اخبار داغ

فیلمساز و مستندساز تاکستانی:

جشنواره عمار بازگوی دغدغه مردمی است/ مسئولین در هزینه‌کرد برای کار فرهنگی دریغ نکنند

جشنواره عمار بازگوی دغدغه مردمی است/ مسئولین در هزینه‌کرد برای کار فرهنگی دریغ نکنند
فیلمساز و مستندساز تاکستانی گفت: در آثار جشنواره عمار سعی می‌شود به دغدغه‌های روز جامعه و مردم پرداخته شود که شاید بسیاری از این موضوعات در سینما پرداخته نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد رحمانی در گفت‌وگو با  شاخص، اظهار کرد: فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۹ در سینمای جوان شهرستان تاکستان آغاز کردم و از سال ۱۳۸۲ به صورت حرفه‌ای با ساخت نماهنگ، کلیپ و مستند کارم را ادامه دادم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: هم اکنون با بسیج هنرمندان استان قزوین همکاری می‌کنم و چند مستند درباره شهدا ساختم و همچنین زندگینامه ۲۰۰ شهید استان را با همکاری بنیاد شهید تهیه کردیم و بیشترین فعالیتم در حوزه دفاع مقدس و شهدا است.

,

این مستند ساز ابراز کرد: در ششمین دوره جشنواره عمار با ۱۲ اثر شرکت کردم و اثری به نام “تاروپود حیات” با موضوع اقتصاد مقاومتی از میان ۷۰۰ اثر انتخاب و در میان ۷۰اثر برگزیده قرار گرفت.

,

رحمانی در ادامه افزود: اکنون هم در نهمین دوره جشنواره عمار با ۵اثر به نام‌های ” نامیرا، طرلان، من می‌توانم، جهان پهلوان، سفر جهادی” شرکت کرده‌ام .

,

این فیلمساز تشریح کرد: نامیران درمورد زندگی شهید صفر امامی که اهل روستای شهرستانک است، می‌باشد و جهان پهلوان هم به زندگی شهید علی عباسی از شهدای قزوینی که ورزشکار زورخانه‌ای بوده می‌پردازد.

,

وی عنوان کرد: اثر سفر جهادی با موضوع اردوهای جهادی در استان است و از آنجایی که دوست داشتم به زندگی معلولان بپردازم اثر طرلان که دختری معلول و توانمند در روستای جهان آباد تاکستان است را به تصویر کشیدم که خوشبختانه در سینمای فلسطین تهران اکران شد.

,

این کارگردان اضافه کرد: همچنین یک کلیپ در زمینه مدافعان حرم و دو کلیپ محلی را برای جشنواره عمار ارسال کرده‌ام.

,

, , ,

رحمانی بیان کرد: مهمترین عاملی که باعث شد وارد حوزه دفاع مقدس و شهدا شوم داشتن یک خانواده مذهبی و معتقد بود و از طرفی هم مهجور ماندن کار شهدا و دفاع مقدس من را به این مسیر کشاند و تلاش می‌کنم واقعیت و ارزش شهدا را نشان دهم.

,

وی ابراز کرد: متاسفانه در میان مردم تفکری ایجاد شده که خانواده شهدا از امکانات عالی برخوردار هستند در حالی که این مغایر با واقعیت‌هاست و من این مسئله را در تهیه زندگینامه ۲۰۰ شهید استان تجربه کردم.

,

این فیلمساز بیان کرد: متاسفانه شرایط فرهنگی جامعه به گونه‌ای است که نمی‌خواهیم برای فرهنگ هزینه کنیم و این مسئله می‌طلبد که ارگان‌ها از هنرمندان حمایت کنند اما هیچ پشتوانه‌ای از سوی دستگاه‌ها وجود ندارد.

,

رحمانی خاطرنشان کرد: یک فیلم با موضوع اغتشاشات دی ماه سال گذشته که در تاکستان رخ داد ساخته‌ایم اما نیمه تمام مانده و حمایتی برای اتمام آن نمی‌شود و همچنین یک مستند در مورد حماسه ۱۹بهمن تاکستان در سال ۱۳۵۷ ساخته‌ایم که آن هم مغفول مانده است.

,

وی عنوان کرد: اداره ارشاد هیچ حمایتی از هنرمندان نمی‌کند و ما انتظار داریم که بستر آموزش را فراهم کنند تا بتوانیم نیروهایی را برای آینده تبریت کنیم تا راه ما را ادامه دهند.

,

این کارگردان ابراز کرد: خیلی از کارهایی که ما هنرمندان انجام می‌دهیم دلی است اما این شغل ما است و انتظار داریم به لحاظ مالی شرایطی ایجاد شود که بتوانیم به کار خود ادامه دهیم؛ اکنون صفر تا صد کار را خودم انجام می‌دهم و همه امکانات را خودم فراهم می‌کنم.

,

رحمانی اظهار کرد: جشنواره عمار یک جشنواره مردمی است که از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده و یکی از مزیت‌هایی که دارد این است که حتما شما نباید فیلمساز حرفه‌ای باشید و موضوعات وسیع اجتماعی دارد که می‌توان کار کرد.

,

وی افزود: مزیت دیگر جشنواره عمار این است که اکران مردمی می‌شود و همه اقشار جامعه می‌توانند فیلم‌های تولید شده را تماشا کنند در حالی که این امکان در سایر جشنواره‌ها وجود ندارد.

,

این کارگردان گفت: بسیاری از فیلمسازان مخالف جشنواره عمار بودند و معتقد بودند که حضور آثار ضعیف در این جشنواره به سینما ضربه می‌زند اما باید گفت سینمای ایران رو به ابتزال است و اخیرا فیلمسازها دست به هر کاری می‎زنند تا تولید فیلم‌های ضعیف مردم را بخندانند اما این راه غلطی است که در پیش گرفتند.

,

, , ,

 این مستند ساز و فیلمساز افزود: فیلم‌های جشنواره عمار یک نتیجه گیری مثبت برای مخاطبان است و در این جشنواره می‌بینیم که حتی کی فیلم ۳دقیقه‌ای مفهوم دارد در حالی که امروز برخی فیلمسازهای بزرگ فیلم‌هایی با هزینه‌های بالا می‌سازند که مفهومی ندارد و تنها برای نفع مالی است.

,

وی خاطرنشان کرد: در سال اول جشنواره عمار تنها ۱۰۰ اثر شرکت کرده بود اما امروز شاهد حضور ۶هزار اثر هستیم که نشان دهنده پیشرفت این جشنواره و شناخت مردم است و در آثار سعی می‌شود به دغدغه‌های روز جامعه و مردم پرداخته شود که شاید بسیاری از این موضوعات در سینما پرداخته نمی‌شود.

,

رحمانی بیان کرد: از مسئولین انتظار داریم زمینه برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های فیلمسازی و فیلمنامه نویسی و سوژه یابی را در استان فراهم کنند تا دیگر لزومی برای کراجعه به تهران نباشد چراکه این رفت و آمدها برای همه امکان پذیر نیست؛ متاسفانه مسئولین استان شناختی از جشنواره عمار ندارند و فکر می‌کنند یک جشنواره پیش پا افتاده است.

,

وی افزود: کسی که برای جشنواره عمار فیلم میسازد بدون شک روزی بهترین فیلمساز خواهد شد و مهمترین عامل علاقه فرد است که می‌تواند او را در این مسیر موفق کند.

,

این کارگردان تصریح کرد: هر هنرمندی دوست دارد که آثارش دیده شود یکی از مسائلی که وجود دارد این است که شرایط به وجود آید تا کارهای ما مورد دید همه قرار گیرد.

,

رحمانی در پایان تاکید کرد: با وجود تمام کمبودها من کار خودم را ادامه می‌دهم چراکه اگر برای شهدا کار کنیم حتما نتیجه آن را می‌بینیم؛ یک هنرمند با آثارش می‌تواند پیام‌های زیادی را منعکس کند و لذا هرچه برای کار فرهنگی هزینه شود باز هم کم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه