس تا چابهار نیز احداث می‌شود و این ریل و آن اتوبان از یک طرف سرخس را به کشورهای آسیای‌میانه ازجمله ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان و حتی روسیه و مناطق دیگر متصل می‌کند و از طرف دیگر به چابهار و آب‌های آزاد متصل می‌شود و از تمام شهرهای شرق کشور ازجمله مشهد، تربت‌حیدریه، گناباد، قاین، بیرجند، نهبندان و زاهدان عبور می‌کند.

,

 

,

آیتی افزود: کریدر شمال جنوب به مثلت راهبردی در دریای عمان متصل می‌شود که یک رأس این مثلث، بندر چابهار، رأس دیگرش بندر صحار عمان و رأس سوم بندر گوادر پاکستان است.

,

 

,

وی با بیان این‌که کریدور شمال جنوب ما را به اقیانوس وصل می‌کند اظهار کرد: اگر بندر آزاد چابهار به ریل و اتوبان متصل شود، می‌تواند تمام مسائل مربوط به تجارت، حمل‌ونقل، صادرات، واردات و ترانزیت را در منطقه ایجاد کند.

,

 

,

فعال سیاسی با بیان این‌که ممکن است برخی بگویند ما در منطقه خراسان جنوبی چه چیزی را می‌خواهیم بار قطار یا کامیون کنیم که از بیرجند به آسیای‌میانه یا به چابهار برود که پیگیر راه‌آهن باشیم گفت: ما اصلا قرار نیست چیزی را در این بین بار کنیم بلکه فقط رفت‌وآمد و ترانزیتی که در خراسان جنوبی انجام می‌شود می‌تواند این منطقه را آباد کند یعنی می‌توانید از رفت‌وآمد و حمل‌ونقل، تعرفه‌های ترانزیتی بگیرید و این پول می‌تواند برای توسعه خراسان جنوبی کافی باشد.

,

 

,

آیتی تصریح کرد: کریدور شمال جنوب به معنای توقف در بیرجند نیست بلکه به معنای راه عبور از دریای آزاد و منطقه آزاد چابهار به آسیای‌میانه و روسیه است.

,

 

,

وی اظهار کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین پاکستان، هندوستان و چین از طریق راه‌آهن به آسیای‌میانه و روسیه متصل می‌شوند و با ایجاد راه‌آهن، خراسان جنوبی از نظر حمل‌ونقل، صادرات، تجارت و ترانزیت پررونق می‌شود و اگر ما در خراسان جنوبی محصول و کالایی نداشته باشیم که بخواهیم با قطار، هواپیما و کامیون حمل کنیم اما می‌توانیم درصدی سهام از ترانزیت به عنوان نقطه عبور و مرور داشته باشیم.

,

 

,

فعال سیاسی با بیان این‌که راه عامل اصلی توسعه منطقه خواهد بود گفت: کریدور شمال جنوب، طرحی فراملی است و همه کشورهای منطقه در آن دخیل هستند و از چهارچوب مرزهای ایران خارج می‌شود.

,

 

,

آیتی تصریح کرد: کریدور شمال جنوب روی سرزمین ایران یک نقطه اجباری دارد و آن این است که از شهرهای ایران عبور می‌کند و این شانس خراسان جنوبی است که کریدور شمال جنوب منطبق بر کریدور توسعه شرق کشور است.

,

 

,

وی اظهار کرد: طرح کریدور شمال جنوب به صورت ملی و بین‌المللی است و از حد استانداری خراسان جنوبی و حتی کشور بالاتر است یعنی کشورهای دیگر را درگیر و سهامدار می‌کند؛ پس هیچ‌جای نگرانی نیست و نباید مدیران ما در استان به این فکر کنند که آیا کریدور شمال جنوب و شرق کشور به درد ما می‌خورد یا در اولویت ما نیست بلکه صددرصد بیشترین نفع این طرح برای منطقه شرق کشور خواهد بود و بودجه‌اش را قرار نیست ما تأمین کنیم بلکه نظام جمهوری اسلامی به کمک کشورهای دیگری که شریک این کریدور هستند، تأمین می‌کند.

,

 

,

فعال سیاسی گفت: یکی از آرزوهای مردم ایران، احداث کریدور شمال جنوب است اما علت این‌که این آرزو تحقق پیدا نمی‌کند، یک بخش اقتصادی و بخش دیگر سیاسی است.

,

 

,

آیتی افزود: آمریکا و اروپا هیچ‌وقت راضی نیستند کریدور شمال جنوب احداث و راه روسیه به آب‌های دریای عمان باز شود و به شدت از این موضوع نگران هستند.

,

 

,

وی اظهار کرد: روسیه، چین، هند و کشورهای آسیای‌میانه علاقه‌مند به احداث کریدور شمال جنوب هستند.

,

 

,

فعال سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قراردادهای بین‌المللی با روسیه، چین و هند ببندد و این کریدور را با هزینه آن کشورها احداث کند و بابت هزینه‌هایی که آن‌ها می‌کنند، کریدور را به آن‌ها بدهد و ما حق ترانزیت بگیریم که در این صورت ما می‌توانیم بدون این‌که پولی هزینه کنیم فقط به دلیل این‌که ایران پل ارتباطی شمال جنوب است، حق ترانزیت بگیریم؛ پس از نظر اقتصادی هیچ مشکلی نداریم.

,

 

,

آیتی افزود: چینی‌ها از نظر فنی و مهندسی دقیق هستند و حاضرند پول احداث این کریدور را بدهند و سرمایه‌گذاری کنند و همچنین حاضرند آن را اجرا کنند.

,

 

,

وی اظهار کرد: استاندار خراسان جنوبی به عنوان ذینفع از این طرح بزرگ، لازم است فعال باشد و از این طرح در دولت و مجلس دفاع کند.

,

 

,

فعال سیاسی با بیان این‌که ۱۲ استان شرق کشور در معرض خشکسالی، بی‌آبی، توسعه‌نیافتگی، کویر، طوفان، زلزله، قاچاق و اشرار هستند گفت: این ۱۲ استان شرق کشور که توسعه‌نیافته، خشک، فقیر و محروم هستند، لازم است با یکدیگر کنسرسیوم تشکیل دهند و استانداران آن، با یکدیگر متحد شوند و به دولت، وزارت کشور و مجلس بروند و بر احداث هرچه سریع‌تر کریدور شمال جنوب اصرار کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه