اخبار داغ

یادداشت؛

فضای مجازی با آسیب هایی حقیقی

فضای مجازی با آسیب هایی حقیقی
امروزه فضای مجازی با شکستن مرزهای جغرافیایی همه کشورهای دنیا به یک فضای واقعی و حقیقی برای بسیاری از انسان ها شده که البته پیامدهای استفاده کورکورانه و بدون تفکر از آن، بالقوه در بستر آن وجود دارد و در صورت اغفال از آن، آسیب ها به حالت بالفعل درآمده و به گونه ای دامن گیر جوامع می شود که دیگر رهایی از آن مشکل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نافع، پیشرفت ها و تمدن بشری هر روز با رائه خدمات جدید ارتباطی در فضای مجازی جهان را به سمت الکترونیکی شدن پیش برده و  با ارئه ابزارها و امکانات ارتباطی در فضای مجازی زیست مجازی را رقم زده است. امروزه فضای مجازی با شکستن مرزهای جغرافیایی همه کشورهای دنیا را به یک دهکده جهانی بدل ساخته که تحت سیطره  مدیران این فضا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  نافع،,

اولین چیزی که از شنیدن کلمه دهکده جهانی به ذهن متبادر می شود فضایی  است که قانون و فرهنگ واحدی داشته و مردم جهان را به یکدیگر پیوند می دهد. این نکته که هدف اصلی پدیدآورندگان فضای مجازی است از چشم بسیاری از منتقدین پنهان مانده و موجب اغفال از آسیب های این فضای پر جاذبه و رنگین می شود. فرهنگ به عنوان  بخشی از هویت ملی هر کشور موجودیت و اصالت اقوام مختلف را نشان می دهد و تفاوت فرهنگ ها ناشی از تفاوت های ریشه ای در دین و باور و تمدن کشورهاست . طبیعی است که از بین بردن فرهنگ های بومی و تزریق فرهنگ یکسان و بیگانه  به کشورها موجب از خودبیگانگی جوامع شده و آثار سوئی را در پی خواهد داشت.

,

برخلاف تبلیغات وسیعی که تولیدکنندگان شبکه های اجتماعی ارائه داده  و این فضا را به عنوان بستری برای نزدیک شدن انسان ها و گسترش روابط اجتماعی معرفی می کنند، شبکه های اجتماعی در جوامع سنتی که بر پایه استحکام بنیان خانواده استوار هستند، کاملا ضد اجتماعی عمل کرده و افراد خانواده،  به ویژه نوجوانان را،  از نزدیکان بیگانه و به بیگانگان نزدیک می کند. کم رنگ شدن و گاه رنگ باختن ارتباطات عاطفی در خانواده، تغییر باورهای دینی در جوانان و نوجوانان، شکاف عمیق بین والدین و فرزندان، اشائه رفتارهای ضد فرهنگی در جامعه، ترویج ناامیدی و یأس در بین جوانان، از بین رفتن غرور ملی و اعتماد به نفس مردم و هزاران آسیب پنهان و آشکار دیگر از پیامدهای استفاده کورکورانه و بدون تفکر از فضای مجازی است که بالقوه در این بستر وجود دارد و در صورت اغفال از آن به حالت بالفعل درآمده و دامن گیر جوامع می شود.

,

دامنه آسیب های فضای مجازی در حدی گسترده است که کودکان را نیز دربر می گیرد. در زندگی امروز، بازی های رایانه ای و انیمیشن ها به عنوان بخش قابل توجهی از برنامه های روزانه کودک نقش مهمی در شکل گیری شخصیت وی دارد. غفلت از این بستر و آزادی ورود انواع بازی و کارتون ها به زندگی کودکان موجب تربیت نسلی شده که در آن نمودهای خشونت، دین گریزی، ارتباطات پرخطر و سبک زندگی غربی به وضوح دیده می شود.

,

آنچه در این میان اهمیت دارد نگاه منتقدانه و پرسشگرانه است؛ توجه به این نکته که هر یک از انواع شبکه های اجتماعی چه فرصت ها و تهدیدهایی را برای ما ایجاد می کند؟ چگونه می توان از فرصت های این دنیای پرجاذبه با کمترین آسیب بهره برد؟  راه های مقابله با آسیب های اجتماعی ناشی از گسترش فضای مجازی چیست؟ طرح سوال هایی از این دست  و تلاش برای یافتن پاسخ می تواند در حل مشکلات امروز جامعه راهگشا باشد.

,

از این رو به دنبال آن هستیم که به  بررسی بیشتر و عمیق تر این فضای مجازی و آسیب ها و چالش های آن با موضوعات مختلف، سبک زندگی، کودکان و نوجوانان، مدگرایی جوانان، هویت و فرهنگ، اردوکشی های خیابانی به بهانه موضوعات مختلف و ....بپردازیم و از کارشناسان و اساتید این حوزه بهره بگیریم....

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه